دوگانگی در رفتار و کردار؛ بزرگ‌ترین آفت
کد خبر: 3684428
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
ویسکرمی مطرح کرد:

دوگانگی در رفتار و کردار؛ بزرگ‌ترین آفت

گروه فعالیت‌های قرآنی: مفسر قرآن لرستان قرض‌الحسنه را انفاق شرعی دانست و گفت: ثواب عمل انسان در دادن قرض حسنه به دیگران نه‌تنها هرگز از بین نمی‌رود، بلکه ثوابی مضاعف دارد.

مهرداد ویسکرمی، عضو گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در خصوص مهم‌ترین نکات تفسیری آیات ۲۴۳ تا ۲۴۵ سوره مبارکه بقره گفت: همه انسان‌ها باید به این اعتقادات برسند که مرگ و حيات در دنيا به دست خداست انسان يک بار زنده مى‌شود و يک بار مى‌ميرد، این در حالی‌است که حل بسیاری از مشکلات با ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه و مشروعیت الهی حاکم جامعه اسلامی از طرف خداوند مهم‌ترین نکات تفسیری این آیات هستند
وی افزود: در برخی از معجزات پیامبران الهی، زنده شدن مردگان صورت گرفته است، کمااینکه آياتى كه دلالت بر احياى مردگان دارد نیز در قرآن فراوان هستند.
ویسکرمی در خصوص شان نزول آیه ۲۴۳ سوره بقره با این مضمون «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُواْ مِن دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْيَاهُمْ إِنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَشْكُرُونَ» گفت: قومى كه از ترس بیماری طاعون از خانه‌هاى خود بيرون رفته و فرار كردند به امر خداوند از دنیا رفتند، بعد از مدتى طولانى که حتى استخوان‌هایشان پوسيد و تبدیل به خاک شد، آن‌گاه خداى تعالى پيامبرى را مبعوث كرد و آن پیامبر از خدا خواست تا آن قوم را زنده ببيند و خدا هم همه آن‌ها را زنده کرد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که انسان هیچ‌گاه نمی‌تواند از حکم خدا فرار کنند و مرگ و حیات به دست خداست، اضافه کرد: انسان باید به این اعتقاد برسد که قبض و بسط تمام امور به دست خداوند متعال است.
این مفسر قرآن‌کریم در خصوص آیه ۲۴۴ سوره مبارکه بقره با این مضمون «وَقَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» با بیان این‌که جهاد همواره باید برای خدا و در راه خدا باشد، افزود: نکته تفسیری دیگر این آیه این است که خداوند نسبت به تمام امور انسان‌ها آگاهی و بینایی دارد و انسان باید با اعتقاد کامل، طوری عمل کند که فردا در مقابل بازخواست خداوند پاسخ کارهایش را داشته باشد.
وی با بیان این‌که آیه ۲۴۵ سوره مبارکه بقره با این مضمون «مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» به دادن قرض‌الحسنه در راه خدا اشاره دارد قرض حسنه را انفاق در مسیر جهاد دانست و عنوان کرد: این آیه به نوعی راجع‌به جهاد است بدین‌معنا که انسان در راه خدا با جان و مال خود مجاهدت کنند و قطعاً مال کسی از صدقه دادن کم خواهد شد.
ویسکرمی با بیان این‌که قرض‌الحسنه فقط به‌معنای قرض دادن پول نیست، عنوان کرد: قرض‌الحسنه شامل جان و مال و سرمایه و خدمت به مردم است به نوعی انفاق شرعی بیان می‌شود این در حالی‌است که خداوند ثواب قرض‌الحسنه را مضاعف می‌دهد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی با بیان این‌که این آیه به‌نوعی تشویق انسان‌ها برای دادن قرض حسنه است، عنوان کرد: اگر باور کنید خداوند همه کاره عالم است و به این یقین برسیم که تمام کارها در صورت با خدا بودن به آسانی صورت می‌گیرد از انفاق در راه خدا هم دریغ نخواهیم کرد.
این مفسر قرآن‌کریم دوگانگی در رفتار و کردار یک جامعه دینی را بزرگ‌ترین آفت اجتماعی متوجه آن جامعه دانست و اظهارکرد: جامعه باید با عقلانیت به جایگاهی برسد که به کلام، رفتار و عمل رهبری جامعه اسلامی اعتماد کند این در حالی‌است که همواره مشروعیت حاکم جامعه اسلامی الهی است.

captcha