ماهنامه «خیمه»؛ از «حاج آقای قصه‌گو» تا ترجمه امروز
کد خبر: 3768531
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲

ماهنامه «خیمه»؛ از «حاج آقای قصه‌گو» تا ترجمه امروز

گروه ادب ــ صد و بیست و هفتمین شماره از ماهنامه «خیمه» با پرونده ویژه «آزاد اندیشی دینی» منتشر شد.

ماهنامه «خیمه»؛ از «حاج آقای قصه‌گو» تا ترجمه امروزبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ دوماهنامه «خیمه» که به تازگی شماره صد و بیست و هفتم آن منتشر شده، همانند بسیاری از نشریات و کتاب‌ها با مشکل چاپ مواجه است، این دومین شماره «خیمه» در سال 97 است که به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی محمدرضا زائری منتشر می‌شود.

زائری در سرمقاله‌ای که با تیتر «تاریخ هستی دو بخش دارد؛ پیشامحرم و پسامحرم» معتقد است؛ همیشه گفته و نوشته‌ایم که غایت خلقت محبت است، اما نگفته‌ایم چرا گل را دوست داریم؟ چرا درختان را دوست داریم؟ چرا کوه و دشت و بیابان را دوست داریم؟ این راز سبز و سرخ را موسوی گرمارودی بر زبان آورد و گفت: درختان را دوست دارم که به احترام تو قیام کرده‌اند/ و آب را که مهر مادر توست». این راز سبز و سرخ را اگر کسی دریافت، ناخواسته همه زندگی‌اش تغییر خواهد کرد.

وقتی کسی این راز را کشف کند، خواهد فهمید که از آغاز زندگی کوتاه برای سالار شهیدان آفریده شده است و در آغاز زندگی بلند آخرت هم برای او ابدیت می‌یابد. کسی که کامش را با تربیت کربلای او باز کرده‌اند، آخرین سخنش در دنیا «یا حسین(ع)» خواهد بود و با تربیت او چشم از جهان فرو خواهد بست و با دیدار او چشم به ابدیت خواهد گشود. عاشورا روزی از روزها نبوده که بگوییم پایان یافته و کربلا مکانی محدود از مکان‌ها نبوده که بگوییم مرزی دارد.

کسی که آن سوی پرده را بشناسد و حقیقت عالم هستی را درباید، همین امروز را عاشورا خواهد دید و هر جایی که باشد کربلا خواهد یافت. پس فرقی نمی‌کند که چند سال دارد و کجا هست، صحنه زندگی‌اش را میدان مواجهه و رویارویی دو جبهه می‌بیند و انتخاب او حسینی شدن خواهد بود.»

موضوع پرونده ویژه به «آزاداندیشی دینی» اختصاص یافته است، موانعی که بر سر راه آزاداندیشی دینی وجود دارد، در این شماره مورد توجه قرار گرفته و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه نظرات خود را مطرح کرده‌اند. در یکی این گفت‌وگوها، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه نظر متفاوتی دارد، وی بیان می‌کند: ما در طول تاریخ ایران هیچ مقطعی نداشتیم که این قدر آزادی برای سخن گفتن باشد و این ناشکری است که می‌گویند آزادی بیان نداریم. در جمهوری اسلامی، کتابی در نقد براهین اثبات وجود خدا چاپ می‌شود، کتابی با مجوز وزارت ارشاد در نقد براهین اثبات ولایت فقیه منتشر می‌شود. این خوب است که این قدر آزادی باشد.

مهدی گلشنی، پژوهشگر فلسفه نیز نظر متفاوتی دارد. وی معتقد است؛ مطلقاً در مسیر آزاداندیشی نیستیم و اکثر اشخاص، کورکورانه، جاهلانه و متعصبانه وارد بحث‌ها می‌شوند و گاهی مطالبی را بیان می‌کنند که اصلاً از آن اطلاع درستی ندارند و در واقع، صلاحیت ندارند که برخی از مطالب را بر زبان بیاورند، در حالی که مراعات نمی‌کنند و دائم حرف می‌زنند.

نظرات دیگری را در زمینه آزاداندیشی دینی از حجج الاسلام احمد واعظی، سید فرید حاج سیدجوادی، علی شفیعی، آیت الله محسن فقیهی و آیت الله محسن غرویان در این شماره از نشریه «خیمه» آمده که خواندنی است.

میزگرد «بررسی کارکرد مساجد، 40 سال پس از انقلاب اسلامی» مبحثی است که حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی صداقت، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد و سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی آن را مورد بحث قرار داده‌اند. صداقت در این میزگرد می‌گوید: هر نهادی یک نمازخانه درست کرده است و مسجد را در حد یک نمازخانه پایین آورده. در حالی که مسجد، محل اجتماع مؤمنین است.

چهره ماه این شماره ، اسماعیل آذری‌نژاد، روحانی جوانی که تبلیغ را فقط منبر رفتن نمی‌داند بلکه خدمت در روستا را انتخاب کرده است، البته باز خدمتی متفاوت. آذری‌نژاد روحانی 39 ساله‌ای است که بچه‌های کهگیلویه و بویراحمد او را به نام «روحانی قصه‌گو» می‌شناسند. ساکن دهدشت است، اما روستا به روستا سفر می‌کند و برای بچه‌های محروم کتاب می‌برد و قصه می‌خواند. خودش می‌گوید: روستاهایی که ما معمولاً انتخاب می‌کنیم، کم‌برخوردار هستند، جاده، آب و عدالت آموزشی ندارند، سیستم آموزشی‌شان از جمله معلم و مدرسه در منطقه از لحاظ کمی و کیفی شرایط خوبی ندارد. بیشتر راغب به حضور در روستاهایی هستم که در آن‌ها آسیب‌های اجتماعی بیشتر دیده می‌شود.

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علی ملکی، مترجم قرآن نیز گفت‌وگوی خواندنی درباره ترجمه وی است. ملکی درباره ترجمه‌اش می‌گوید: مبنای ترجمه ما، تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم و در مرحله بعدی ترجمه‌های معروف و مطرح شیعه و سنی است. فهم اینکه از بعضی جملات و آیات در صدر اسلام چه برداشتی می‌شده است، کار بسیار سختی است؛ چون مطالعه و تلاش فراوان می‌خواهد و در بسیاری از موارد باید گفت به احتمال زیاد یا به گمان ما، معنا این است.

یادآور می‌شود، ماهنامه «خیمه» ویژه مهر و آبان به قیمت 8 هزار تومان منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برای مطالعه بیشتر در زمینه مناظره سیدجواد میری و حجت‌الاسلام صداقت در مورد نقد عملکرد مساجد و سیاست‌گذاری‌ها که در این شماره خیمه منتشر شده است اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

captcha