افت‌وخیز اندیشه و تکامل آن بدون وجود شک معنا پیدا نمی‌کرد
کد خبر: 3733798
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
غلامحسین ابراهیمی دینانی:

افت‌وخیز اندیشه و تکامل آن بدون وجود شک معنا پیدا نمی‌کرد

گروه اندیشه ــ غلامحسین ابراهیمی دینانی با اشاره به نقش شک در اندیشه بیان کرد: اگر شک در اندیشه راه نداشت و هرگز به جهان تفکر قدم نمی‌گذاشت، از آنچه افت‌وخیز اندیشه خوانده می‌شود، سخن به میان نمی‌آمد و تکامل در آن معنی پیدا نمی‌کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کانال تلگرامی غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد و پژوهشگر فلسفه یادداشتی در زمینه «شک در انسان» منتشر شده است که در ادامه متن آن را می‌خوانید.
شک در انسان نوعی سنجش همه جانبه درباره تفکر است و فکر انسان در اثر این سنجش، نیرومند‌تر می‌گردد و از نشاط بیشتری برخوردار می‌شود. شک به همان اندازه که برای تفکر، یک مانع بزرگ است، در ایجاد نشاط و حرکت تازه برای تفکر نقش اساسی دارد.
شک به میزانی که می‌تواند در مسموم کردن اندیشه نقش داشته باشد، در نیرومند ساختن آن نیز مؤثر است و بر توانایی‌های آن می‌افزاید. شک در عین اینکه تاریک می‌کند، روشنایی می‌آورد؛ زیرا آنگاه که انسان از شک بیرون می‌آید، روشنایی او بیشتر می‌شود و افق نگاهش گسترده‌تر می‌گردد.
اگر شک در اندیشه راه نداشت و هرگز به جهان تفکر قدم نمی‌گذاشت، از آنچه افت و خیز اندیشه خوانده می‌شود، سخن به میان نمی‌آمد و تکامل در آن معنی پیدا نمی‌کرد.
انتهای پیام

captcha