سرشت قرآن در زیبایی محصور نمی‌شود/ گشایش هستی بر روی انسان با هنر قرآنی
کد خبر: 3796002
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

سرشت قرآن در زیبایی محصور نمی‌شود/ گشایش هستی بر روی انسان با هنر قرآنی

گروه فرهنگی ــ حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا با اشاره به عدم مخالفت با نگاه زیبایی‌شناختی به قرآن کریم، گفت: سرشت قرآن در زیبایی محصور نمی‌شود و جنبه معرفت‌شناختی قرآن کریم نسبت به جنبه زیباشناختی آن اهمیت بیشتری دارد.

سرشت قرآن کریم در زیبایی محصور نمی‌شودبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا دبیرعلمی همایش قرآن و هنر و دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امروز 16اسفندماه در دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر بیان کرد: هنر نقش کلیدی در عصر جدید ایفا می‌کند و نمی‌توان از تاثیر آن چشم‌پوشی کرد.

وی با اشاره به این‌که در مقاله‌ای که تنظیم کردم به دو تبیین از مقوله هنر پرداختم، افزود: یکی از آن نگاه زیبایی شناختی به قرآن کریم است که مخالفتی با آن ندارم اما سرشت قرآن در زیبایی محصور نمی‌شود و بیشتر جنبه معرفت شناختی قران کریم نسبت به جنبه زیباشناختی آن اهمیت بیشتری دارد.

دبیر علمی همایش اظهار کرد: دیدگاه دوم که لازم است که آن را نقد کنم دیدگاه برخی از اندیشمندان است که عقیده دارند هنر مرتبط با عالم خیال است یعنی دستاورد عالم خیال، هنر است و تاثیر عالم خیال را در هنر می‌بینیم که این دیدگاه دو اشکال جدی دارد؛ اول آن‌که که ظاهر، هنر را نشان می‌دهد و هم‌چنین به هنر دینی اختصاص ندارد و لذا این دیدگاه بیشتر به صورت هنر می‌‌پردازد و ماهیت هنر و سرشت هنر را نشان نمی‌دهد.

دانشیار پژوشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: هنر یک حقیقت برتر است بنابراین از طریق بیان حقایق بنیادی و نحوه گشایش هستی با انسان مرتبط است زیرا انسان در زندگی روزمره غلتیده و نمی‌تواند نحوه مواجهه معنی‌دار با هستی را پیدا و حقایق هستی را درک کند و لذا هنر انسان را متوجه این حقایق می‌کند هم‌چنین مسائل بنیادین یعنی نسبت انسان با خالق، هستی و برعکس حقایقی است که فقط هنر می‌تواند بیان کند.

وی افزود: نقش کلیدی آیات قرآن گشایش هستی و اینکه حقیقت برای انسان تبین پیدا کند، است و نکته دیگر این است که گشایش هستی یعنی حقیقت هستی برای انسان باز شود و او با باطن هستی مواجه شود که طبعا در یک افق خاصی اتفاق می‌افتد و رویت هستی و مواجهه با هستی نیازمند آن است که انسان در این افق قرار بگیرد و با حقیقت مواجه شود.

قائمی‌نیا با اشاره به این‌که این افق مولفه‌هایی دارد، یادآور شد: از جمله مفاهیم قرآن تلاش می‌کنند که مولفه‌های افقی را به انسان نشان بدهد و از این جهت هنر با هنر اسلامی با گشایش هستی سر و کار دارد و صرفا به معنای جذابیت هنری نیست و لذا هیچ امری مثل هنر نمی‌تواند در گشایش هستی به انسان خدمت کند.

وی در پایان گفت: تاثیر مفاهیم قرآنی در هنر به دو شکل است؛ تاثیر تحت‌الفظی و تاثیر استعاری قرآن و هر قدر از هنرهای زیبایی به سمت هنرهای تجسمی حرکت می‌کنیم تاثیر قرآن استعاری می‌شود و خلاقیت هنرمند نمایان می‌شود.

انتهای پیام

captcha