سبک زندگی اسلامی تعلیم و تربیت انسان است
کد خبر: 3768424
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷

سبک زندگی اسلامی تعلیم و تربیت انسان است

گروه اجتماعی - کارشناس دینی حوزه علمیه اصفهان گفت: خروجی سبک زنگی اسلام می‌توان افراد عدالت‌خواه، آرمان طلب و با تقوا تربیت کند، یعنی در نقطه مقابل کسانی که سبک زندگی اسلام ندارند.

سبک زندگی

حجت‌الاسلام رسول ملکیان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره سبک زندگی اسلامی، با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندین سال قبل در دیدار با خبرگان حوزه علمیه، مدیران دانشگاهی و اهل فکر بحث سبک زندگی اسلامی را مطرح کردند، اظهار کرد: در این زمینه کتاب‌ها و مقاله‌های ‌زیادی عرضه شده، اما در مجموع مراد از سبک زندگی اسلامی، مجموعه‌ای از قوانین و آداب و رسومی می‌باشد که اسلام برای سعادت بشر در دنیا و آخرت تبیین کرده است.
وی افزود: اگر به منابع انسان‌شناسی توجه کنیم، ساختمان وجودی انسان شامل سه بخش می‌شود که این سه بخش عبارتند از فکر و باورهای انسان؛ اعمال و رفتار و احوالات روحی انسان. در اسلام از بخش اول به عنوان مباحث جهان‌‌بینی و معرفت شناسی، از بخش دوم که مربوط به احکام و دستورات دینی می‌باشد، شریعت و از بخش سوم به عنوان اخلاق انسانی یاد می‌شود که سبک زندگی اسلامی شامل این سه بخش است.
حجت‌الاسلام ملکیان خاطر نشان‌کرد: گاهی افراد، زندگی را محدود به رفتار، اعمال و مباحث اخلاقی می‌کنند و معتقدند که اخلاقیات ریشه در فکر و اندیشه دارد، اما این تفکیک صحیح نیست و کسانی که می‌خواهند در این مورد تحقیق کنند، حتما باید مبانی انسان‌شناسی وعقاید خود را اعلام کرده که برچه اساسی این مطالب را به عنوان سبک زندگی اسلامی به دیگران عرضه می‌کنند.
این کارشناس دینی حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه خداوند در سوره مبارکه لقمان در آیه 12 به بعد، به موضوع سبک زندگی اشاره می‌کنند، گفت: در آنجا یک‌سری اصول وآدابی بیان می‌شود که مجموعه‌ای از عقاید و اخلاق است که به عنوان سبک زندگی و برای سعادت دنیا و آخرت عرضه شده است. سبک زندگی جدا از آخرت نیست. بعضا گفته می‌شود افرادی سبک زندگی اسلامی را محدود به تولد تا مرگ می‌دانند که این مطابق با سبک زندگی اسلامی نیست، زیرا سبک زندگی زمانی اسلامی خواهد بود که دربردارنده دنیا و آخرت انسان باشد.
وی ادامه داد: اسلام در مواجه با فرهنگ‌های دیگر، در سه حوزه عقاید، شریعت واخلاق به سه شکل برخورد می‌کند؛ اول اینکه یا آداب و رسوم دیگر ملت‌ها را دفع و یا جذب می‌کند که دفع و یا جذب مطلق هرکدام از آن‌ها صحیح نیست و نوعی افراط و تفریط قلمداد می‌شود. ولی در روش سوم، اسلام عناصر فرهنگی‌ که منافی با ارزش‌های خود نباشد را در خود جذب می‌کند.
حجت‌الاسلام ملکیان خاطر نشان‌کرد: اگر دانشمندان اسلامی بتوانند چار‌چوبی از زندگی اسلامی براساس آموزه‌های دینی عرضه کنند، هر تجددی که به وجود می‌آید را با مبانی اسلام می‌سنجند، اما اگر چارچوب محکمی از آموزه‌های دینی عرضه نکنیم، تجدد جدید می‌تواند برای ما چالش برانگیز باشد.
وی ادامه داد: خروجی سبک زنگی اسلام می‌توان افراد عدالت‌خواه، آرمان‌طلب و با تقوا تربیت کند، یعنی در نقطه مقابل کسانی که سبک زندگی اسلام ندارند.
انتهای پیام

captcha