دو هزار کانون فرهنگی کلاس‌های حفظ قرآن برگزار می‌کنند
کد خبر: 3728007
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۸

دو هزار کانون فرهنگی کلاس‌های حفظ قرآن برگزار می‌کنند

گروه فرهنگی - دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت برکانون‌های فرهنگی ـ. هنری مساجد کشور گفت: امسال اجرای طرح‌های اوقات فراغت از سوی ۲۰ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کلید می‌خورد که از این تعداد، ۲ هزار کانون در حوزه حفظ قرآن فعالیت می‌کنند.

2 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کلاس‌های حفظ قرآن برگزار می‌کنند

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: یکی از زمینه‌های فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سراسر کشور، مشارکت در اجرای طرح قرآنی «1452» است.
وی افزود: امسال اجرای طرح‌های اوقات فراغت از سوی 20 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد کلید می‌خورد که از این تعداد، 2 هزار کانون در حوزه حفظ قرآن در سامانه جامع آمار و اطلاعات مساجد ثبت‌نام کرده‌اند.
دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت برکانون‌های فرهنگی – هنری مساجد کشور بیان کرد: این 2 هزار کانون‌ چشم‌انداز فعالیت خود را براساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم ترسیم کرده‌اند. پیش‌بینی‌ می‌شود با برگزاری دو هزار کلاس حفظ قرآن و شرکت پانزده نفر در هر کلاس، حدود 30 هزار نفر در سراسر کشور،  جزء سی‌ام قرآن را تا پایان طرح اوقات فراغت تابستانه در این کلاس‌ها حفظ کنند.
ارزانی گفت: فعالیت‌های فرهنگی هنری مساجد تاکنون مختص بزرگ‌سالان بوده است، اما اکنون درصدد هستیم تا برای جذب خردسالان و کودکان نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم، لذا در تصمیم‌گیری برنامه‌های فرهنگی و هنری مساجد برآن شدیم که با روش‌های خلاق امتیازدهی در حیطه جذب کودکان و خردسالان، طرحی را با عنوان «زیست بوم مجازی» اجرا کنیم که براساس آن در ازای قرائت و یا حفظ قرآن و دوره‌های گذرانده شده از سوی کودکان، به آن‌‎ها امتیاز تعلق می‌گیرد تا آن‌ها تشویق و ترغیب به فعالیت منظم شوند.
وی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد درصدد است تا با استمداد و بهره گیری از ظرفیت‌ نهادهای مختلف مانند شهرداری و آموزش و پرورش و... زمینه لازم را برای جذب کودکان به این کانون‌ها فراهم کند. در این زمینه آموزش و پرورش با دراختیار گذاشتن چهار هزار مدرسه در اختیار فعالیت کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد، همکاری قابل توجهی دارد.
وی با اشاره به موازی‌کاری و تداخل فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسیج، هیات امناء مساجد، هیئت‌های مذهبی و کانون‌های هنری- فرهنگی مساجد بیان کرد: این تداخل به علت تشکیل نشدن شورای سیاست‌گذاری بوده است، لذا یکی از چاره‌اندیشی‌های ما در این زمینه، راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری و ایجاد سند برنامه تحول وظایف کانون‌های مساجد و بسیج به صورت مجزا بود که این تفکیک وظایف جزء اهداف افق 1414می‌باشد که انشاءالله به‌زودی برنامه تحول فعالیت‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی مساجد و هیات امناء طبق سند آماده شده و برنامه‌های شورای سیاست‌گذاری با نقطه نظرات نهایی آغاز می‌شود.
ارزانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مینی بر توجه و توسعه فعالیت‌های فرهنگی هنری مساجد، گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید برای جذب بیشتر  رده های مختلف سنی و رشد سطح هنری و فرهنگی جامعه تلاش کنند و یک حرکت اثربخش در  کاهش آسیب ها در حوزه‌های مختلف نظیر اعتیاد، طلاق، خانواده و... فعالیت‌های سودمندی داشته باشند.
وی با اشاره به تاریخچه مصوبه تشکیل شورای سیاست‌گذاری ستاد عالی کانون‌های فرهنگی –هنری مساجد، اظهار کرد: مصوبه تشکیل ستاد عالی کانون‌های فرهنگی – هنری مساجد کشور متعلق به سال 1371 بوده است که متاسفانه تاکنون تشکیل نشده بود، اما این ستاد بعد از 25 سال برای اولین بار در اسفندماه سال گذشته تشکیل شد.
دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت برکانون‌های فرهنگی – هنری مساجد کشور در زمینه امتیازدهی به طرح‌های ارائه شده به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، بیان کرد: میزانی از سهمیه وزارت کشور که برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده است، به ارائه کنندگان طرح‌های مختلف در زمینه‌های فرهنگی و هنری ار سوی فعالان کانون‌های مساجد تعلق می‌گیرد.
مشاور وزیر ارشاد با اشاره به پتانسیل‌های عظیم فرهنگی و هنری استان اصفهان به لحاظ کمی و کیفی تصریح کرد: از لحاظ کمی بالاترین تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کشور قبل از استان‌های تهران و خراسان رضوی، متعلق به اصفهان است، هر چند خراسان رضوی و تهران مساجد بیشتری دارند، اما همچنان آمار کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان سرآمد است.
انتهای پیام

captcha