ظهر شیدایی و لیلایی/ غوغای عزای حسین(ع) برپاشد
کد خبر: 3647966
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
راه‌ کربلا هنوز هم ادامه دارد؛

ظهر شیدایی و لیلایی/ غوغای عزای حسین(ع) برپاشد

گروه جامعه: میدان امام حسین(ع) تهران همزمان با فرارسیدن عاشورای ابا‌عبدالله الحسین(ع)، با حضور فعال و چشمگیر هزاران نفر از عاشقان و دلدادگان حسینی، عزادار بزرگترین روز تاریخ شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، امسال نیز همچون سال‌های گذشته مجلس اقامه عزای سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) با حضور فعال و چشمگیر هزاران نفر از عاشقان و دلدادگان حسینی برپا شد.

حال عاشورای حسینی یک‌بار دیگر از راه رسید تا دوستداران و دلدادگان مکتب اباعبدالله الحسین(ع) در عزای پسر فاطمه(س) ماتم سر دهند و خون بگریند و یاد و خاطره «إنّی اُحبّ الصلوة» حضرت اباعبدالله(ع) را گرامی بدارند. اين روز، پرآوازه‌ترین روز سال و خاطره‎آميزترين روز تاريخ بشری است.

هر گوشه این شهر در ماتم حسین فاطمه(س) یکپارچه سیاهپوش شده و در عاشورای سید و سالار شهیدان علاوه بر عزاداری، سوگواری، اطعام و پخش نذری، نماز باشکوه ظهر عاشورا را در نقاط مختلف پایتخت به جماعت برپا کردند. امروز در جای جای پایتخت اهل حرم و حریمش آمدند تا درس آزادگی و آزاد زیستن را حسین‌ وار بیاموزند و ندای لبیک یا حسین سر دهند و با کاروان حسین(ع) همراه شوند.

میدان امام حسین(ع) تهران نیز، که مزین به نام ارباب بی‌کفن و سرور و سالار شهیدان است همنوا با کربلای معلی، امروز غرق در شور و غوغای عزای حسین(ع) بود. مردم خداجوی تهران با نوای «یا حسین(ع)» و با سیاه‌پوشی سطح شهر و شرکت در محافل عزاداری، لباس عزا بر تن کرده و همچنان 1378 سال پس از مصیبت بزرگ دشت نینوا، ناله سر دادند.

امروز میدان امام حسین(ع)، حال و هوای دیگری داشت و گویا دشت کربلا زنده شده است، دسته‌های عزاداری یک به یک با سوز و گداز بیشتری وارد این میدان شدند، نغمه نوحه‌ها و مرثیه‌ها در سوگ سالار شهیدان قلب همگان را به درد آورد.

عزاداران که دیشب را با نوای «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است / مکن ای صبح طلوع» سر کردند، از نخستین ساعات امروز (دهم محرم‌الحرام سال 1439 هجری قمری) با حضور در میادین اصلی شهر، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، بار دیگر با امام حسین(ع) و یاران باوفای حضرت عهد و پیمان بستند.

دسته هیئت‌های عزاداری و مردم عزادار ظهر امروز از نقاط مختلف تهران و از خیابان های انقلاب، دماوند و سایر اطراف و شهرهای دور و نزدیک خود را به میدان امام حسین(ع)، رساندند تا شور و شعور حسینی را در هم بیامیزند و به پیروی از امام و مقتدای خویش، فریضه الهی نماز را به جا آوردند. این دسته‌ها پس از نماز نیز میهمان سفره‌های بزرگ اطعام اباعبدالله الحسین(ع)، بودند و بعد از آن به یاد ارباب بی کفن دوباره به عزاداری پرداختند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور پیش از ظهر امروز و همزمان با عاشورای حسینی به شهرری سفر کرد. وی با حضور در آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در جمع عزاداران حسینی حضور یافت و همراه با آحاد مختلف جامعه به اقامه عزا پرداخت.

روحانی همچنین در اجتماع خیل عظیم عزاداران سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السّلام حضور یافت و در فضایی معنوی در آستان سیدالکریم(ع) همراه با آنان به عزاداری پرداخت.وی همچنین در این مراسم از هیئات‌های مذهبی و خادمان و نوکران اباعبدالله الحسین(ع) با اهدای تابلوی مظلوم حسینم تجلیل کرد.

به گزارش ایکنا، یکی از مهمترین اهداف قیام سید الشهدا(ع) احیا دین و نماز بود و در این روز، اقشار مختلف مردم سراسر پایتخت و کشور در حالی ‌که رنگ و بوی عاشورایی در اقصی نقاط ایران اسلامی پیچیده بود، هنگام ظهر، به اقامه فریضه واجب نماز ظهر پرداختند، یکی از جلوه‌های بی‌نظیر عاشورا را که اقامه نماز اول وقت است به نمایش گذاشتند. با طنین‌انداز شدن نوای اذان ظهر، سوگواران حسینی که در میادین مرکزی شهر، خیابان‎ها و مساجد مشغول عزاداری بودند، در صفوفی به هم فشرده به یاد آخرین نماز سید و سالار شهیدان، نماز ظهر را به جماعت اقامه کردند.

حال دیگر آتش‌ها تمام شد، شعله‌ها فرو کشید، دودها خاموش شد، پرچم‌ها جمع شده‌اند و هیاهو خوابیده و صدایی نمی‌آید ولی در دل تاریخ عاشورا هنوز هم ادامه دارد .امشب نیز شب شام غریبان حسین(ع) است. در این شب شمع‌ها یک به یک در عزای حسین (ع) می‌گریند و  چشم‌ها غرق اشک می‌شوند و دست‌ها عاشقانه در مصیبت آقا امام حسین (ع) بر سرها و سینه‌ها می‌کوبند و خود را در غم بازماندگان کربلا شریک می‎کنند.

به گزارش ایکنا، نهضت جاودانه کربلا آیینه‌ای است زلال که دست روزگاران هرگز نتوانسته است غبار فراموشی و تحریف بر سیمای پاک آن بنشاند و در طول تاریخ از شهادت سبط رسول اکرم (ص) تاکنون در دل‌های مؤمنان شعله‌ای فروزان است که هرگز خاموش نخواهد شد.

سینه‌های سوزان عاشقان و دلدادگان فرهنگ متعالی عاشورا مشعلی است که این آتش را در مسیر خود روشن نگاه داشته است. بانگ عزای حسینی برای همیشه از حنجره‌هایی که با منبع جوشان عاشورا الفتی داشته بیرون تراویده و طنین آن هم‌اکنون در همه آفاق و انفاس پیچیده است.

وهاب خدابخشی
captcha