پایان كار دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس/ نگاهی به ترین‌های «عروةالوثقی»
کد خبر: 3719772
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰

پایان كار دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس/ نگاهی به ترین‌های «عروةالوثقی»

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ دهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان فارس با عنوان «عروةالوثقی» بعد از ۷ روز فعالیت، پایان یافت.

پایان كار دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس/ نگاهی به ترین‌های «عروةالوثقی»

به گزارش ایكنا از فارس، دهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان فارس با عنوان «عروةالوثقی» شب گذشته، 11 خردادماه بعد از 7 روز فعالیت به كار خود پایان داد.
در این نمایشگاه 63 غرفه در بخش‌های مختلف مذهبی، قرآنی،‌ عفاف و حجاب، هنری، چاپ و نشر و غیره حضور داشتند كه از این میان 12 مؤسسه قرآن و عترت استان فارس هم در این نمایشگاه حضور داشتند.
این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته دارای رونق بهتر و بیشتری بود كه اجرای دو طرح تعویض قرآن‌های نو با فرسوده و صحافی رایگان كتب قرآن و مفاتیح و همچنین توزیع بن موجب این رونق نمایشگاه شده بود.

نگاهی به ترین‌های نمایشگاه
پررونق‌ترین غرفه این نمایشگاه را می‌توان غرفه مؤسسه ذكر جمیل دانست كه در آن قرآن‌های فرسوده با نو تعویض می‌شدند. البته انتشارات الهادی از قم و غرفه صحافی رایگان و غرفه مؤسسه بوی گل یاس هم به دلیل ارائه محصولات زیبای عفاف و حجاب دارای رونق نسبتاً خوبی بودند.
كم‌بازدیدترین غرفه این نمایشگاه را می‌توان غرفه فروش بازی‌های كودكان بود البته برخی از غرفه‌های انجمن هنرهای دستی و اداره‌كل زندان‌ها نیز به دلیل اینكه بن به آن‌ها تعلق نگرفته بود و قیمت كارها به خصوص كارهای چرم و معرق كاری نسبت به سبد هزینه‌های مردم كمی بالاتر بود، از رونق كمتری برخوردار بودند.

گلایه غرفه‌داران انجمن هنرهای سنتی
این كم رونقی به حدی بود كه برخی از غرفه‌داران هنرهای سنتی دو روز مانده به اتمام نمایشگاه در گفت‌وگو با ایكنا از عدم رونق فروششان بسیار گله‌مند بودند و ادعا می‌كردند حتی یك ریال هم در طی این ایام فروش نداشتند. گرچه وجود برخی از این غرفه‌ها نسبت به نمایشگاه قرآن بی‌ربط بود و بیشتر به نمایشگاه صنایع دستی مرتبط بودند تا چنین نمایشگاهی.
بی‌ربط‌‌ ترین غرفه متعلق به مؤسسه مهر ثقلین بود كه در آن ترشیجات و عرقیجات و همچنین بسیاری از غرفه‌های سنتی مثل فروش عروسك‌ها و چترها و گیوه‌های بافتنی و سبدهای حصیری و حتی فروش گلدان‌های گل بود كه ربط آن‌ها به نمایشگاه قرآن چیست، یكی از سئوالات مطرح شده مردم و به خصوص قرآنیان در بازدید از این نمایشگاه بود.
به نظر می‌رسد پرفروش‌ترین غرفه، غرفه انتشارات الهادی قم بود كه همواره در طی ایام برپایی نمایشگاه دارای مشتری‌های خاص خودش بود و به گفته مسئول این غرفه فروش آن‌ها از زمان توزیع بن بهتر هم شده بود.

جذاب‌ترین بخش نمایشگاه
زیباترین و جذاب‌‌ترین بخش نمایشگاه هم برپایی مشاعره‌های قرآنی كودكان و خردسالان و همچنین نشست‌های علمی قرآنی و برپایی محافل انس با قرآن بود البته از برگزاری مسابقه‌های قرآن و عترتی كه روزانه برگزار شده و جوایزی از سوی مؤسسه ذكر جمیل به آن‌ها تعلق می‌گرفت نیز جذابیت خاص خود را داشت.
منحصر به فردترین بخش این نمایشگاه هم متعلق به غرفه كتابفروشی حضرت صاحب‌الزمان(عج) بود كه در آن علاوه بر تعویض كتاب‌های قدیمی با نو، كتب قدیمی و خطی قرآنی و مذهبی با قدمت 400 ساله و یا 200 ساله با قیمت‌هایی بسیار ارزان به فروش می‌رسید البته از غرفه انتشارات نویدگویی كه قرآن‌هایی با قدمت‌های چند ساله را در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته بود نباید غافل بود اما هیچكدام از این كتاب‌ها فروشی نبودند و تنها برای نمایش در این نمایشگاه حضور داشتند.

معرفی فعال‌ترین مؤسسه حاضر در نمایشگاه
فعال‌ترین مؤسسه در این نمایشگاه هم مانند سال گذشته مؤسسه ذكر جمیل بود كه علاوه بر اجرای طرح تعویض كتب قرآن‌های فرسوده با نو، به‌صورت روزانه مشاعره‌های قرآنی و مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه را برگزار می‌كرد.
اجرای روزانه هنرهای نمایشی مذهبی توسط گروه «سفیر» به سرپرستی حیدرپور نیز كه در ابتدا به نقاره‌زنی در طول نمایشگاه می‌پرداختند، از دیگر بخش‌های جالب این نمایشگاه می‌توان برشمرد.
امسال تدابیر خوبی برای عبور و مرور بازدیدكنندگان از نمایشگاه اندیشیده شده بود به طوری كه تمام محوطه اطراف نمایشگاه فنس‌كشی شده بود تا موتوری یا دوچرخه سواران عبوری نتوانند از محوطه نمایشگاه عبور كنند.
به طور كلی دهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان فارس یا همان «عروةالوثقی» نیز تمام شد اما امیدواریم كه مسئولان مربوطه با بررسی نقاط قوت و ضعف این نمایشگاه به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف آن بپردازند.
انتهای پیام

captcha