بهره‌برداری از فاز دو زائرشهر رضوی در سال 97
کد خبر: 3697534
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰

بهره‌برداری از فاز دو زائرشهر رضوی در سال 97

گروه اجتماعی ـ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه برای هر سه فاز زائرشهر، هیئتی با هدف اسکان کاروان‌ها پیش‌بینی شده است، گفت: فاز دوم زائرشهر رضوی تا پایان شهریورماه 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدمرتضی بختیاری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در نشست خبری که صبح امروز، 15 اسفندماه در محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: محور برنامه‌ریزی در آستان قدس رضوی منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب است که شامل مدیریت، مددرسانی به زائر، ارتقای ظرفیت فرهنگی، موقوفات و نذورات، علم و فناوری، امداد مستضعفان و ساماندهی شرکت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی است.
وی ادامه داد: بخش مددرسانی به زائران شامل فعالیت‌های عمرانی جهت اسکان و تسهیل زیارت، اطعام و برنامه‌های متنوع فرهنگی ... می‌شود.
نگاه محوری آستان قدس رضوی به تسهیل زیارت
بختیاری با بیان اینکه احداث زائرسرای ارزان قیمت یکی از مأموریت‌های آستان قدس است، افزود: با توجه به نگاه زائرمحوری در آستان قدس رضوی، به منظور تکریم زائران و اسکان آن‌ها، دو مجموعه زائرسرا در خیابان چمن و زائر شهر رضوی در نظر گرفته شد.
وی تصریح کرد: زائر شهر رضوی در سه فاز با فضایی حدود 35 هکتار با هدف انتفاعی در راستای پذیرایی از زائران در حال احداث است که فاز یک آن در دهه کرامت به بهره‌برداری رسید و تاکنون 15 هزار زائر اولی و زائران نیازمند با شناسایی کمیته امداد امام خمینی(ره) در این زائرسرا اسکان یافته و از خدمات آستان قدس رضوی بهره‌مند شدند.
بهره‌برداری از فاز دو زائرشهر رضوی در سال 97
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه برای هر سه فاز مجموعه هیئتی با هدف اسکان کاروان‌ها پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: فاز دوم زائرشهر رضوی تا پایان شهریورماه 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.
بختیاری اظهار کرد: زائرسرای خیابان چمن از آغاز سال 97 افتتاح و آماده بهره‌برداری و اسکان خواهد شد، ضمن اینکه فاز سوم پروژه زائرشهر رضوی به همت خیران و از طریق واگذاری سهام به صورت نذورات مشارکتی احداث می‌شود.
وی با تأکید بر این مطلب که تمامی اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه توجه به محرومان، فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی و اقدامات عمرانی و... در جهت تحقق منشور هفت گانه رهبری است، عنوان کرد: در این زمینه تاکنون تلاش‌های قابل تقدیری صورت گرفته، اما باید این امر به سطح «معاونت امداد مستضعفان» ارتقا یابد و پیگیری شود.
بختیاری ادامه داد: مأموریت امداد مستضعفان در آستان قدس رضوی با رویکرد توانمندسازی است لذا در این راستا هیچگونه کار موازی با کمیته امداد انجام نشده است.
وی اضافه کرد: در راستای این مأموریت، صندوق قرض‌الحسنه ولایت تأسیس شده است که بر این اساس 100 میلیارد تومان وام اشتغال اختصاص یافته که براساس معرفی مشمولان از سوی کمیته امداد به هر نفر 50 میلیون وام تعلق می‌گیرد و پس از 18 ماه مهلت به وام گیرنده و پس از سوددهی محصول، طی 5 سال به صورت کاملأ قرض‌الحسنه بازگردانده می‌شود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهارکرد: حتی کمیته امداد برای عرضه محصولات این افراد نیز اقداماتی انجام خواهد داد که در این زمینه نیز با مشکل مواجه نشوند.
وی در خصوص وجود نمایندگی آستان قدس در شهرهای فاقد موقوفات آستان، تصریح کرد: این نمایندگی‌ها در شهرهای مختلف کشور با اهدافی چون توسعه خدمت یاری، ترویج اندیشه و فرهنگ ناب رضوی و توسعه وقف و نذر رضوی تأسیس شده است.
بختیاری گفت: متأسفانه حاشیه‌نشینی یکی از مصیبت‌های مهاجرت روستایی است که به دلیل وجود حرم مطهررضوی این مهاجرت به سوی مشهد بیشتر بوده اما نگاه ما باید به مردم و فرهنگ حاشیه شهر تغییر کند، چراکه در این مناطق خانواده‌هایی از شهدای مدافع حرم و ایثارگر زندگی می کنند که نور چشمی مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند که البته اقداماتی در راستای محرومیت‌زدایی از سوی آستان قدس رضوی انجام شده است.
وی در خصوص هماهنگی آستان قدس رضوی با میراث فرهنگی، گفت: رسالت میراث گردشگری است، اما نگاه آستان قدس رضوی صرفأ زائرپذیری است.
بختیاری تصریح کرد: در خصوص نظارت آستان قدس رضوی بر عملکرد مالی شرکت‌های وابسته 150 مجمع برگزار شده و ازموسسه حسابرسی مفید راهبر که رتبه اول در کشور را دارد، برای حسابرسی به این شرکت‌ها استفاده شده که این موسسه یک موسسه برون سازمانی است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص هماهنگی با شهرداری، تصریح کرد: بالغ بر 43 درصد اراضی مشهد متعلق به آستان قدس است، لذا باید با شهرداری در کنارهم باشیم با این تفاوت که بر اساس نیت واقف باید هزینه کنیم؛ ضمن اینکه برای طرح نکات اختلافی جلسات مشترک برگزار شده تا در ارائه خدمت به زائر خللی ایجاد نشود.
آستان قدس از مالیات بر ارزش افزوده معاف نیست
وی در خصوص بحث مالیات آستان قدس رضوی، افزود: با عمر 930 ساله موقوفات بر اساس نظر فقهی و شرعی موقوفات از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و طبق استفتاء امام خمینی(ره) حتی شرکت‌های وابسته به آستان قدس نیز از پرداخت مالیات معاف هستند چون دارایی آستان قدس فقط نذورات و موقوفات است.
بختیاری ادامه داد: بر اساس استفتاء رهبری این نکته مطرح می‌شود که آستان قدس رضوی از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی معاف نیست، اما از سایر مالیات‌ها بر اساس مبانی شرعی و فقهی معاف است، برای اینکه شرکت‌های وابسته، قدرت رقابت را از دیگر شرکت‌ها نگیرد مالیات پرداخته و به عنوان جمعی خرج می‌شود.
وی در تشریح این مطلب گفت: مالیات این شرکت ها به خزانه واریز و سپس به آستان قدس برگشته و در راستای نیت واقف به صورت جمعی صرف می شود.

احداث آزادراه برای افزایش رفاه زائران
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی این آستان مقدس اظهارکرد: ما سهم خود در پروژه مشهد مال را واگذار کردیم و از منافع فروش آن برای انجام کارهای عام المنفعه و ایجاد اشتغال پایدار نظیر احداث آزاده راه مشهد- چناران استفاده خواهیم کرد و هدف متعالی ما ورود آستان قدس به پروژه‌های بزرگ ملی برای افزایش امنیت و رفاه زائران است.

مرتفع سازی اطراف حرم مورد تایید نیست
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با حضور مدیران عالی و مسئولان استان و آستان قدس رضوی سابق و فعلی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی اذعان کرد: در زمانی که مرحوم کازرونی؛ وزیر وقت مسکن و شهرسازی بودند، گزارشی از طراحی بافت پیرامون حرم مطهر به محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ارائه می‌کنند. معظم له می‌فرمایند هر تغییری در اطراف و پیرامون حرم مطهر حتماً با هماهنگی تولیت آستان قدس رضوی باشد که به نظرم این اتفاق نیفتاده است.
بختیاری با اشاره به اقدامات انجام شده در بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: در رابطه این موضوع بایستی با هماهنگی آستان قدس رضوی و دستگاه‌های اجرایی استان نظیر استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد اصلاحات مصوبه صورت بگیرد زیرا مرتفع سازی در اطراف بارگاه منور رضوی و کاهش عرض شارستان و باغراه‌ها مورد تأیید نمی‌باشد و هرگونه اصلاحات نباید در تعارض با معماری اماکن متبرکه که جزء آثار فاخر تمدن اسلامی است، باشد.

 

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: مجموعه برنامه‌های آستان قدس در سه محور حرم، شهر مشهد و در عرصه ملی اجرا می‌شود که در این راستا 9 برنامه در سطح مشهد، 9 برنامه در سطح ملی و 17 برنامه در سطح حرم پیش‌بینی شده است.
وی افزود: در راستای تحقق سبک زندگی رضوی، خدمات فرهنگی زائر در قالب طرح از مبدأ تا مبدأ برنامه‌ریزی شده است و از آنجا که زائر متوسط 2 ساعت در حرم و بقیه ساعت خود را در بیرون از حرم است؛ در این راستا به منظورارائه خدمات فرهنگی در مجتمع‌های تجاری سطح شهر، راه‌آهن، فرودگاه، پایانه مسافربری و پایگاه فرهنگی ایجاد خواهد شد.
گنابادی‌نژاد تصریح کرد: یکی دیگر از اتفاقات ارزشمند، راه‌اندازی مرکز دائمی با عنوان«رویش مهر» برای اردوهای دانشجویی با ارائه خدمات اقامتی و فرهنگی است که قبلاً نیز برای اردوهای دانش‌آموزی راه اندازی شده است.
در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات وارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص برنامه‌های نوروزی آستان قدس رضوی گفت: مراسم سخنرانی رهبری همزمان با چهارشنبه اول فروردین 97، ساعت 15 در رواق امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: برای بهره‌مندی زائران از فرمایشات رهبری، بزرگ‌ترین پوشش تصویری با توجه به تعدادی بالغ بر یک میلیون نفر مخاطب در 50 نقطه حرم مطهر رضوی پیش‌بینی شده است.

بیان مشروح سخنان رهبری به چهار زبان زنده دنیا

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: از آنجا که از 10 کشور جهان به این سخنرانی گوش خواهند داد، لذا مشروح سخنان رهبری به چهار زبان زنده دنیا چاپ و منتشر خواهد شد.
وی به برگزاری برنامه تحویل سال در حرم مطهر رضوی اشاره و افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی برنامه‌های امسال تخصصی کردن برنامه‌های فرهنگی حرم در شبستان‌ها است که شامل مباحثی از جمله موضوعات خانواده، نهج‌البلاغه، شعر، اخلاق، عرفان و سیره معصومین(ع) است.
حسینی با بیان اینکه بیش از 40 عنوان محصول فرهنگی برای زائران در نظر گرفته شده، تصریح کرد: ظرفیت 30 پایگاه فرهنگی در قالب 10 موضوع تخصصی طراحی شده، ضمن اینکه طرح بزرگ‌ترین مسابقه کتابخوانی با 10 عنوان ویژه رده‌های سنی مختلف در طول نوروز اجرا خواهد شد.
در ادامه سید خلیل منبتی، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: برای بهره‌مندی زائران از غذای متبرک نیز توزیع دعوتنامه درمسیر بین راهی جاده، راه آهن و پای پلکان هواپیما انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: روزانه بیش از 50 هزار دعوتنامه توزیع و از میهمانان حضرت رضا(ع) در دو مهمانسرای حرم مطهر رضوی پذیرایی می شود.

انتهای پیام

captcha