به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیتالله علیرضا اعرافی، رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، 16 مهرماه در نشست رئیس و معاونان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اظهار کرد: یکی از ویژگیهای مثبت دانشگاه شهید رجایی توجه و استناد به اسناد بالادستی نظام و آموزش عالی کشور است که جای شکر و قدردانی دارد، زیرا در مسیری حرکت میکند که سنجیده و حکیمانه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نظام برای تدوین اسناد تحولی و بالادستی زحمات و تلاشهای وافری را متحمل شده است گرچه ممکن است دارای نواقصی هم باشند، اما عدهای کارشناس خبره و محقق ایامی را سپری کردند تا چشماندازی را برای تحول آموزشی کشور رقم بزند که متأسفانه آنطور که شایسته و بایسته است توجهی را شاهد نیستیم.
دو بال برای تحول و نوآوری در آموزش و پرورش
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی دو بال برای تحول و نوآوری در آموزش و پرورش کشور هستند، بیان کرد: ما در این چهار دهه اخیر رشد کمی زیادی از لحاظ مراکز علمی، هیئتهای علمی و اساتید شاهد بودهایم و آنچه بر اساس آمایش رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است، بحث کیفیت را باید در مراکز آموزش عالی بهویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مورد توجه جدی قرار دهیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: امروز دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان حلقه وصل جامعه علمی ــ دانشگاهی کشور با آموزش و پرورش هستند و باید تربیت مربی و معلم بهگونهای باشد که نسلی متعهد، انقلابی و دینی را شاهد باشیم.
ضعف بزرگ مراکز آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی کشور
مدیر حوزههای علمیه در بخش دیگری از سخنانش به ضعف بزرگ مراکز آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی کشور اشاره کرد و افزود:عدم کسب مهارتهای آموزشی، ضعف بزرگی است که امروز با آن مواجهاند، البته در حوزه مرکز آموزشهای مهارتی و کاربردی شکل گرفته است و تاکنون برنامههای ارزشمندی داشته ولی کافی نیست و نیازمند فعالیت بیشتر در این خصوص هستیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تببین علم از منظر دین و اسلام را یکی دیگر از نکات مهم مراکز دانشگاهی توصیف کرد و گفت: باید برنامهای تدارک دیده شود که دانشجویان حداقل یک واحد درسی پیرامون فلسفه علم در نظام هستی و اسلامی را پشت سر بگذارند و با فلسفه علم از منطق و منظر اسلام و شریعت آشنا شوند.
توجه به ادبیات و هنرهای ادبی
آیتالله اعرافی تأکید کرد: توجه به ادبیات و هنرهای ادبی در فعالیتهای فرهنگی بسیار اثربخش است، اگر ما نسبت به ادبیات عربی در حوزه و ادبیات فارسی در دانشگاهها نگاه ویژهای داشته باشیم، بیتردید شاهد آثار و برکات ارزشمندی خواهیم بود.
وی افزود: بهکارگیری افراد خُبره در زمینه مشاوره و راهنمایی برای دانشجویان و طلاب میتواند نقش بسزایی در ترویج و گسترش علم و معرفت بر جایی بگذارد و هیچ کسی مانند اساتید نمیتوانند این نقش را ایفا کنند، برخورداری از قدرت مشاوره و راهنمایی در اساتید و کمک به طلاب و دانشجویان بسیار پر اهمیت است.
رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: فعالیت در عرصههای بینالمللی با حفظ و صیانت از ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی میتواند از فعالیتهای مناسب این دانشگاه شاخص در کشور باشد.
مدیر حوزههای علمیه در پایان سخنان خود با بیان اینکه انشاءالله شاهد دانشگاهی متناسب و تراز با ارزشهای اسلام و انقلاب اسلامی باشیم به طرح «حبل المتین» اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای برش پنج ساله سند تحول حوزههای علمیه است که درکنار هر حوزه علمیه فضایی آموزشی برای تربیت افراد غیر حوزوی شکل بگیرد و معاونت تبلیغی و فرهنگی حوزه علمیه متولی انجام این مهم است.
آیتالله اعرافی عنوان کرد: دانشگاه شهید رجایی با برنامهها و طرحهای متفاوتی که نسبت به سایر دانشگاههای دیگر کشور دارد باید نسبت به برگزاری دورههای عمومی دروس معارفی برای همه دانشجویان خود برنامهریزی داشته باشد.
همچنین در این نشست حمیدرضا عظمتی، رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی طی گزارشی از روند برنامهها و فعالیتهای این دانشگاه در کشور، اظهار کرد: دانشگاه شهید رجایی راهبردیترین دانشگاه کشور است که امید دارد با تعامل و همافزایی با حوزههای علمیه منجر به تربیت و ارتقای آموزشی و مهارتی افرادی که آینده کشور را در اختیار دارند، شود.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از دو هزار واحد دانشگاهی در کشور وجود دارد که تنها دو دانشگاه «فرهنگیان و شهید رجایی» وظیفه تربیت معلم را دارند در این میان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی متولی آموزش دبیران فنی و مهندسین است.
عظمتی افزود: این دانشگاه با سابقه چهار دهه توانسته از طریق کنکور سراسری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجویان را پذیرش کند و امروز بحمدالله دارای هشت هزار دانشجو و بیش از 230 عضو هیئت علمی و استاد همچنین هشت دانشکده فنی مهندسی است که امید داریم تعداد دانشکدهها را به 9 برسانیم.
وی بیان کرد: توجه به برنامههای فرهنگی، تربیتی، اخلاقی بهویژه راهاندازی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان از افتخارات این دانشگاه است که امید داریم با همکاری حوزه علمیه بتوانیم افتخارات بیشتری را رقم بزنیم.
اکبر پوستچیان
انتهای پیام