ضرورت تبیین ادب دعا کردن/استفاده از نوع نگاه و بیان اهل‌بیت(ع) در شناخت خدا
کد خبر: 3661330
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
ویسکرمی مطرح کرد:

ضرورت تبیین ادب دعا کردن/استفاده از نوع نگاه و بیان اهل‌بیت(ع) در شناخت خدا

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک مفسر قرآن‌ با بیان ضرورت تبیین ادب دعا کردن و این‌که خداوند تحت‌تاثیر غیرخودش، قرار ندارد و فقط تحت‌تاثیر ذات خود است، اظهارکرد: امام علی(ع) به‌عنوان یک خداشناس در خطبه 88 نهج‌البلاغه صفات خدا را به ما معرفی کرده است کمااینکه انسان‌ها برای شناخت خداوند باید از نوع نگاه و بیان اهل‌بیت در خداشناسی استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، مهرداد ویسکرمی، از مفسران قرآن‌‎کریم و نهج‌البلاغه چهارشنبه، 16 آبان در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه که در حسینیه حبیب بن مظاهر خرم‌آباد برگزار شد، با بیان این‌که خطبه ۸۸ نهج‌البلاغه با عنوان «اشباح» به‌معنی «اشخاص» است، گفت: خطبه ۸۸ نهج‌البلاغه یکی‌از خطبه‌های مهم، حساس، دارای ارزش و سنگین نهج‌البلاغه است.
وی در خصوص شرح بیان و فلسفه این خطبه، اظهارکرد: در تاریخ آمده است که شخصی خدمت امیرالمومنین(ع) رسید و عرض کرد یا امیرالمومنین(ع) از شما می‌خواهم که خدا را برای من به‌گونه‌ای توصیف کنید که گویا او را می‌بینم، حضرت علی(ع) با حالت ناراحتی به او نگاه می‌کنند و مردم را جمع کرده و خطبه اشباح را می‌خوانند.
ویسکرمی با بیان این‌که در خطبه ۸۸ نهج‌البلاغه پیرامون معرفی و صفات خداوند، خلقت فرشتگان و اقسام موجودات بحث‌های مهمی بیان شده است، اظهارکرد: قسمت اول این خطبه به معرفی صفات خداوند اختصاص دارد.
وی ادامه داد: در فرازی از این خطبه آمده است که سپاس مخصوص خدایی است که اگر چیزی را نبخشد، هیچ‌گاه چیزی به او اضافه نمی‌شود و تغییری در او حاصل نمی‌شود.
این مفسر قرآن‌کریم و نهج‌البلاغه افزود: برکت به‌معنای این نیست که مال انسان زیاد شود، برکت یعنی این‌که مال انسان بماند، ذخیره شود و در قیامت به درد انسان می‌خورد.
وی با بیان این‌که بخشش و جود خدا را ندار نمی‌کند، تصریح کرد: خداوند چه ببخشد و چه نبخشد تغییری در او حاصل نمی‌شود به‌عبارت دیگر فلسفه این مطالب به بی‌نیازی خداوند اشاره دارد.
ویسکرمی با بیان این‌که جامعه‌ای که عقلانیت آن بالا باشد هیچ‌گاه گول نخواهد خورد، تصریح کرد: هنر مؤمن این است که دشمنان خدا را دشمن بدارد حتی اگر دشمنان او را دوست داشته باشند.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که خداوند روزی انسان‌ها را تضمین کرده است، تصریح کرد: اگر انسان در حد متعارف تلاش کنند روزی او تضمین شده است حال اگر خودش بیشتر بخواهد باید بیشتر تلاش کند.
وی با بیان این‌که امیرالمومنین(ع) به‌عنوان یک خداشناس در این خطبه صفات خدا را به ما معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: انسان‌ها برای شناخت خداوند باید از نوع نگاه و بیان اهل‌بیت در خداشناسی استفاده کنند.
وی کار کردن انسان در شهر خودش را یکی‌از علایم سعادت دنیوی دانست و اضافه کرد: کسانی‌که در راه خدا و صراط مستقیم هستند مسیرشان مشخص است اما کسانی‌که سرگردان هستند بدانند مسیر را اشتباه رفته‎اند.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان اینکه جود و بخشش خداوند متعال همیشه جاری است، گفت: خداوند تحت‌تاثیر غیر خودش قرار ندارد، خداوند اول است و  قبل از او کسی نبوده است و هیچ جا نیست که خالی از خدا باشد.
وی با بیان این‌که خداوند متعال مردمک چشم و بینایی را خلق کرد تا انسان‌ها او را درک کنند، ادامه داد: گذشت زمان بر خداوند تاثیری ندارد و باید دانست که تغییر حالات زمان برای موجوداتی است که محدودیت دارند.
ویسکرمی با بیان این‌که مخلوقات هیچ تاثیری در خداوند متعال ندارند، تصریح کرد: خداوند متعال آن‌قدر ذخایر نعمت دارد که درخواست‌های مردم ذره‌ای از خان رحمت الهی را کاهش نمی‌دهد.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان ضرورت تبیین ادب دعا کردن در قرآن‌کریم، عنوان کرد: خداوند تحت‌تاثیر غیرخودش، قرار ندارد، خدا فقط تحت‌تاثیر ذات خود است.
captcha