فضای مجازی؛ راهبرد اصولی توزیع آثار دفاع مقدس در مناطق دوردست
کد خبر: 3690018
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶

فضای مجازی؛ راهبرد اصولی توزیع آثار دفاع مقدس در مناطق دوردست

گروه ادب: یکی از راهبردهایی که می‌توان از آن برای توسعه توزیع و دسترسی مخاطبان شهرستانی به آثار دفاع مقدس بهره گرفت، فضای مجازی و تولید آثار صوتی و الکترونیکی است تا خلأ ناشی از نبود فروشگا‌ه‌های عرضه آثار مکتوب را مرتفع کند.

فضای مجازی؛ راهبرد اصولی توزیع آثار دفاع مقدس در مناطق دوردست

یکی از اهداف انتشار کتاب‌های دفاع مقدس، تاثیرگذاری بر اقشار مختلف جامعه است. آنچه طی سال‌های مختلف در این عرصه و قالب‌های گوناگون منتشر شده است، تاثیرات بسیاری را با خود به همراه داشته و مخاطبان بسیاری را از قشرهای گوناگون به خود جذب کرده است.

در این میان نباید از این موضوع غفلت شود که باید درباره میزان اثرگذاری اهدافی که در این حوزه مورد نظر است، نیازمند آن هستیم که کار مطالعاتی منسجم انجام شود. جوایز، همایش‌ها و جشنواره‌های مختلفی در این حوزه برگزار می‌شود که هر کدام اهداف از پیش تعیین شده‌ای را دنبال می‌کنند که اثرگذاری یکی از آنهاست.

باید به این موضوع توجه داشت که اگر چه دفاع مقدس طی سال‌های گذشته توانسته است رونق خوبی را در بازار نشر به خود اختصاص دهد، در عین حال در برخی مقاطع نیز اثرگذاری که مورد نظر بود را حاصل نکرده است و نتوانسته به آنچه در چشم‌انداز برای آن ترسیم شده است دست یابد.

فقر محتوایی آثار موضوعی است که در برخی از آثاری منتشر شده در عرصه دفاع مقدس می‌توان شاهد بود. در این راستا شاید مناسب باشد که در یک مقطع زمانی، میان نویسندگان و ناشران انسجام مناسبی شکل بگیرد. توجه به این موضوع که محیط‌های غیرفرهنگی مانند جریان‌های سیاسی در نتایجی که انتشار کتاب‌های دفاع مقدس دنبال می‌کنند موثر است، یک ضرورت به شمار می‌آید.

برای پیشبرد اهداف این حوزه باید رویکرد موضوعی این جایزه توسعه پیدا کند. نیاز امروز جامعه ما آن است که به بازتعریف مفهوم مقاومت و ایثار بپردازیم؛ چرا که با جنگ دیگری در فضای مجازی روبرو هستیم. باید فضای مجازی را به عنوان یک حقیقت بپذیریم و به تولید کتاب‌های صوتی و الکترونیکی در این فضا مبادرت کنیم.

توجه به این موضوع که مخاطبان این آثار به یک منطقه یا استان محدود نمی‌شوند موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت و در همین راستا فضای مجازی و تولید آثار قابل استفاده در این فضا می‌تواند کمک بسیاری به مخاطبانی کند که دسترسی به فروشگاه‌ها و بازار کتاب ندارند؛ موضوعی که طی مدت چند سال اخیر بارها بر سر آن بحث شده و همچنان فقر وجود این مراکز در استان‌ها رفع نشده است.

captcha