جایگاه مشخصی برای تلاوت در محافل تعریف نشده‌ است
کد خبر: 3692780
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۸
محمدرضا ستوده‌نیا:

جایگاه مشخصی برای تلاوت در محافل تعریف نشده‌ است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی و دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان با بیان اینکه وقتی جایگاه مشخصی برای تلاوت در ایران نیست یا خیلی اندک است، طبیعتا پیشرفت هم کمتر است، گفت: اهمیت این مسئله بدین جهت است که حد و حدود شرکت‌کننده‌ها و اینکه هر کسی باید در چه سطحی فعالیت کند در کشور تعریف نشده‌ است.

آماده/ستوده نیا/جایگاهی مشخصی برای تلاوت در محافل تعریف نشده‌ است

محمدرضا ستوده‌نیا، عضو هیئت علمی و دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان و از داوران بین‌المللی مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه برگزاری مسابقات متعدد قرآن کریم برای ایجاد رقابت، امری پسندیده است، گفت: برگزاری مسابقات قرآن در سطوح مختلف سبب ایجاد آمادگی در قرآنیان می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به نحوه حضور قرآنیان دیگر کشورها در مسابقات قرآنی، اضافه کرد: مثلا بحث قرائت قرآن در مصر تعریف شده‌ است و قراء مصری، همانند قرائت در محافل، در مسابقات قرائت می‌کنند اما به‌ خاطر تعریف و سطح‌بندی صورت گرفته، معمولا یک قاری معروف و حرفه‌ای در مسابقه شرکت نمی‌کند.

وی ادامه داد: شاید قراء معروف مصری در نوجوانی یا جوانی که شهرت چندانی نداشتند، در مسابقات شرکت می‌کردند اما وقتی به یک قاری معروف جهانی تبدیل می‌شوند، اصلا نیاز به شرکت در مسابقات ندارند و همه چیز تعریف‌ شده‌ است، در حالی که در کشور ما قاری یا حافظی که ممکن است رتبه‌های جهانی داشته باشد، باز هم در مسابقات شرکت می‌کند.

جایگاهی برای تلاوت در محافل ایران تعریف نشده‌ است

داور بین‌المللی قرآن کریم در ادامه عنوان کرد: این مسئله بدین جهت است که حد و حدود شرکت‌کننده‌ها و اینکه هر کسی باید در چه سطحی فعالیت کند در کشور تعریف نشده‌ است، همچنین در کشور ما جایگاهی برای تلاوت در محافل به آن صورت پیش‌بینی نشده، یعنی مردم ما انس و الفت لازم با قرآن را نگرفته‌اند.

 

عضو هیئت علمی و دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان با اشاره به حضور پرشور مردم کشورمان در مراسم‌های سوگواری و روضه‌خوانی در مقایسه با محافل و جلسات قرآن، اذعان کرد: البته این عشق و علاقه به مجالس عزاداری اهل‌بیت(ع) باید باشد و لازم است اما استقبال چندانی از محافل قرآن نمی‌شود و حضور در محافل منحصر به یک عده خاصی است که این‌ها عاشقان قرآن‌اند.

این استاد قرآن کریم ابراز کرد: وقتی جایگاهی برای تلاوت در ایران نیست یا خیلی اندک است، طبیعتا پیشرفت هم کمتر است، ولی در مصر اشتیاق به محافل و کرسی‌های تلاوت قرآن کریم، مانند استقبال از مجالس سوگواری در ایران است و مسلما وقتی تعداد محافل زیاد باشد، قراء هم مجال بیشتری برای تلاوت و تمرین دارند از همین رو تلاوت در مصر رشد پیدا کرده‌ است.

استقبال اندک از تلاوت‌های مجلسی

وی با اشاره به حضور کمرنگ مردم ایران در محافل قرآنی، مطرح کرد: متأسفانه رغبت مردم ما به تلاوت‌های مجلسی خیلی کم است و این مسئله با مقایسه شرکت کننده‌های مراسم روضه‌خوانی با حاضران در محافل قرآنی مشخص می‌شود، هر چند این مجالس سوگواری لازم و اتصال عامه مردم با اهل‌بیت(ع) نیز از همین طریق است اما نباید به محافل قرآنی کم‌لطفی شود.

انتهای پیام

captcha