سهم واقعی در تحولات روابط بین‌الملل نداریم
کد خبر: 3833695
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید:

سهم واقعی در تحولات روابط بین‌الملل نداریم

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید با بیان اینکه تلاش عربستان برای بهبود روابط با ایران نوعی تغییر تاکتیک محسوب می‌شود و بنا به توصیه آمریکا صورت گرفته است، افزود: مشکل ما در سیاست خارجی این است که سهم واقعی در تحولات روابط بین‌الملل نداریم، در صورتی که سهم ما باید بر اساس فرصت‌ها و چالش‌های نظام بین‌الملل باشد.

هدف عربستان تغییر رفتار ایران است

سیده‌صدیقه حسینی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه تلاش عربستان برای بهبود روابط با ایران بیشتر نوعی تغییر تاکتیک محسوب می‌شود، اظهار کرد: روابط بین‌الملل عرصه واقع‌گرایی بوده و عربستان با وجود اینکه نظام دینی‌اش مبتنی بر وهابیت است، ولی اخیراً اقدام به ایجاد کازینو کرده و از خواننده‌های معلوم‌الحال برای اجرای کنسرت در آن دعوت کرده است. کشور عربستان با چنین دیدگاهی دست به چنین اقداماتی می‌زند، چون به این نتیجه رسیده است که باید مطابق با تغییر و تحولات روز پیش برود.

وی افزود: مشکل ما در عرصه روابط بین‌الملل این است که واقعیت‌ها را در نظر نمی‌گیریم، مسئله اصلی ما با آمریکاست و عربستان متحد اصلی این کشور در خاورمیانه محسوب می‌شود. بنابراین عربستان بنا به درخواست آمریکا و شرایطی که در خاورمیانه وجود دارد، یک‌سری تغییرات تاکتیکی در پیش گرفته، ولی استراتژی اصلی‌اش که همان دشمنی با ایران محسوب می‌شود، تغییری نکرده است.

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید با بیان اینکه بعید است اختلافات اساسی میان ایران و عربستان حل‌وفصل شود، گفت: عربستان کشوری است که حاضر نیست از منافع خود در یمن بگذرد و استراتژی‌اش در قبال ایران را تغییر دهد. ممکن است تاکتیک خود را تا حدی عوض کند، ولی بعید است که استراتژی‌اش را تغییر دهد. اختلاف اصلی عربستان با ایران در زمینه مسائل مربوط به شیعیان است، ولی آیا عربستان حاضر می‌شود استراتژی‌اش را در این زمینه تغییر دهد؟ یا اینکه از منافعش در یمن چشم‌پوشی کند؟ معلوم است که نه، چون یمن از نقاط استراتژیک برای عربستان محسوب می‌شود.

حسینی ادامه داد: کسانی که امسال به زیارت خانه خدا مشرف شده‌اند می‌گویند که شاهد تغییر رفتار کشور میزبان با زائران ایرانی هستند. ممکن است عربستان به صورت مقطعی تغییراتی را در رابطه با ایران اعمال کند، ولی در اصل مسئله تغییری ایجاد نخواهد شد.

وی درباره دلیل تغییر تاکتیک عربستان در برابر ایران بیان کرد: یک دلیل آن به توصیه آمریکا برمی‌گردد که به سبب برگ‌های برنده ایران در خاورمیانه و عدم اطمینان از دستیابی ایران به سلاح اتمی، از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواسته که فعلاً یک‌سری تغییرات تاکتیکی در پیش بگیرند تا ببینند اینها باعث تغییر رفتار ایران می‌شود یا خیر.

این استاد دانشگاه مفید بیان کرد: ایران نیز باید بر اساس واقعیت‌های نظام بین‌الملل اقداماتی را انجام دهد. مشکل ما در سیاست خارجی این است که سهم واقعی در تحولات روابط بین‌الملل نداریم و سهم ما فقط بر اساس دیدگاه شخصی خودمان است، در صورتی که سهم ما باید بر اساس فرصت‌ها و چالش‌های نظام بین‌الملل باشد. اگر شناخت صحیحی از نظام بین‌الملل داشته باشیم، می‌توانیم منشأ یک‌سری تغییرات باشیم؛ در غیر این صورت همان سیاست خارجی قبلی با شکست‌های پی در پی را خواهیم داشت.

انتهای پیام

captcha