کاهش آسیب‌های اجتماعی در خراسان رضوی
کد خبر: 3712015
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
رشیدیان عنوان کرد:

کاهش آسیب‌های اجتماعی در خراسان رضوی

گروه سیاست و اقتصاد- استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای اداری، توسعه و افتتاح پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی خراسان رضوی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با بیان اینکه خراسان رضوی در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی پیشرفت خوبی دارد، گفت: در کاهش طلاق، شیوع مصرف مواد مخدر و ... دست‌آوردهای مطلوبی را در سطح استان داشتیم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جلسه شورای اداری توسعه و برگزیدگان و افتتاح پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی خراسان رضوی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور امروز، ۱۷ اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های برج سفید مشهد برگزار شد.

در آغاز این مراسم علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با اظهار خرسندی از حضور رئیس جمهور در استان، عنوان کرد: مردم ما شاهد عملکرد دولت منتخب خود هستند و به لطف خدا کارگزاران در استان‌های مختلف موفقیت‌هایی خوبی داشتند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ اشتغال در خراسان رضوی ایجاد شد، تشریح کرد: این امر به معنای این نیست که مشکل اشتغال جوانان کاملا حل شده است و ما هنوز ۲۶۰ هزار جوان بیکار داریم و از همین رو تمام تلاش خود را در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی به کار می‌گیریم.

رشیدیان با اشاره به اینکه خراسان رضوی ظرفیت‌های بالایی دارد، ابراز کرد: در راس این ظرفیت‌ها، ظرفیت جوانان، مردان و بانوان کارآفرین عاشق‌ خدمت قرار دارد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه بازارهای بزرگی در کنار استان قرار دارد، تشریح کرد: از این بازارها می‌توان به نفع تولید و اشتغال کشورمان استفاده کرد، آسیای میانه و افغانستان بازار بالقوه‌ای است که می‌توانیم در این حوزه دسترسی‌های خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث معادن کشاورزی و گردشگری در خراسان رضوی ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد، ابراز کرد: ما در سایه نظام، رهبری و مدیریت هیئت دولت می‌توانیم در کشور قدم‌های بلندتری در سیاست‌های اقتصاد مقاوتی برداریم.

رشیدیان با بیان اینکه در حوزه توسعه عمرانی قدم‌های بزرگی برداشته شده است، تشریح کرد: اما هنوز در موضوعات عمرانی مانند بافت فرسوده، حاشیه‌نشینی و ... مشکلات مختلفی داریم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد اراضی ما بر روی مناطق زلزله‌خیز قرار دارد، عنوان کرد: برای مستحکم‌سازی امکان کار کردن داریم که امیدواریم با حمایت دولت بتوانیم در مشهد بیش از ۱۰ هزار و در شهرستان‌ها بیش از ۲ هزار واحد در این زمینه بسازیم.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی پیشرفت خوبی دارد، ابراز کرد: در کاهش طلاق، شیوع مصرف مواد مخدر و ... دست‌آوردهای مطلوبی داشتیم. 

در ادامه رضا شیران، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نبود اختیارات بیشتر برای مدیران اجرایی آسیبی در جهت خدمت‌‌رسانی مطلوب‌تر به مردم است، تشریح کرد: در برنامه ششم در حوزه توزیع قدرت، مواردی آمده است که نیازمند اختیارات لازم به دستگاه‌ها در استان و شهرستان‌ها است.
وی ادامه داد: نبود منابع از یک طرف، تورم قوانین و از طرف دیگر تداخل بین دستگاهی باعث شده است مدیران دستگاه‌های اجرایی ناچارا نتوانند برخی از عوامل را تحقق بخشند، بنابراین تقاضای ما این است که اختیارات بیشتر به مدیران استانی در همه رده‌ها اتفاق بیافتد.
شیران در رابطه با تقسیمات کشوری گفت: امروز دنیا به سیستم‌های افقی روی آورده است و سیستم‌های عمودی دیگر معنا ندارد در همین راستا تعداد زیادی از نمایندگان به دنبال ارتقا دهستان، بخش و شهرستان‌های خود هستند که با پیشرفت علم و تکنولوژی راحت‌تر به افراد دسترسی داشته باشیم.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع آب، عنوان کرد: اگر چه جمعیت ۹۹/۹ درصدی در شهرها و ۷۱ درصدی در روستاها از آب آشامیدنی بهره‌مند هستند اما به لحاظ طول شبکه‌های آبرسانی شهری که به نسبت آبرسانی شهری فرسوده ۳۲/۷ است ما بیش از ۳۰ درصد هدر رفت آب داریم.
وی با بیان اینکه قیمت آب در مشهد بیش از ۴ هزار تومان در هر مترمکعب است، افزود: ما نیازمندیم در رابطه با منابعی که به آب تخصیص یافته به مسئله هدررفت آب توجه کنیم تا به استاندارد جهانی که حدود ۱۲ درصد است، برسانیم.

سپس محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سخنگوی دولت، عنوان کرد: در سال‌های 1392 تا 1395 اعتبارات عمرانی خراسان رضوی بالغ بر 2 هزار و 495 میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 1396 نیز در استان اعتبارات عمرانی به میزان 929 میلیارد تومان تعیین شد، ابراز کرد: در سفر گذشته رئیس جمهور به خراسان رضوی برای 58 پروژه اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 223 میلیون تومان سرمایه‌گذاری شد که این مصوبات به جهت ضرورت‌های استان به یک میلیارد و 680 میلیون تومان افزایش یافت.

نوبخت با اشاره به اینکه این ارقام نشان می‌دهد اعتبار 137 درصد رشد یافته است، تشریح کرد: برخی از طرح‌ها هنوز نیازمند کمک است و این بدون محاسبه یک و میلیارد و 200 میلیون تومانی است که بابت 15 درصد سهم دولت به خراسان رضوی پرداخت شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه با سفرهای بعدی و ضرورت‌های مورد تشخیص استاندار خراسان رضوی، 652 میلیارد تومان دیگر هم برای استان در نظر گرفته شد، تشریح کرد: از این میزان 395 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و رئیس جمهور خود را به پرداخت کامل متعهد می‌داند.

وی ادامه داد: برای این سفر تصمیم گرفته شد برای 44 پروژه، از اعتبارات خزانه یک میلیارد و 799 میلیون تومان پرداخت شود، همچنین این رقم به علاوه 352 میلیارد تومانی که از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود است که مجموع اعتبارات این سفر را به 2 هزار و 151 میلیارد تومان برای خراسان رضوی می‌رساند.
نوبخت با بیان اینکه رویکرد دولت در تخصیص و توزیع اعتبارات عادلانه است، تشریح کرد: سایر استان‌ها معمولا سطح اعتباری بین 1000 تا 1200 میلیارد تومان دریافت می‌کنند و اینکه این اعتبار در خراسان رضوی به 2 هزار و 100 میلیارد تومان رسید که ناشی از نگاه عادلانه به این استان است.

همچنین در ادامه پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد خمینی(ره) گفت: تبصره ۱۴ با کمک نمایندگان تصویب شد و چهار هزار میلیارد تومان برای اولین بار در بودجه لحاظ شد.

وی با بیان اینکه دولت نیز به این تبصره‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی عمل کرده است، تشریح کرد: این عمل برای ما کار بسیار باارزشی است که در نتیجه، دریافتی مددجویان و سازمان بهزیستی ۳ یا .4/5 برابری شد.

فتاح با اشاره به اینکه دعای این مددجویان برای دولت و نظام بسیار با ارزش خواهد بود، ابراز کرد: دولت و مجلس در یک هماهنگی و انسجام در تبصره ۱۶ حدود 2 هزار و 100 میلیارد تومان در سال گذشته برای ما وام اشتغال لحاظ کردند.

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد: بانک‌ها نیز ۹۰ درصد از این وام را پرداخت کردند و ما ۱۰۲ هزار فقره وام پرداخت کردیم که در خراسان رضوی 7 هزار و 750 مورد وام بود و میزان ۹۵ درصد به آن عمل شد که این امر نشان می‌دهد عملکرد بانک‌های استان بهتر از متوسط کشوری بوده است.

وی در پایان سخنان خود گفت: دولت در بودجه ۹۷ برای ما سنگ تمام گذاشت و امروز تبصره ماده ۱۴، هفت هزار میلیارد تومان شده است که بالاترین رشد بودجه در ردیف ما قرار گرفته دارد.

همچنین حسین امینی، رئیس ستاد انتخاباتی رئیس جمهور در خراسان رضوی در این جلسه، عنوان کرد: مردم شرایط و فشارهای داخلی و بین‌المللی را درک می‌کنند و بر این باور هستند که رئیس جمهور همچنان برعهد خود پایبند است.
وی با بیان اینکه برخی از وزرای دولت و مسئولان استانی توان پیگیری و رسیدگی خواسته‌های دولت را ندارند، تشریح کرد: برخی از مسئولان منتظر هستند در رابطه با هر مسئله‌ای رئیس جمهور موضع‌گیری کند.
امینی با اشاره به اینکه جریان‌هایی خواسته و ناخواسته، امید مردم را هدف گرفته است، تشریح کرد: مسلما همه از این وضع متضرر می‌شویم و دود آن به چشم مردم می‌رود.
رئیس ستاد انتخاباتی رئیس جمهور در خراسان رضوی خطاب به حجت‌الاسلام روحانی گفت: وقتی در سفرهای استانی به افتتاح پروژه‌های بزرگ توجه می‌کنید خرسند می‌شویم که کشور به سمت توسعه حرکت می‌کند اما وقتی در جامعه به مشکلات مردم می‌نگریم، نگران می‌شویم.
وی ادامه داد: جناب روحانی در دور نخست ریاست جمهوری شما خدمات زیادی انجام شد و از همان ابتدای برجام عده‌ای در داخل نسبت به آن مخالفت داشتند و رئیس جمهور آمریکا هم آن را بدترین توافق می‌داند که این امر نشان می‌دهد برجام سند افتخاری برای ایران است.
رئیس ستاد انتخاباتی رئیس جمهور در خراسان رضوی با اشاره به اینکه سرمایه اصلی انقلاب مردم هستند، عنوان کرد: شما به جهت تصمیمات دیرهنگام دولت در حال از دست دادن پشتوانه خود هستید و قوای دیگر به شکل دیگری کار را انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه آیا دولت در مسئله تخم‌مرغ و ارز نمی‌توانست زودتر تصمیم بگیرد، تشریح کرد: چرا از رئیس بانک مرکزی درخواست نمی‌کنید پشت پرده ارز را برای مردم توضیح دهد، چرا وزیر اقتصاد به صحنه نمی‌آید و برنامه‌های ارز را برای مردم آشکار نمی‌کند، چرا از رئیس جمهور توقع دارند که فقط همه مسائل را بگوید؟

انتهای پیام

captcha