یادواره علما بر مسائل تمدن‌ساز متمركز شود/ اساس همه علوم انسانی می‌تواند كتاب و سنت باشد
کد خبر: 3695235
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
آیت‌الله دستغیب:

یادواره علما بر مسائل تمدن‌ساز متمركز شود/ اساس همه علوم انسانی می‌تواند كتاب و سنت باشد

گروه اجتماعی ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری خواستار این شد كه یادواره بزرگان و علما به جای تمرکز بر مسائل اختلافی سیاسی بر مسائل کلان و تمدن‌ساز در حوزه معرفت شناختی متمرکز شود.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) امروز، 8 اسفندماه در دیدار حجت‌الاسلام محسن روحانی، امام جمعه خفر و دبیر علمی همایش ملی علامه خفری با بیان اینکه برگزاری یادواره علما و بزرگان عالم اسلام می‌تواند مبنا و مقدمه تحقیقات معرفت شناختی باشد، گفت: امام صادق(ع) در مقطعی که فرصت مغتنم به دست آمد چهار هزار شاگرد در فقه، کلام و سایر علوم تربیت کردند و از این منظر بهتر است یادواره بزرگان و علما به جای تمرکز بر مسائل اختلافی سیاسی بر مسائل کلان و تمدن‌ساز در حوزه معرفت شناختی متمرکز شود.
وی با اشاره به ولایت‌مداری و آرمان‌گرایی مردم خفر گفت: علامه خفری یکی از علمای بزرگ و باعث افتخار مردم استان فارس است و بزرگداشت و یادواره ایشان کاری در خور تحسین است.

تمام توجه علما بر حفظ آثار ائمه بوده است
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بزرگداشت نام و یاد علمای بزرگ اسلام و تشیع در حقیقت نگه‌داری و بزرگداشت نام و یاد ائمه اطهار و خاندان عصمت و طهارت(ع) است چون این علما تمام توجهشان بر حفظ آثار ائمه بوده است.
آیت‌الله دستغیب اظهار كرد: در حدیث آمده که اگر مردم محاسن کلام صالحان را بشنوند به دین جذب می‌شوند و مسئولیت ما این است که از کتاب و سنت به همان صورت که وارد شده محافظت کنیم و آن را به دیگران انتقال دهیم چنان که دیگران امانت‌دارانه آن را به ما انتقال دادند و از این منظر، معرفی و نشر آثار یک شخصیت بزرگ علمی و ذوفنون برکات بسیاری خواهد داشت و چه بسا در دلِ اینکار سلسله اصول و آموزه‌هایی منتقل شود که برای آینده دانشگاه و حوزه هم مفید باشد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: پایه و اساس «علوم» و معرفت در تَتَبُعات الهیون وارد شده که این امر شاید بدین سبب است که مبدا همه معلومات در هستی، خداوند عالم است و کسانی که متأله بوده‌اند و نسبت به معرفت خداوند اجمالی یا تفصیلی کار کرده‌اند، بیشتر به علوم مختلف رونق بخشیده‌اند و غربی‌ها در کتب خود این موارد را متذکر شده‌اند. گاه حتی علومی که ظاهر آن به معرفت الهی ارتباطی نداشته، توسط الهیون پیش برده شده که البته حتی همان علم فیزیک و شیمی و طب نیز با مباحث خداشناسی ارتباط وثیق دارد.

گاهی علوم انسانی غربی از علوم انسانی اسلامی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد
وی بیان كرد: در حال حاضر علوم انسانی غربی گاه بیشتر از علوم انسانی اسلامی مورد توجه است که این جلو افتادن مقطعی نباید باعث شود برخی تصور کنند علم به خداشناسی ارتباطی ندارد.

اساس همه علوم انسانی می‌تواند كتاب و سنت باشد
آیت‌الله دستغیب اظهار كرد: اساس و بنیان همه علوم انسانی می‌تواند کتاب، سنت، قرآن و روایات باشد و علوم دیگر نیز همه ریشه در علم ذات اقدس خداوند دارد، همان‌طور که در آیه 5 سوره علق می‌فرماید «عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یعْلَمْ؛ آنچه را كه انسان نمى‏ دانست [بتدریج به او] آموخت».
قائم مقام جامعه روحانیت شیراز اظهار كرد: خود غربیان بر این موضوع اذعان دارند که علم کنونی آن‌ها ریشه در علوم اسلامی دارد چنان که در زمان هارون الرشید ساعتی به دربار فرانسه فرستاده شد و آن‌گاه که زنگ میزد فرانسویان می‌گفتند شیطان در آن حلول کرده است.
وی یادآور شد: فاصله گرفتن با معارف اسلام و فراموش کردن میراث دانشمندان اسلامی به جایی انجامید که غربیان آن را بردند و از جمله کتب بوعلی سینا را شرح و بسط کرده و پایه طب جدید قرار دادند.
آیت‌الله دستغیب تأكید كرد: خوب است در همایش علامه خفری این مسائل منقح و تبیین شود که علامه خفری، رازی، بوعلی سینا، خوارزمی، خواجه نصیر و دیگران در چه زمان و دوره‌ای ظهور کرده‌اند و چه سهمی در علم جهان دارند.
انتهای پیام

captcha