ادبیات داستانی؛ رکن اصلی پرداخت هنری به ۱۵ خرداد
کد خبر: 3718391
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
نگاه اهالی ادبیات به واقعه ۱۵ خرداد؛

ادبیات داستانی؛ رکن اصلی پرداخت هنری به ۱۵ خرداد

گروه ادب ــ علی‌اکبر والایی گفت: در موضوعاتی همچون قیام ۱۵ خرداد، ادبیات داستانی می‌تواند بسیار جریان‌ساز باشد و دیگر هنرها همچون سینما نیز می‌توانند از ادبیات مکتوب و داستانی استفاده کنند.

ادبیات داستانی؛ رکن اصلی پرداخت هنری به ۱۵ خرداد

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، علی‌اکبر والایی، نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه ادبیات داستانی می‌تواند تاثیر بسزایی در معرفی انقلاب اسلامی داشته باشد، اظهار کرد: در موضوعاتی همچون قیام 15 خرداد، ادبیات داستانی می‌تواند بسیار جریان‌ساز باشد و دیگر هنرها همچون سینما نیز می‌توانند از ادبیات مکتوب و داستانی استفاده کنند.

وی ادامه داد: ادبیات داستانی یکی از ارکان اصلی در معرفی وقایع انقلاب اسلامی است و متاسفانه در این زمینه، صحبت و حرف زیاد است؛ اما بیشتر به شعار عمل می‌کنیم. منتظر هستیم مناسبتی شکل بگیرد و در آن مناسبت شعارهایمان را مطرح کنیم و بعد هم فراموش می‌شود. به طور عملی از نویسندگانی که پدیدآورندگان این‌ گونه موضوعات هستند، حمایت نمی‌شود.

والایی بیان کرد: نویسندگان انقلاب اسلامی، از دو سو مورد هجمه و ظلم قرار می‌گیرند. از سوی برخی افکار عمومی به عنوان نویسندگانی شناخته می‌شوند که به سفارش دستگاه‌های دولتی و حکومتی می‌نویسند و مورد حمایت‌های خاص قرار می‌گیرند و از سوی دیگر، با عدم حمایت مواجه می‌شوند و می‌بینیم که تنها در حرف است که از این نویسندگان اعلام حمایت می‌شود. ناشرانی که در زمینه انقلاب اسلامی مسئولیت دارند و در شرح وظایف‌شان پرداختن به مکتب هنر انقلاب اسلامی گنجانده شده است هم حمایتی از نویسنده انقلاب ندارند.

این نویسنده با اشاره به اینکه بخش خصوصی نشر کشور تعهدی برای پرداختن به موضوعاتی مانند انقلاب اسلامی ندارد، گفت: اگر بخواهیم دو پهلو و کنایه‌آمیز درباره انقلاب اسلامی بنویسیم، اثرمان با استقبال ناشران خصوصی مواجه می‌شود. به همین دلیل نویسنده به حاشیه رانده و بسیاری از مسائل در این میان به فراموشی سپرده می‌شود.

وی اظهار کرد: نویسندگان کشورمان، برای نگارش رمان و آثار داستانی، زمان زیادی را صرف پژوهش و تالیف اثر می‌کنند، اما وقتی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، به سمت کارهای ساده‌تر و سفارشی می‌روند. به مرحوم فردی زمانی که در قید حیات بود گفتم همان کاری که در خاطره‌نگاری صورت می‌گیرد اگر در رمان هم صورت بگیرد، این بخش از ادبیات انقلاب اسلامی هم بهتر دیده می‌شود.

انتهای پیام

captcha