اسارت؛ نقطه اوج «رقص روی یک پا»
کد خبر: 3699363
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸

اسارت؛ نقطه اوج «رقص روی یک پا»

گروه ادب ــ نویسنده کتاب «رقص روی یک پا»،‌ لحظه ورود راوی به جبهه و دوران اسارت را نقطه اوج و بخش غالب کتاب مورد نظر برشمرد که ناگفته‌هایی از آن دوران را بازگو می‌کند.

فردا /// اسارت؛ نقطه اوج «رقص روی یک پا»

مصطفی مصیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره به اینکه کتاب «رقص روی یک پا» درباره ادبیات اردوگاهی و بازداشتگاهی است،‌ عنوان کرد: چند سالی است که حوزه هنری در عرصه این گونه ادبی ورود پیدا کرده است و موضوعات مختلفی از جمله خاطرات آزادگان، جانبازان، اسرا و ... در این زمینه نوشته می‌شود.

وی با بیان این مطلب افزود: ادبیات اردوگاهی معمولاً بدون دخل و تصرف در خاطره نوشته می‌شود. دو کتاب «ماه پشت خاکریز» و «خسته نباشی پا» از جمله آثاری است که تاکنون در این حوزه منتشر کرده‌ام که البته ارتباطی به حوزه هنری ندارند. معمولاً خاطرات از دوران کودکی تا دوره‌ای که داستان کشش داشته باشد نوشته می‌شود.

مصیب‌زاده ادامه داد: این خاطرات درباره اسماعیل یکتایی لنگرودی است که از دوران طفولیت وی آغاز می‌شود و با بازگشت وی به خاک ایران و رفتنش به نزد خانواده ادامه می‌یابد. بخش کودکی،‌ اعزام به جبهه، شرکت در عملیات‌های مختلف‌، شروع اسارت در اردوگاه‌های مختلف و نزدیک به سه سالی که در اسارت به سر برد و نقطه اوج کتاب را شامل می‌شود، شکنجه‌هایی که متحمل می‌شد و ... در این کتاب بازگو شده و دوران آزادی و پس از آن، بازگشت به ایران نیز بیان شده است.

وی درباره اینکه آیا بخش مربوط به اسارت که اوج کتاب را شامل می‌شود،‌ قسمت غالب کتاب را به خود اختصاص داده یا خیر، اظهار کرد: بله. از لحظه ورود یکتایی به مقوله جنگ تا پایان اسارت، حجم بیشتر کتاب را که 504 صفحه است تشکیل می‌دهد.

نویسنده کتاب «ماه پشت خاکریز» عنوان کرد: اسماعیل طی یک و دو سال پس از پایان جنگ نیز در اسارت بود و در اواخر جنگ به دست نیروهای بعثی اسیر شد.

وی در این باره که شروع نگارش کتاب به پیش از نوشتن دو کتاب پیشین وی مربوط می‌شود و علت این تعویق در چیست، گفت: گاهی لازم است روی سوژه وسواس بیشتری داشت. نکته دیگر اینکه فرآیند دریافت مجوز زمان‌بر است و اگر ممیزی صورت گیرد و مطالب حذف و اضافه شود، نیز باید زمان صرف کرد.

مصیب‌زاده اظهار کرد: گاهی مطالبی به ذهن راوی می‌رسد و از این رو لازم بود کتاب بازنویسی شود و این افزودن مطالب نیز به نوبه خود زمان‌بر بود. گاهی داستان به هم می‌ریزد و برای اینکه خللی به داستان وارد نشود، لازم است زمان صرف شود. وقتی کتاب‌ها از استان‌های دیگر به تهران فرستاده می‌شود، به دو صورت مجوز می‌گیرد؛ یکی آن که آثار در خود استان مجوز استانی می‌گیرد و در همان جا چاپ می‌شود. برخی آثار مجوز ملی می‌گیرند. این دسته باید در نوبت چاپ قرار گیرند. کتاب‌ها در انتشارات سوره نیز به دلیل چاپ کتاب در شمارگان بالا و تعداد بالایی از کتاب‌ها که در نوبت چاپ هستند،‌ دیرتر چاپ می‌شوند.

انتهای پیام

captcha