دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیشتاز در تحول نظام آموزشی
کد خبر: 3661184
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱

دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیشتاز در تحول نظام آموزشی

گروه اجتماعی: استاندار خراسان رضوی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی در تحول نظام آموزشی به دانشگا‌ه‌های نسل سوم و چهارم پیشتاز هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، امروز 16 آبان ماه در آیین تکریم و معارفه رییس جدید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تأکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی یکی از مظاهر نسل‌های سوم و چهارم در کشور هستند؛ ما دردانشگاه‌های دیگر ما به دنبال این هستیم که بین آموزش و محیط کار ارتباط برقرار کنیم، ولی در دانشگاه‌های علوم پزشکی این رابطه میان درمان و آموزش ایجاد شده است که یکی از اهداف دانشگاه‌های نسل سوم  و چهارم محسوب می‌شود و این دانشگاه ها باید این کار خط شکنانه را برای سایرین نیز انجام دهند.
وی دکتر مصطفی مهرابی‌بهار، رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی مشهد را یک الگوی تمام عیار از یک پزشک مسلمان و انقلابی دانست و اظهار کرد: ایشان همواره با آرامش عشق خدمت به مردم در جهت توسعه خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت می‌کردند و امیدواریم دکتر دارابی محبوب نیز با همکاری تمام بدنه درمانی استان تمام منویات وزارت بهداشت را با سرعت بیشتری محقق سازند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: مسئولیت مدیریت دانشگاه های علوم پزشکی دشوار است، زیرا از یک طرف باید برای ارتقاء علمی و پژوهش دانشگاه تلاش کنند و یک چهره دانشگاهی باشد و از طرفی دیگر یک چهره اجرایی باشد؛ مسئولیت مسائل درمانی مردم را نیز  برعهده بگیرند. به ویژه در ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد که باید 6 میلیون و 400 هزار نفر را جمعیت مشهد را مدیریت کند و در کنار آن باید سالانه به 27 میلیون زائر خارجی و داخلی بارگاه مطهر علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) خدمت کند.
رشیدیان اضافه کرد: دکتر مهرابی بهار توانستند طی دوره مدیریت 4 ساله خود  اقدامات خوبی را در ارتقاء سطح دانشگاهی و درمانی استان داشته باشند، علی‌رغم اینکه از نظر امکانات ضعیف بودند، لذا ما از وزارت بهداشت خواستاریم که به دانشگاه علوم پزشکی مشهد توجه بیشتری داشته باشد، زیرا این دانشگاه با کمبود خدمات و امکانات زیادی روبه‌رو است، اما با این همین بضاعت کم توانسته در حوزه پژوهش رتبه سه کشور را کسب کند و اقدامات خوبی در حوزه عدالت درمانی و توزیع خانه های بهداشت در روستاها انجام دهد تا به ارتقاء سلامت روانی و جسمی مردم استان دست یابیم.
رشیدیان با بیان اینکه بیمارستان 1670 تختی در این استان ساخته شده که در تجهیز آن خیرین مشارکت دارند، گفت: خیرین زمانی مشارکت می‌کنند که بتوانند اعتماد کنند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانسته این اعتماد را جذب کند و زمینه را برای مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت فراهم کند.
وی یادآور شد: به سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی مشهد توصیه می کنم از جوانان استفاده بیشتری کند، زیرا آنها دارای انرژی، انگیزه و ظرفیت بیشتری برای حل مشکلات هستند.
در ادامه مراسم دکتر ایرج حریرچی،
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: هیچ خدمتی در حوزه سلامت نباید ارائه شود، مگر اینکه ابتدا فقرا از آن بهره‌مند شوند. ما هیچ‌گاه نخواهیم گذاشت که مردم از جیب خودشان خرج کنند و این خط قرمزها باید در اولویت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز قرار گیرد. خط قرمز وزارت بهداشت، عدم برگشت پرداخت های غیر قانونی است؛ تمام بیمه‌شدگان باید خدماتشان را مطابق شأن خود دریافت کنند.  
وی با تأکید براینکه حاشیه‌نشینان و مستضعفان مهم‌ترین شخصیت‌ها در وزارت بهداشت هستند که ما باید آنان را در اولویت خدمت قرار دهیم، افزود: خدمت به حاشیه نشینان اولویت وزارت بهداشت است؛ دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت حتی زمانی که در مدیریت نبودند، همواره پیگیر امور مردم مستضعفین بودند.  
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه در طرح تحول سلامت طی دو سال گذشته میزان پرداختی‌ها از جیب مردم تا 38/1 درصد کاهش داشته است، اضافه کرد: هنوز 38 درصد پرداختی‌ها از جیب ما است و دولت و بیمار 51 درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند.
حریرچی با اشاره به اولویت‌های برنامه‌های طرح تحول سلامت، عنوان کرد: ما نباید تنها پاسخگوی بیماران بستری در بیمارستان‌هایمان باشیم، بلکه اگر کسی در خانه‌اش دچار بیماری بود، باید به آن نیز دسترسی پیدا کنیم.
وی گفت: همه از وضعیت اورژانس های کشور ناراضی هستند. 95 درصد بیماران زیر 6 ساعت تعیین و تکلیف می شوند؛ باید یکسری اصلاحات جدی در این زمینه صورت گیرد.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تقاضا داریم که حتما وضعیت حاشیه شهرها را رصد کنند، تاکید کرد: 36 درصد مردم مشهد در حاشیه شهر ساکن‌ هستند، لذا دانشگاه علوم پزشکی مشهد باید برنامه جدی را برای این مردم در اولویت کار خود قرار دهد.
حریرچی با اشاره به برنامه ایجاد تحول و نوآوری در دانشگاه علوم پزشکی در طرح  تحول سلامت، ابراز کرد: ما دانشجو تربیت نمی‌کنیم که در خارج از کشور طبابت کنند، بلکه ما باید دانشجویانی تربیت ‌کنیم که به کشور و جامعه خود خدمت کنند. پزشکان ما باید از آمار دخانیات، اعتیاد و بیماران روانی و سایر مشکلات مردم آگاه باشند و برای حل این مسائل تلاش کنند.
وی تصریح کرد: 30 سال می‌گذرد که ما سالانه 3500 تا 6000 دانشجوی پزشکی تربیت می‌کنیم، ولی با این وجود متأسفانه نسبت به پزشک و متخصص به جمعیت کشور 1/5 است و در منطقه رتبه 12 را در این زمینه داریم، زیرا بسیاری از پزشکان ما به دلایل  مختلف در خارج از کشور فعالیت می‌کنند. درحال حاضر 15 هزار پزشک داریم که هیچ کار ملی د انجام نداده اند و تنها یک بار به نظام پزشکی مراجعه کردند، لذا ما باید راه حل مناسبی برای حل مشکل کمبود پزشک در کشور داشته باشیم.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در سال 55 امید به زندگی در ایران 54 سال بود، ولی اکنون حدود 20 سال برای هر ایرانی امید به زندگی و امید به زندگی سالم افزایش یافته است، عنوان کرد: در دهه 40 و 50 ،10 هزار و 500 نوزاد به دلیل کزاز و  سالانه 35 هزار کودک نیز به دلیل اسهال در  کشور  جان خود را از دست می‌دادند؛ در 30 سال گذشته از 1000 کودک 176 نفر آنان زیر 5 سال فوت می کردند،  اما امروز مرگ و میر کودکان زیر 5 سال به زیر 20 سال رسیده که این امر نشاندهنده پیشرفت بزرگی در حوزه بهداشت و درمان  است.
حریرچی عنوان کرد: در چهار سال دولت تدبیر و امید 24 هزار تخت در بیمارستان‌ها راه‌اندازی شده که این آمار و ارقام به نوبه خود در دنیا بی نظیر است، ولی هیچ‌یک از خدمت گزاران بهداشت و درمان کشور متوجه نیستند که چه کار بزرگی را انجام داده‌اند.
وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به تکریم رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معارفه  رییس جدید این دانشگاه،بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به لحاظ گسترش تخت‌های بیمارستانی و پوشش جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر حاشیه شهر  مشهد با وجود 871 عضو هیات علمی و 9 هزار و 600 دانشجو و در کنار آن کسب رتبه‌های برتر در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی، دستاوردهایی بسیاری طی این مدت کسب کرده که این دستاوردها  به برکت مدیریت و زحمات دکتر مصطفی مهرابی بهار، رییس سابق این دانشگاه است.  
وی ادامه داد: همکاری بین بخشی مطلوبی در حوزه سلامت در استان خراسان رضوی دیده می‌شود که واقعا بی‌نظیر است و امیدواریم با توجه به خصوصیت دکتر محمد رضا دارابی محبوب، سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی مشهد که جزو نسلی است که در اوایل انقلاب در جهادسازندگی خدمت پرداختند و معاونت آموزشی و دانشجویی این دانشگاه را نیز در گذشته بر عهده داشتند و  از سابقه درخشانی به لحاظ علمی و فرهنگی برخورداند، دانشگاه علوم پزشکی مشهد را در راستای برنامه های وزرات بهداشت به اهداف خود برسانند.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه ما از دکتر دارابی محبوب، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان نماینده وزارت بهداشت در استان خراسان رضوی خواستاریم تا مطابق برنامه‌های وزارت بهداشت عمل کند، اضافه کرد: کار کردن با دکتر قاضی زاده، هاشمی وزیر بهداشت، بسیار دشوار است، زیرا ایشان از شخصیت کمال‌ گرا و آرمان‌گرای برخوردارند و کسانی که در کنار ایشان فعالیت می‌کنند، مسئولیت بسیار سنگین و دشواری را بر عهده دارند.
وی گفت: در گذشته ما هیچ وزیری نداشته‌ایم که برای بار دوم در دولت معرفی شود و معمولا متوسط رأی آنان در مجلس شورای اسلامی 168 رای بود، ولی دکتر قاضی‌زاده هاشمی توانست رای اول را کسب کند.
captcha