شناخت شخصیت پیامبر(ص) در گرو درک رسالت ایشان است/جامعه برای شناخت پیامبر(ص) سرمایه‌گذاری نمی‌کند
کد خبر: 3664223
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸

شناخت شخصیت پیامبر(ص) در گرو درک رسالت ایشان است/جامعه برای شناخت پیامبر(ص) سرمایه‌گذاری نمی‌کند

گروه معارف: یک استاد دانشگاه گفت: تنها راه مؤثر برای معرفی صحیح شخصیت پیامبر(ص) و دین اسلام، شناخت رسالت ایشان و پایه‌گذاری جامعه‌ای آرمانی بر اساس اسلام حقیقی است.

اصغر فروغی، عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: امروز تنها راه مؤثر برای شناساندن پیامبر(ص) و دین مبین اسلام به جوامع بشری این است که محبان پیامبر و مدعیان پیروی ایشان به ویژه شیعیان، ابتدا شخصیت و سپس رسالت پیامبر را شناخته، جلوه‌ای عملی از شخصیت ایشان را در وجود خود نهادینه و جامعه آرمانی را بر اساس اسلام حقیقی پایه‌گذاری کنند تا از این طریق، جوامع بشری شاهد نمودی عینی و عملی از شخصیت پیامبر باشند، نه اینکه صرفا به تبلیغات پرداخته شود، چرا که دیگران به لحاظ فعالیت‌های رسانه‌ای، قوی‌تر از ما عمل کرده و ضد ارزش‌ها را در قالب ارزش تبلیغ می‌کنند.
وی با بیان اینکه رسالت پیامبر(ص)، رهایی و نجات تمام انسان‌ها و نه صرفا مسلمانان از جهل و رساندن آنها به تمام کمالاتی می‌باشد  که در وجوشان قرار داده شده است، ادامه داد: پیامبر(ص) همچون خورشیدی تابناک هستند که هر کس به ایشان نزدیک شود، می‌تواند در پرتو نورشان، سعادت دنیا و آخرت خود را تأمین کند و هر کس از ایشان دوری گزیند، به همان اندازه در دنیا و آخرت دچار خسران می‌شود و تنها کسانی این مسئله را درک می‌کنند که به جهان ماورایی اعتقاد داشته باشند.
فروغی با اشاره به سخن پیامبر(ص) که فرمودند: «من برای اتمام و اکمال اخلاق مبعوث شدم»، گفت: آنچه از اخلاق در این حدیث مدنظر می‌باشد، اخلاق ذات باری تعالی است که از طریق پیامبر(ص) به مردم منتقل می‌شود و متناسب با فطرت انسان است، نه اخلاق دست‌ساز بشر که در جوامع مختلف، متفاوت و بعضا مغایر با اخلاق الهی می‌باشد؛ چنانکه متأسفانه امروز این فریضه مهم در جوامع  بشری به دست فراموشی سپرده شده و آنچه ارزش تلقی می‌شود، در واقع ضد اخلاق الهی است.
این استاد تاریخ با بیان اینکه مستشرقان غربی با توجه به دیدگاهشان نسبت به شخصیت پیامبر اسلام به چند دسته تقسیم می‌شوند، گفت: دسته اول نبوت پیامبر(ص) را پذیرفته و ایشان را به عنوان پیامبر اولوالعزم می‌شناسند. دسته دوم ایشان را نه در جایگاه پیامبری، بلکه به عنوان نابغه عصر معرفی کرده و دسته سوم که دارای دیدگاهی منفی نسبت به پیامبر هستند، با توجه به غزوه‌های ایشان، پیامبر را فردی خونریز و خشن قلمداد می‌کنند.
وی بیان کرد: موج اسلام‌هراسی که امروزه شاهد آن هستیم، ناشی از تأکید استعمار بر ارائه چهره خشن از پیامبر(ص) است، به خصوص با توجه به خشونت گروه‌های تکفیری نظیر داعش و القاعده و حتی افراط‌گری برخی از شیعیان در مراسم عزاداری که جلوه‌ای خشن از اعتقادات خود را به نمایش می‌گذارند و نیز نادیده گرفتن نظر آن دسته از اسلام‌شناسان غربی که پیامبر اکرم را پیامبر رحمت و رهایی‌بخش از قید وبند می‌دانند و همه اینها برای ضربه زدن به اسلام است.
فروغی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی باعث افزایش موج اسلام‌خواهی در اروپا و احساس خطر در میان استثمارگران شد، بنابراین آنها روند اسلام‌هراسی را در پیش گرفتند تا تأمین‌کننده منافع و پیش‌برنده سیاست‌هایشان باشد.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه اسلامی در گذشته، این بود که بیشتر مسلمانان نتوانستند رسالت جهانی و الهی پیامبر را درک کنند، خاطرنشان کرد: آنها که شخصیت و رسالت ایشان را شناختند، انگشت‌شمار بودند، مثل اصحاب ایشان همچون سلمان، ابوذر و مقداد؛ البته امروز نیز جامعه اسلامی چندان برای شناخت پیامبر(ص) سرمایه‌گذاری نمی‌کند.


captcha