ظرفیت مساجد مورد غفلت قرار گرفته است
کد خبر: 3697244
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷

ظرفیت مساجد مورد غفلت قرار گرفته است

گروه فرهنگی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: متاسفانه به دلیل القائات و توطئه‌های دشمنان و یا برخی بی توجهی‌ها، ظرفیت مساجد مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام انصاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان امروز دوشنبه 14 اسفندماه، در مراسم تجلیل از فعالان  کانون فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان، با اشاره به آیه 18 سوره توبه «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ ...؛ اظهار کرد: قرآن به مسئله عمران و آبادانی مساجد اشاره و تاکید کرده، اما در وهله اول آنچه در ذهن متبادر می‌شودعمران ظاهری و ساختمانی مساجد است،  ولی مفسران قرآن به عمران معنوی آن نیز اشاره کرده‌اند.
وی افزود: براساس آیه 18 سوره توبه، هر کسی توفیق خدمتگزاری به مساجد چه در حوزه عمران ساختمانی و چه در عرصه محتوا را پیدا نمی‌کند، بلکه کسی توفیق خدمتگزاری به مسجد را پیدا می‌کند که اعتقاد به مبدا و معاد داشته، اهل نماز و پرداخت زکات و در نهایت خداترس باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: براساس دیدگاه قرآن از اولین کارها برای انسان، اقامه نماز و بهترین مکان‌ها برای اقامه نماز، مسجد است. پیامبر(ص) نیز پس از هجرت، اولین اقدامی که انجام دادند، ساخت مسجد در مدینه بود.
انصاری خاطرنشان کرد: مسجد در تاریخ اسلام، کارکردهای زیادی داشته است، در صدر اسلام، مسجد علاوه براینکه کانون بندگی و محل عبادت بوده؛ محل قضاوت و به نوعی قوه قضاییه، محل تجهیز نیروها و رزمندگان و حل و فصل اختلافات اجتماعی نیز بوده است، برهمین اساس در طول تاریخ، دشمنی‌های فراوانی علیه مسجد شده است.

1800 کانون فرهنگی هنری مساجد در استان اصفهان دایراست

وی افزود: امام خمینی(ره) با حرکت عظیم خود بسیاری از مسائل را تغییر دادند و یکی از تحولات عظیمی که به برکت انقلاب اسلامی و حرکت امام(ره) اتفاق افتاد، توجه به مساجد بود. مسجد در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از کانون‌ها و مکان‌های مهم برای تجدید قوا، آموزش معنوی و حتی نظامی رزمندگان بوده است. پیروزی خرمشهر را نمی‌توان بدون توجه به نقش محوری مسجد آن شهر تصورکرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه مسجد ظرفیت‌های زیادی دارد که باید از تمام ظرفیت‌های آن استفاده کرد، گفت: ظرفیت و کارکرد مساجد مورد غفلت قرار گرفته که این ناشی از القائات و توطئه‌های دشمنان و یا برخی بی‌توجهی‌ها و عدم آگاهی‌ها است.
انصاری ادامه داد: دشمن در تلاش است تا وحدت و انسجام بین مردم را از بین ببرد و یکی از برنامه‌های آنان تهی کردن جوانان از درون است. مقام معظم رهبری نیز از ابتدای دهه هفتاد به بعد بارها به مسئله تهاجم فرهنگی اشاره کرده‌اند. متاسفانه این نقشه‌ها و توطئه‌ها تنها در خارج از کشور کشیده نمی‌شود، بلکه در داخل نیز برخی از سر نادانی و یا از سر حلقه به  گوشی، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه دولت موظف است تا پایان برنامه ششم، در مساجد مختلف شهری و روستایی، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را ایجاد کند، اظهار کرد: اکنون حدود 1800 کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان وجود دارد که باید تا پایان برنامه ششم به 2400 کانون افزایش پیدا کند.

وی افزود: راه‌اندازی صرف کانون، هدف نیست؛ بلکه هدف راه‌انداری کانون‌هایی مد نظر می‌باشد که بتوانند تاثیرگذار باشند و به تعبیر مقام معظم رهبری بتوانند با برنامه ریزی، مردم را جذب مساجد کنند.

انتهای پیام

captcha