تضارب آرا؛ راهکار جلوگیری از نفاق
کد خبر: 3752620
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۳

تضارب آرا؛ راهکار جلوگیری از نفاق

گروه اجتماعی- یک استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: برای جلوگیری از بروز نفاق در جامعه باید تا جایی که به حریم امنیت عمومی تجاوز نشود، ایده‌ها و نظرات متفاوت امکان اظهار و ابراز داشته باشند.

تضارب آرا؛ راهکار جلوگیری از نفاق

حجت‌الاسلام مهدی گرجی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره دورویی و نفاق اظهار کرد: یکی از صفات بد که در قرآن مذمت شده و خدای متعال غضب و ناراحتی خود را از آن ابراز کرده، «نفاق» به معنای دورویی است. منافقین از کفار بدتر هستند. در مواردی نیز این گروه لطمه‌هایی بر پیکر جامعه اسلامی وارد آوردند که دیگران از انجام آن عاجز بودند.
وی با بیان اینکه دلایل شکل‌گیری نفاق به سیستم حاکم بر هر جامعه بازمی‌گردد، ادامه داد: زمانی که در جامعه‌ای فرد احساس کند با نشان دادن رفتاری خاص به منافعی دست پیدا می‌کند، طبیعتا شخصیت ذاتی و واقعی خود را بروز نداده و به بازیگری و ایفای نقش‌های خاصی که مورد پسند حاکمیت و عرف جامعه است می‌پردازد.
این استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: غیر از آن دسته از منافقینی که از ناحیه دشمن و برای نفوذ و لطمه زدن به یک سیستم تربیتی، امنیتی، نظامی، اخلاقی یا حتی سیاسی تغذیه می‌شوند، در حقیقت این ما هستیم که با سخت‌گیری و افراط منافقین را به وجود می‌آوریم.
حجت‌الاسلام گرجی افزود: اگر فرد چهره واقعی خودش را نشان ندهد، مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد. این فرد ممکن است در جایگاه‌ها و موقعیت‌هایی قرار گیرد که نباید قرار بگیرد. از طرف دیگر نفاق، روحیه اعتماد و اطمینان را در جامعه از بین می‌برد و انسان هر لحظه با خود فکر می‌کند که نکند چهره واقعی این فرد این نباشد؟
وی با اشاره به اینکه نفاق نوعی پیچیدگی رفتاری و رمز و رازی خاص در جامعه به وجود می‌آورد، گفت: برای حل این مشکل باید اجازه دهیم تا افراد و ایده‌های متفاوت امکان اظهار و ابراز داشته باشند و تا جایی که به حریم امنیت عمومی تجاوز نشود، ایده‌ها، مکتب‌ها و نظریات بیان شده یا افراد به آنچه اعتقاد دارند عمل کنند.
انتهای پیام

captcha