سبک زندگی اهل‌بیت(ع) دغدغه جامعه نیست
کد خبر: 3793105
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

سبک زندگی اهل‌بیت(ع) دغدغه جامعه نیست

گروه معارف ــ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در بسیاری از زمینه‌ها از سبک زندگی اهل‌بیت(ع) غافل مانده‌ایم، افزود: در این خصوص خانواده‌ها، مجموعه‌های آموزشی و سازمان‌های مسئول در امور فرهنگی اهتمام لازم را نداشته‌اند.

سبک زندگی اهل‌بیت(ع) دغدغه جامعه نیست

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: عزاداری و اظهار محبت و ارادت به اهل‌بیت(ع) برای این است که با سبک و روش زندگی معصومین(ع) آشنا ‌شویم، ولی متأسفانه در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم. ما اگرچه حضرت زهرا(س) و اهل‌بیت(ع) را دوست داریم، ولی برخلاف آموزه‌های آنان رفتار می‌کنیم و این موضوع به دلیل مشکلات عدیده‌‌ای است که در زندگی ما وجود دارد.
وی با بیان اینکه ما در بسیاری از جنبه‌ها از سبک زندگی اهل‌بیت(ع) غافل مانده‌ایم، افزود: به نظر می‌رسد خانواده‌ها در این زمینه مقصر هستند و نسبت به تربیت و آشنایی فرزندانشان با منطق اهل‌بیت(ع) اهتمام نورزیده‌اند. مجموعه‌های آموزشی نیز انگیزه‌ای برای این کار ندارند یا فرصت نمی‌کنند. از طرف دیگر، سازمان‌های مسئول در امور فرهنگی نیز کم‌کاری می‌کنند، به گونه‌ای که یک فیلم جامع و مناسب که به سبک زندگی اهل‌بیت(ع) پرداخته و نیازهای مردم را در این زمینه رفع کند، ساخته نشده است.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر دوره‌ای از زندگی حضرت فاطمه(س) را به عنوان یک دختر و فرزند در محیط خانواده مورد توجه قرار دهیم، می‌توانیم چگونگی رفتار ایشان با پدر و خانواده و مدیرت منزل را مشاهده کنیم. کیفیت ازدواج حضرت، نحوه همسرداری و سادگی زندگی‌شان نیز می‌تواند الگوی مناسبی برای زنان جامعه باشد، چنانکه امام علی(ع) فرمودند:«فاطمه هرگز مرا ناراحت نکرد».
حجت‌الاسلام گرجی افزود: حضرت فاطمه(س) در زمینه تربیت فرزندان نیز الگوی بسیار مناسبی هستند و این جنبه از زندگی حضرت باید مورد توجه قرار گیرد. ایشان با امکانات اندک، به تربیت فرزندانی با عظمت مثل امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) پرداختند و عملکرد بسیار چشمگیری داشتند؛ همچنین دفاع جانانه ایشان از ولایت و حضورشان در صحنه‌های اجتماعی باید محل تأمل برای زنان جامعه باشد.
وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) برای برقراری حق و عدالت خطبه با ارزش فدکیه را جاری کردند و مسائل دنیوی برایشان مطرح نبود. ایشان در زندگی به امکانات کم بسنده می‌‌کردند تا روحیه عزت، معنویت و تقوای خود را حفظ کنند. مسئله فدک حقی بود که اگر اثبات می‌شد، به دنبال آن موارد بسیار دیگری نیز به اثبات می‌رسید و کافران و منافقان می‌دانستند که اگر زیر بار تأیید این مسئله بروند، بسیاری از منافعشان به خطر می‌افتد.
انتهای پیام

 

captcha