نگاه اسلام به مقوله «مرگ»
کد خبر: 3775929
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

نگاه اسلام به مقوله «مرگ»

گروه معارف - یاد مرگ رهایی از غفلت و هوشیاری نسبت به حقایق مهم پیرامونمان است، در واقع ما انسان‌ها از یاد مرگ می‌ترسیم و فریب دنیا را می‌خوریم و به بازیچه سرگرم می‌شویم؛ در حالی که برای آخرت آفریده شده‌ایم؛ ولی این دنیا را که در آن هستیم دوست داریم.

یاد مرگ از منظر قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، یاد مرگ رهایی از غفلت و هوشیاری نسبت به حقایق مهم پیرامونمان است. در واقع، ما انسان‌ها از یاد مرگ می‌ترسیم و فریب دنیا را می‌خوریم و به بازیچه سرگرم می‌شویم؛ در حالی که برای آخرت آفریده شده‌ایم؛ ولی این دنیا را که در آن هستیم دوست داریم. هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم که زندگی ما نَفَس‌هایی است که شمرده می‌شود و چون نَفَسی بگذرد، قسمتی از آن کاسته شده و قدمی به مرگ نزدیک‌تر شده‌ایم.
قلب و دل انسان بر اثر اشتغال به امور دنیوی زنگار غفلت و بی‌خبری به خود می‌گیرد و یاد مرگ می‌تواند زداینده این آلودگی‌ها و روشنی‌بخش قلب و وجود آدمی باشد. با یاد مرگ، به تدریج دیدگاه انسان نسبت به دنیا تغییر می‌کند؛ به طوری که به مقدار اندکی از آن راضی می‌شود.
گاهی انسان در اثر فراموشی مرگ، غرق در دنیا و امور دنیوی می‌شود و برای آنچه که هنوز به دست نیاورده، در دل، آرزوی وصال می‌کند؛ اما هزار دریغ و افسوس که اجل به او مهلت نمی‌دهد و مرگ او را در کام خود فرو می‌کشد و آرزوهای دور و دراز را به خانه گور می‌برد.‌
یاد مرگ می‌تواند آرزوها را کوتاه کند و موجب بی‌قراری و کناره‌گیری از خانه فریب «دنیا» شود و آدمی را برای سرای جاودان آماده سازد؛ زیرا که آرزوهای طولانی، انسان را بیشتر در دنیا غرق و او را اسیر هوا و هوس کرده، در نتیجه عملش را بد می‌سازد.
مرگ حقیقتی آشکار
حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مرگ حقیقتی است که هر روز به‌طور آشکار آن را مشاهده می‌کنیم و یا چیزی در رابطه با آن می‌‌شنویم؛ امّا انسانی که علاقه‌مند به زندگی دنیایی است و به بازی‌های دنیایی سرگرم شده و گمان می‌کند که مرگ، نابودی است و زندگی بعد از آن هرگز معنایی ندارد، از یاد مرگ می‌ترسد و از نشانه های آن فرار می‌کند.
وی افزود: مرگ را هر روز می‌بینیم و درباره‌اش می‌شنویم ولی باید یادمان باشد که یک روزی هم به سراغ خود ما خواهد آمد و همیشه برای همسایه نیست!
وی با استناد به آیه 38 سوره نساء«أَیْنَمَا تَکُونُوا یُدْرِککُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ کُنتُمْ فِی بُرُوجٍ مُّشَیَّدَةٍ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: هر کجا باشید، مرگ شما را فرا می‌گیرد؛ اگر چه در کاخ‌های بسیار محکم باشید
حجت‌الاسلام اکرمی، از نشانه‌های غفلت از یاد مرگ گفت و ادامه داد: وقتی از یاد مرگ غافل بشوید دنیا در نظرتان زیبا و با ارزش جلوه می‌کند و شیفته آن می‌شوید به طوری که عقل شما از درک حقایقی چون مرگ ناتوان می‌شود. در حالی که وقتی به یاد مرگ باشید دیدگاهتان نسبت به دنیا عوض می‌شود و به مقدار کمی از آن راضی می‌شوید.
امام جمعه سراب، یادآور شد: چه بهتر که همیشه با یاد مرگ باشیم تا وقتی که زمان رفتنمان رسید دست و پایمان را گم نکنیم.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: مرگ را بسیار یاد کنید زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می‌کاهد.
حجت‌الاسلام اکرمی، ضمن بازگو نمودن امتیازات به یاد مرگ بودن تأکید کرد: وقتی که مرگ را فراموش کرده باشید آرزوی دست‌یابی به آن چیزی را دارید که هنوز به دست نیاورده‌اید در حالی که هر لحظه ممکن است مرگ به سراغتان بیاید و دست شما را از دنیا کوتاه کند. به یاد مرگ که باشید آرزوهای شما کوتاه‌مدت می‌شود و می‌توانید برای زندگی اخروی‌تان برنامه‌ریزی کنید.
فکر کردن در مورد مرگ از برترین عبادت‌ها
حجت‌الاسلام یونس کیانی، امام جمعه ترکمانچای در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: فکر کردن در مورد مرگ به قدری دارای تأثیرات مفید است که از برترین اندیشه‌ها و برجسته‌ترین عبادت‌ها شمرده شده است.
وی افزود: مرگ حقیقتی قطعی و غیرقابل انکار برای هر موجود زنده است که خداوند چشیدن طعم آن را به عنوان یک قانون کلّی بیان کرده است.
وی با استناد به آیه 8 سوره جمعه «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُو مُلَقِیکُمْ» گفت: در این آیه می‌خوانیم: بگو: مرگی که شما از آن می‌گریزید، حتماً شما را ملاقات خواهد کرد.
حجت‌الاسلام کیانی، ادامه داد: وقتی از یاد مرگ غافل بشوید دنیا در نظرتان زیبا و با ارزش جلوه می‌کند و شیفته آن می‌شوید به طوری که عقل شما از درک حقایقی چون مرگ ناتوان می‌شود. در حالی که وقتی به یاد مرگ باشید دیدگاهتان نسبت به دنیا عوض می‌شود و به مقدار کمی از آن راضی می‌شوید.
امام جمعه ترکمانچای، انسان را در مشاهده هر روز مرگ دانست و یادآور شد: مرگ حقیقتی است که هر روز به طور آشکار آن را مشاهده می کنیم و یا چیزی در رابطه با آن می شنویم؛ امّا انسانی که علاقمند به زندگی دنیایی است و به بازی های دنیایی سرگرم شده و گمان می کند که مرگ، نابودی است و زندگی بعد از آن هرگز معنایی ندارد، از یاد مرگ می ترسد و از نشانه های آن فرار می‌کند.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: برترين بی‌رغبتی به دنيا، ياد مرگ است. برترين عبادت، ياد مرگ است و برترين انديشيدن، ياد مرگ است.
حجت‌الاسلام کیانی، از کوتاه مدت شدن آرزوها در صورت به یاد مرگ بودن گفت و تاکید کرد: وقتی که مرگ را فراموش کرده باشید آرزوی دست‌یابی به آن چیزی را دارید که هنوز به دست نیاورده‌اید در حالی که هر لحظه ممکن است مرگ به سراغتان بیاید و دست شما را از دنیا کوتاه کند. به یاد مرگ که باشید، آرزوهای شما کوتاه‌مدت می‌شود و می‌توانید برای زندگی اخروی‌تان برنامه‌ریزی کنید.

انتهای پیام

captcha