بالاترین درجه تقوا، مرحله کنترل افکار است/ تمایز میان حق و باطل در پرتو تقوا میسر می‌شود
کد خبر: 3712170
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷

بالاترین درجه تقوا، مرحله کنترل افکار است/ تمایز میان حق و باطل در پرتو تقوا میسر می‌شود

گروه معارف- یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: تقوا نوعی نیروی کنترل درونی در وجود انسان است که وی را از ارتکاب به معاصی باز می‌دارد و در اثر آن، انسان توانایی تشخیص حق از باطل را پیدا می‌کند.

بالاترین درجه تقوا، مرحله کنترل افکار است/ تمایز میان حق و باطل در پرتو تقوا میسر می‌شود

حجت‌الاسلام مهدی گرجی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: تقوا نوعی کنترل درونی در وجود انسان است که از باور عمیق مؤمن سرچشمه می‌گیرد و از موضوعات مهم و اساسی در قرآن محسوب می‌شود که در جای جای این کتاب آسمانی، لفظ تقوا و برکات آن و اوصاف متقین ذکر شده است.
وی افزود: تقوا از ریشه «وقایه» به معنای نگهداشتن، کنترل و حفظ کردن چیزی به شمار می‌رود و اراده‌ای در وجود انسان است که او را از ارتکاب به نواهی و افعال مردود حفظ می‌کند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بالاترین درجه تقوا، مرحله کنترل افکار است، گفت: متقیان به مرحله‌ای می‌رسند که به هر چیزی فکر نمی‌کنند، با وجود تقوا انسان هر فعلی را انجام نمی‌دهد و هر سخنی را نمی‌گوید؛ در اصل انسان با رعایت تقوا حواس پنج‌گانه خود را در کنترل دارد، مخصوصا به لقمه حلال اهمیت به سزایی می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: کنترل درونی یا همان رعایت تقوا در عصر حاضر نیز کاربرد دارد و مفهومی بیگانه نیست، در کشور‌های مختلف برای کنترل امور از نیروهای امنیتی-انتظامی و سامانه‌های نظارت الکترونیک استفاده شده و گاهی هم مجازات‌های شدیدی را برای متخلفین تعیین می‌کنند، در داخل کشور نیز برای رعایت تقوا و کنترل امور مختلف در مقابل متخلفین قائل به کنترل، نظارت و مجازات هستیم، اما در معارف اسلامی علاوه بر کنترل بیرونی، یک نیروی کنترل درونی به نام تقوا نیز وجود دارد که در اثر اعتقاد به خداوند، اعتقاد به حضور و نظارت پروردگار، اعتقاد به رضا(خشنودی) و غضب پروردگار و اعتقاد به معاد در وجود فرد ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه زمینه‌های ایجاد تقوا شامل ذکر خدا، افزایش علم و دانش و تربیت خانوادگی است، بیان کرد: هر انسانی فارغ از اینکه در چه عهد و زمانه‌ای زندگی می‌کند و چه تخصص و حرفه‌ای دارد، می‌تواند متقی بوده و بر خودش کنترل داشته باشد، به حقوق دیگران تعدی نکند و در مسیر نجابت و حیا حرکت کند؛ لذا در قرآن از متقین با اوصافی همچون نیکوکاری، عطوفت، ایمان به غیب، نماز، مناجات و تهجد و مشمولین مغفرت و رحمت خداوندی یاد شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 29 سوره مبارکه انفال«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا وَ يُكَفِّر عَنكُم سَيِّئَاتِكُم وَ يَغفِر لَكُم وَاللَّهُ ذُو الفَضلِ العَظيم»، گفت: در قرآن نکات ظریفی در مورد اثرات تقوا بیان شده، شخص متقی با استفاده از نیروی بصیرتی که خداوند به او می‌دهد، قوه تشخیص حق از باطل را دارد و در واقع، تقوا عامل برکت ذکر شده است. همچنین بر اساس آیه 90 سوره مبارکه یوسف«قَالُواْ أَءِنَّکَ لَأَنتَ یُوسُفَ قَالَ أَنَاْ یُوسُفُ وَ هَذَآ أَخِی قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَآ إِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِین»، حضرت یوسف(ع) دو عامل صبر و تقوا را موجبات رسیدن خود به مراتب و مقامات عالیه ذکر می‌کند.

 انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۷ - ۰۰:۱۳
0
0
خیلی عالی بود خدا کمک کنه انشاالله جزو متقین باشیم اللهم عجل لولیک الفرج
captcha