نام پیامبر و امام علی(ع) بیشترین بسامد در شعر شاعران لرستانی را داراست
کد خبر: 3644639
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
شعبانی:

نام پیامبر و امام علی(ع) بیشترین بسامد در شعر شاعران لرستانی را داراست

گروه فرهنگی: یک کارشناس ارشد ادبیات گفت: از میان تلمیحات دینی در شعر شاعران لرستان نام حضرت علی(ع)، پیامبر(ص) و نبرد کربلا بیشتر از سایر تلمیحات دینی دیگر دیده می‌شود و بعد از تلمیحات دینی و قرآنی، تلمیحات اساطیری و شخصیت‌های شاهنامه از بسامد بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، رضوان شعبانی، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی چهارشنبه، 29 شهریور در مراسم اختتامیه دومین همایش ملی بررسی ادبیات بومی(ایران زمین) که به‌همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و دانشگاه‌های استان برگزار شد، گفت: شاعران لرستان با ذوق و قریحه‌‌ی بسیار شیرین و جذاب و با گویش محلی در صنعت تلمیح  بسیار موفق بوده‌اند.
وی ادامه داد: از مجموع بررسی‌ها پیرامون تلمیحات  در  شعر  شاعران  لرستان، چنین استنباط می‌شود که آیات و احادیث پیامبر(ص) و قصص قرآنی و داستان‌های پیامبران جایگاهی خاص در آثار شاعران لرستانی دارند.
شعبانی یادآور شد: در بررسی اقسام صنعت تلمیح(تلمیحات دینی و قرآنی، ادبی، اساطیری)، شاعران لرستانی در تلمیحات دینی و قرآنی موفّق‌تر بوده‌اند و این بیانگر این موضوع است که لرستان مردمی بسیار مؤمن و معتقد به اصول مذهبی و همچنین دین مبین اسلام داشته و این فرهنگ قرآنی را بر ذهن و زندگی  روزمره‌ی خویش، حاکم  ساخته‌اند.
این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی اضافه کرد: از میان تلمیحات دینی در شعر شاعران لرستان و  به‌ویژه ملا منوچهر کولیوند نام حضرت علی(ع)، پیامبر(ص) و نبرد کربلا بیشتر از سایر تلمیحات دینی دیگر دیده می‌شود و این به منزله‌ی علاقه‌ی آنها به پیامبران و امامان و حادثه‌های مهم دینی و اعتقادات مذهبی و ریشه‌دار آنهاست.
وی افزود: بعد از تلمیحات دینی و قرآنی، تلمیحات اساطیری و شخصیت‌های شاهنامه در میان اشعار کولیوند از بسامد بالایی برخوردار است و این نیز بیانگر علاقه‌ی آنان  به هویت ملّی خویش بوده  و به مانند فردوسی احیاگر این هویت بوده‌اند.
شعبانی گفت: شاعران لرستانی از کودکی با فردوسی و حماسه‌ی بزرگ او آشنا بوده‌اند، علاقه‌ی آنها به شاهنامه و فردوسی و مطالعه‌ی مستمر و انس آنها با  شاهنامه موجب شده تا در شعر خویش، اشاره به اساطیر و شخصیت‌های شاهنامه بسیار دیده شود.
وی اضافه کرد: به‌طور کلی باید گفت شاعران لرستانی  نگاهی مثبت به ایران باستان دارند  و غالباً از اساطیر و شخصیت‌های آن به نیکی یاد می‌کند.
captcha