بررسی آینده‌پژوهی در عرصه هنر و ادبیات
کد خبر: 3721145
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
در قالب کتاب منتشر شد؛

بررسی آینده‌پژوهی در عرصه هنر و ادبیات

گروه ادب ــ کتاب «آینده‌پژوهی و هنر آینده‌گرا» با بررسی نقش هنر در ترویج و تحقیق چشم‌انداز 20 ساله کشور، به بررسی آینده‌پژوهی در زمینه فرهنگ به طور عام و هنر و ادبیات به طور خاص می‌پردازد.

بررسی آینده‌پژوهی در عرصه هنر و ادبیات

به گزارش ایکنا؛ «آینده‌پژوهی و هنر آینده‌گرا» منتشر شد. این اثر به بررسی نقش هنر در ترویج و تحقیق چشم‌انداز 20 ساله کشور می‌پردازد. عقیل ملکی‌فر،‌ سیاوش ملکی‌فر و مرضیه فخرایی به گردآوری این کتاب پرداخته‌اند.

در مقدمه این کتاب آمده است: «برنامه‌محوری» از آن کلیدواژه‌هایی بود که در گردش ریاست حوزه هنری به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی برای دهه چهارم فعالیت این نهاد دیرپای انقلابی اعلام شد. به همین منظور، تدوین اسناد راهبردی حوزه هنری در دستور کار قرار گرفت و ترسیم چشم‌انداز حوزه هنری در افق‌های پیش رو موضوع بحث شد. در این جا بود که اهمیت آینده‌پژوهی در زمینه فرهنگ به طور عام و هنر و ادبیات به طور خاص نمایان شد.»

این کتاب در 10 فصل نوشته شده است. پارادایم خلق آینده، آینده‌پژوهی و چشم‌انداز عنوان بخش نخست این اثر به شمار می‌رود. پارادایم خلق آینده،‌ آینده‌پژوهی و نسبت کلی آن با هنر، چند ابزار مفید آینده‌پژوهی برای هنر آینده‌گرا،‌ چشم‌انداز، مفهوم و مولفه‌ها و الزامات فکری تحقق چشم‌انداز، عناوین پنج فصل این بخش به شمار می‌روند.

بخش دوم این کتاب به نام تحلیل و ارزیابی نقش هنر در پیشبرد چشم‌انداز بیست ساله نامگذاری شده است. ارزیابی نقش هنر در فرآیند دستیابی به چشم‌انداز کشور، تحلیل نقش هنر در تحقق چشم‌انداز بر پایه مدل پیشران‌محور و هنر آینده‌گرا و مهمترین چالش تحقق چشم‌انداز، عناوین سه فصل بعدی این اثر را به خود اختصاص می‌دهند.

در بخش سوم این کتاب نتیجه‌گیری‌ها بیان شده است که دو فصل نهم و دهم را شامل می‌شود. منشور هنر آینده‌گرای اسلامی ـ ایرانی و پیشنهادهای سیاستی و پروژه‌ای عناوین این دو فصل هستند.

این اثر به کوشش حوزه هنری خراسان رضوی و انتشارات سوره مهر در 2000 نسخه، به بهای 250 هزار ريال و در 304 صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha