برخورد با سودجویان، راهکار برون‌رفت از بحران گرانی است
کد خبر: 3728243
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶

برخورد با سودجویان، راهکار برون‌رفت از بحران گرانی است

گروه سیاست و اقتصاد- یک فعال سیاسی و فرهنگی با اشاره به تورم و گرانی‌های موجود در کشور گفت: مردم باید در این شرایط خونسردی خود را حفظ کرده و دولتمردان برای ثبات وضعیت اقتصادی تلاش کنند و دستگاه قضایی نیز باید برخورد لازم را با سودجویان و فرصت‌طلبان داشته باشد.

برخورد با سودجویان، راهکار برون‌رفت از بحران گرانی است

سید علی نکویی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه عوامل داخلی و خارجی هر دو بر تورم تأثیرگذار است، اظهار کرد: زمانی که میان دو کشور اختلاف به وجود آید و یکی از آن دو دیگری را تحریم و تهدید کند، فضا به سمت بحران و تنش پیش می‌رود و در چنین شرایطی بخشی از مردم احساس وحشت کرده و عده‌ای دیگر زمان را برای سودجویی مناسب می‌بینند، به خصوص کسانی که صاحب سرمایه و پول هستند، به هنگام بحران فرصت سوءاستفاده پیدا می‌کنند، چون در چنین وضعیتی است که می‌توانند ثروت بادآورده به دست آورند. از طرف دیگر، در شرایط بحران و تنش سودجویان خارجی نیز به دنبال ایجاد بحران در داخل کشور و تضعیف روحیه مردم هستند.
وی افزود: به نظر من در این شرایط مردم باید خونسردی خود را حفظ کرده و دولتمردان نیز برای ثبات وضعیت اقتصادی تلاش کنند. در طول چهل سال بعد از انقلاب، همواره و در مقاطع مختلف بحران‌های خاصی پیش آمده که توانسته‌ایم آنها را با موفقیت پشت سر بگذاریم.
این فعال سیاسی و فرهنگی خاطرنشان کرد: علی‌رغم خروج آمریکا از برجام، شرایط کشور زیاد بحرانی نیست و مردم نباید در این خصوص فریب بخورند؛ دستگاه‌های اجرایی و قضایی نیز باید با قوت با سودجویان برخورد کنند و سیستم دادرسی به گونه‌ای باشد که جامعه احساس کند با سودجویان و کسانی که زندگی اقتصادی مردم را به بازی می‌گیرند، برخورد لازم انجام می‌شود.
نکویی با اشاره به جواز تشکیل تعزیرات حکومتی از سوی امام(ره) گفت: صدور این مجوز این اختیار را به دستگاه‌های اجرایی می‌داد تا بتوانند با سازوکار خاص خود به صورت سریع و مستقیم به مسائل رسیدگی کنند؛ در آن زمان بلافاصله بعد از گزارش احتکار و اقدامات خلاف قانون، برای آنها پرونده تشکیل شده و در کمتر از یک هفته حکم صادر و اجرا می‌شد.
وی تصریح کرد: گاهی رسانه‌ها و فضای مجازی شایعه‌پراکنی کرده و به التهاب اوضاع و شرایط می‌افزایند، در حالی که رسانه‌ها باید روحیه امید را در جامعه تزریق کنند؛ تریبون نماز جمعه و مجلس و سرمقاله روزنامه‌ها و مجلات همه رسانه‌هایی تأثیرگذار هستند.
رئیس هیئت مدیره کانون نشر فرهنگ اسلامی حسنات استان اصفهان بیان کرد: در جوامع غربی زمانی که اجناس گران‌تر از حد معمول می‌شود، مردم از خرید آن خودداری می‌کنند، چون در اثر تجربه برایشان ثابت شده است زمانی که عرضه زیاد و تقاضا نسبت به عرضه کمتر باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و در صورت نخریدن کالا، شرکت‌ها مجبور می‌شوند قیمت‌ها را کاهش دهند؛ ولی متأسفانه در کشور ما این فرهنگ نهادینه نشده و زمانی که قیمت کالایی افزایش می‌یابد و یا از کمبود کالایی صحبت می‌شود، مردم برای خرید آن هجوم می‌آورند که باعث افزایش قیمت آن کالا می‌شود.
وی با بیان اینکه در اسلام، کم‌فروشی و احتکار مذمت شده است، گفت: قرآن صراحتا در آیات ابتدایی سوره مطففین می‌فرماید:«وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ الَّذِینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ، وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ؛ وای به حال کم‌فروشان. آنان که وقتی چیزی را با پیمانه یا وزن از مردم تحویل می‌گیرند کاملا حق خود را استیفا می‌کنند، ولی وقتی چیزی را تحویل مردم می‌دهند در پیمانه و وزن کمتر می‌دهند»؛ در حالی که متأسفانه آموزش‌های دینی جامعه در این خصوص چنانکه باید کاربردی نبوده و نیازمند بازنگری است. صاحبان فرهنگ و تریبون‌ها باید اسلام را به صورت جامع معرفی کنند و از طرف دیگر باید اصلاحاتی در نحوه آموزش مسائل دینی به عمل آید تا این مفاهیم به درستی به جامعه منتقل شود.
انتهای پیام/

captcha