چارچوب‌های انقلاب فرسوده نمی‌شوند/ ترسیم آینده ملت‌ها با نگاه به گذشته
کد خبر: 3793561
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
در مراسم اهدای سومین جایزه ملی ایثار بیان شد؛

چارچوب‌های انقلاب فرسوده نمی‌شوند/ ترسیم آینده ملت‌ها با نگاه به گذشته

گروه جهاد و حماسه ــ طهرانچی در سومین جشنواره فرهنگی آموزش جایزه ملی ایثار اظهار کرد: انقلاب اسلامی نظام و دولت تشکیل داد، اما قرار نیست این انقلاب وارد چارچوب‌هایی شود که بر آن پیری مستولی شود. نظریه انقلاب نظریه‌ای است که جوانان هر چله را با ایثار آغاز می‌کنند و به حد بلوغ می‌رسانند.

چارچوب‌های انقلاب فرسوده نمی‌شوند/ ترسیم آینده با نگاه به گذشته یک ملت

به گزارش ایکنا؛ سومین جشنواره فرهنگی آموزشی جایزه ملی ایثار امروز، سه‌شنبه، 7 اسفندماه، ساعت 9 صبح در سالن همایش‌های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. پس از قرائت تلاوت کلام وحی و خیر مقدم و تبریک مجری به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) مراسم با اجرای برنامه امید معنوی از نغمه‌گران آیینی با اجرای قطعه‌ای با عنوان قرار هر سال به مناسبت 40 سالگی انقلاب و قطعه‌ای به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و همچنین قطعه‌ ویژه خانواده شهدا ادامه یافت. در ادامه مراسم محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه(س) به همه محبان اهل‌بیت(ع) خصوصاً بانوان گفت: در ایامی که قرار داریم مصادف با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است. در این ایام بیانیه‌ای از سوی رهبر انقلاب اسلامی با عنوان گام دوم خطاب به جوانان که راه رفته را به نیکی یاد کرد و خبر خوش از آغاز چله دوم داد.

وی افزود: انقلاب اسلامی نظام و دولت تشکیل داد، اما قرار نیست این انقلاب پیر شود و قرار نیست وارد چارچوب‌هایی بشود که بر آن پیری مستولی شود. نظریه انقلاب نظریه‌ای است که جوانان هر چله را با ایثار آغاز می‌کنند و به حد بلوغ می‌رسانند. به چله می‌رسد اما وارد عرصه تثبیت نمی‌شود و چله دیگری آغاز می‌شود.

طهرانچی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب دو رکن برشمردند که آن دو رکن در جشنواره مصداق دارد؛ رکن اول علم و پژوهش است. در ایامی کار علمی می‌کنیم که هدایتگر اول کشور جایگاه علم را این چنان رفیع قدر می‌شناسد و افتخار کشور و حرکتش مبتنی بر علم است. علمی که در آن شهدای جهاد علمی پرچمدارند و در این علم بدون ایثارگری نمی‌توان حرکت کرد و رکن دوم اخلاق و معنویت است، یعنی علمی که حیات طیبه را نوید می‌دهد. آنچه انسان را به بلوغ می‌رساند ایثار است. پس در 40 سال گذشته ایثار رمز موفقیت بود.

طهرانچی بیان کرد: در عرصه پیش رو 7 بنیان ذکر شده که در اینها نیز ایثار نقش محوری دارد.  بسیار نیکوست که در سومین جشنواره جایزه ملی ایثار دانشگاه آزاد یک‌ششم دانشجویانش را خانواده ایثارگر تشکیل می‌دهند.

وی افزود: مردمی که تاریخ ندانند و به تاریخشان تکیه نکنند آینده ندارند. جامعه‌ای که گذشته را فراموش کند آینده ندارد.  ایثارگری را پاس می‌داریم، زیرا ریشه گذشته‌ای داریم که می‌توانیم آینده را بسازیم. پس توجه به ایثارگری نیاز جامعه است. 

چارچوب‌های انقلاب فرسوده نمی‌شوند/ ترسیم آینده با نگاه به گذشته یک ملت

سپس حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی، نماینده ولی فقیه و معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، طی سخنانی در این مراسم گفت: میزبان این جشن در سال آینده حوزه علمیه قم خواهد بود. با توجه به اینکه در آستانه دهه پنجم انقلاب و گام دوم انقلاب به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم، به سابقه بنیاد ایثار و ایثارگری می‌پردازم. دستور تشکیل بنیاد شهید را امام(ره) با دید وسیعی در 22 اسفند 58 دادند و طبق آمار در آن زمان کمتر از 3 هزار شهید داشتیم و در مجلس اجرا شد و بنیاد شهید تشکیل شد تا زمانی که دفاع مقدس رخ داد. از اول انقلاب تاکنون بیش از 230 هزار شهید از جمله شهدای ترور و دانش‌آموز و ... در بنیاد شهید پرونده دارند. امروز 562 هزار جانباز داریم و حدود 43 هزار آزاده که در زندان‌های عراق اسیر بودند. بالای 3 میلیون و 300 هزار نفر تحت پوشش بنیاد شهید هستند. همچنین، خانواده‌هایی چند شهید در کشور دارند و وظیفه‌  بنیاد شهید این است که در خدمت این خانواده‌ها باشد.

چارچوب‌های انقلاب فرسوده نمی‌شوند/ ترسیم آینده با نگاه به گذشته یک ملت

وی با ارائه آماری از دانشجویان دانشگاه آزاد گفت: در دانشگاه آزاد در خدمت 80 هزار دانشجوی ایثارگر هستیم و باعث افتخار است. اینها باید در آزمون‌ها و استخدام دستگاه‌ها شرکت کنند. البته با استعداد خوبی که در آن‌ها وجود دارد اکثراً به این سهمیه نیاز ندارند. از سال 65 که امام(ره) اعلام کردند فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان از کودکستان تا دانشگاه را باید به بهترین وجه طی کنند، در خدمت 5 میلیون نفر از ایثارگران بوده‌ایم و 65 درصد اینها دانش‌آموز و 25 درصد دانشجوی مراکز آموزشی ممتاز بوده‌اند و دو هزار و 800 نفر از دانشجویان ایثارگر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند. همچنین، حدود 270 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر در دانشگاه‌ها داریم و خیلی از آنان از سهمیه استفاده نکرده‌اند. البته 65 درصد از دانشجویان شاهد و ایثارگر رتبه زیر هزار داشته‌اند.

حجت‌الاسلام شهیدی در پایان این موفقیت را به همه دانشجویان و دانش‌آموزان تبرک گفت و بیان کرد: امید است در آینده از علم و تزکیه و رسالتی که جانبازان به دوش شما گذاشتند بتوانید به نحو مطلوب این امانت را حفظ کنید. وظیفه شماست که فرهنگ ایثار و شهادت را رشد دهید و این همان رسالتی است که امام حسین(ع) به دوش ما گذاشت. امید است انقلاب اسلامی را به دست صاحب حقیقی‌اش امام زمان(عج) برسانیم.

یادآور می‌شود در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی نماینده ولی‌فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاون حوزه علمیه قم و معاونان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت و درمان در سومین جشنواره آموزشی، تحصیلی جایزه ملی ایثار از ۷۱ دانش‌آموز، دانشجو و طله برتر شاهد و ایثارگر کشور تقدیر شد.

انتهای پیام

captcha