تحدی‌طلبی در مورد امامت هم وجود دارد
کد خبر: 3815148
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
حجت‌الاسلام میرکتولی:

تحدی‌طلبی در مورد امامت هم وجود دارد

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم با بیان اینکه همان طور که خداوند در مورد قرآن تحدی کرده است، در مورد امام هم این تحدی قابل طرح است، زیرا اگر جن و انس جمع شوند، نمی‌توانند امام خلق کنند و به داستان جهنی معروف و احتمال بیشتر برای قدر بودن شب بیست و سوم ماه رمضان پرداخت.

میرکتولی / تکمیلیحجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی میرکتولی، دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه طبق روایات، احتمال قدر بودن شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان بیشتر است، گفت: خداوند در طول زندگی انسان فرصت‌هایی را برای بازگشت بشر قرار داده و این فرصت‌ها معطوف به بعد زمانی و مکانی است.

وی افزود: فرصت‌های مکانی در مناسک عبادی اسلام مانند حج و تشرف به کعبه و مسجد النبی است؛ گرچه خداوند به تعبیر قرآن کریم قریب(انی قریب) است و دعوت انسان‌ها را اجابت می‌فرماید، اراده کرده تا برخی مکان‌ها مانند کعبه کرامت و شرافتی ویژه بیابد و انسان چون اهل گناه و گرایش به زمین است، خودش را جدا کند و قدری بالاتر بیاید.

میرکتولی با بیان اینکه رفتن به مکان‌های ویژه برای پر شدن پیمانه وجودی انسان و لیاقت یافتن مکالمه با خداست، تصریح کرد: در بعد زمانی هم برخی زمان‌ها شرافت ویژه یافته است تا افراد بتوانند در این فرصت‌ها کاستی‌های وجودی خود را رفع و لیاقت ارتباط با حضرت حق را پیدا کنند و شب قدر هم از افضل این زمان‌هاست، چون در این شب قرآن نازل شده و اعمال انسان بر امام عرضه می‌شود.

دبیر مجمع عالی تفسیر با تأکید بر اینکه خدا خدای همه است و سخن همه را می‌شنود و خدای قریب است، بیان کرد: تقرب به خدا تقرب کیلومتری نیست، بلکه فاصله معنوی است و اگر قرار است شب قدر را فرصتی برای تقرب قرار دهیم، باید این فاصله معنوی را با جبران کاستی‌های روحی و دست کشیدن از گناهان کم کنیم.

میرکتولی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و افزود: ممکن است در زندگی هر کدام از ما در مواجهه با دیگران کینه و کدورت‌هایی ایجاد شود، ولی وقتی عیدی فرارسید، افراد تلاش می‌کنند تا با دید و بازدید کینه‌ها را بزدایند و فاصله‌ها را از بین ببرند و فرصت شبهایی مانند قدر نیز از این دست است؛ با این تفاوت که در یک‌ طرف ماجرا خدایی است که در عین عزیز بودن و قدرت مطلقه، رحیم و رحمان و غفور است؛ در روایت بیان شده که اگر انسان‌ها می‌دانستند که خداوند هر آئینه مشتاق آنان است، از این شوق می‌مردند.

این استاد حوزه با بیان اینکه شب قدر فرصت برای تخلیله و تحلیه و بازسازی و به‌سازی است، اظهار کرد: آشپزی را در نظر بگیرید که قصد ریختن غذا در ظروفی را دارد، او نگاه به جنس ظرف نمی‌کند، بلکه غذایی را که با هزار زحمت پخته است در ظرفی می‌ریزد که تمیز باشد. بنابراین ممکن است ظرفی از طلا باشد و بی‌نصیب از غذا بماند و ظرفی از فلزی کم‌ارزش باشد و لیاقت ریختن غذا را داشته باشد؛ بنابراین در شب قدر به اندازه ظرف وجودی و پاکی وجود به ما اعطا خواهند کرد.

میرکتولی با بیان اینکه در قرآن فقط از ماه رمضان به منزله ماهی که شب قدر در آن است سخن گفته شده و فقط یک شب است که 24 ساعت حساب می‌شود، بیان کرد: تعبیر لیالی که اصطلاح شده از روی مسامحه است، ولی براساس برخی روایات، انسان در شب نوزدهم با توبه و انابه ظرفیت ورود به میهمانی بزرگ خدا را پیدا می‌کند، یعنی تقدیر نوشته می‌شود، در شب بیست و یکم بر آن اصرار و ابرام شده و در شب بیست و سوم امضا می‌شود.

وی با بیان اینکه در نظر گرفتن سه شب به عنوان شب قدر بهانه‌ای برای ارتقای ایمان مؤمنان است، اظهار کرد: روایات متعددی وجود دارند که شب بیست و سوم را اعلام کرده‌اند که از جمله در داستان جهنی معروف است؛ وی نزد پیامبر آمد و گفت که من هر سه شب را فرصت ندارم به مسجد بیایم و در شب‌های قدر مناجات کنم، سپس پیامبر شب بیست و سوم را توصیه فرمودند. همچنین نقل است که امام صادق(ع) با وجود بیماری، دستور دادند تا شب بیست و سوم ایشان را به مسجد ببرند، ولی این مسئله باز از اهمیت دو شب دیگر نمی‌کاهد.

همچنین، میرکتولی با بیان اینکه در شب قدر ملائکه بر زمین هجوم می‌آورند و طبق روایت، ملائکه بر اهل بیت وارد می‌شوند، تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد که اهل بیت(ع) از اهمیت این شب اطلاع کافی داشتند و اگر برخی روایات بر سه شب تأکید دارند، می‌تواند مراحل تکاملی در میان باشد.

وی با اشاره به سیاق سوره قدر بیان کرد: سیاق ضمایر این سوره، استمرار قدر و نزول ملائکه و روح را بر وجود انسان کال در هر دوره می‌رساند و مخصوص دوره پیامبر(ص) نیست؛ گرچه وحی تشریعی خاتمه یافته است، ولی نزول ملائکه خبر از وحی تکوینی و تعیین مقدرات عالمیان دارد؛ قابلیت‌ها در شب قدر سنجیده می‌شوند و افراد با لیاقت از دیوان اشقیا بیرون می‌روند.

این استاد حوزه با اشاره به نزول ملائکه و روح بر وجود امام معصوم(ع) و اینکه تحدی‌طلبی صرفاً مخصوص قرآن نیست، اظهار کرد: همان طور که خداوند در مورد قرآن تحدی‌طلبی کرده و فرموده جن و انس جمع شوند، نمی‌توانند آیه‌ای مانند قرآن بیاورند، این تحدی در مورد امام معصوم هم هست و اگر جن و انس جمع شوند، نمی‌توانند نمونه ولی‌اللهی مانند امام علی و امام زمان خلق کنند.

وی در پایان تأکید کرد: در شب قدر، که آخرین فرصت افضل در ماه رمضان امسال است، برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) دعا کنیم، زیرا ظهور آن وجود پربرکت، تقدیر اجتماعی و فردی همه را به سمت سعادت رقم خواهد زد.

انتهای پیام

captcha