30 هزار هیئت مذهبی مورد حمایت سازمان اوقاف قرار می‌گیرد
کد خبر: 3837610
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
حجت‌الاسلام عادل:

30 هزار هیئت مذهبی مورد حمایت سازمان اوقاف قرار می‌گیرد

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از اجرای طرح شمیم حسینی و حمایت از 30 هزار هیئت مذهبی از محل موقوفات خبر داد و گفت: نمایشگاه عرضه محصولات مورد نیاز هیئت‌ها در 400 آستان امامزاده برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی امروز دوشنبه چهارم شهریورماه، طی نشستی خبری از همکاری این دو نهاد برای حمایت از هیئت‌های مذهبی در اجرای برنامه‌های عزاداری ماه محرم خبر دادند.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام عادل به ارائه گزارش عملکرد معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف پرداخت و گفت: به مناسبت روز اول ذی‌الحجه مصادف با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) ویژه برنامه پیوند آسمانی به منظور حمایت از زوج‌های جوان برگزار و از محل 625 موقوفه که نیت واقفان آنها مرتبط با ازدواج بود به هزار و 349 زوج، مبلغ 500 هزار تا دو میلیون تومان اهدا شد.

اتاق‌های عقد رایگان در بقاع متبرکه کشور

عادل از ایجاد اتاق‌های عقد در اکثر بقاع متبرکه کشور خبر داد و گفت: استفاده از این اماکن برای برگزاری مراسم عقد رایگان است.

وی در خصوص نحوه شناسایی زوج‌هایی که به آنها کمک اهدا شده است، گفت: این زوج‌ها از طریق مراکز افق امامزادگان، ائمه جمعه و جماعت و یا سازمان‌هایی مانند کمیته امداد و نیز مؤسسات خیریه معرفی شده‌اند.

حجت‌الاسلام عادل از جمله شاخص‌ترین واقفانی که برای حمایت از زوج‌های جوان و ازدواج وقف کرده‌اند را حاجیه خانم قائم مقامی و حاج علی اکبر تاجر از استان آذربایجان شرقی، حاج محمد رحیم خباز از استان تهران، زینب‌‌السلطنه، علی محمد حدادی، یدا‌لله موحدی و ... برشمرد و گفت: در دهه امامت و ولایت نیز برنامه ولایت علوی اکمال دین نبوی در دو هزار و 522 بقعه شامل؛ دعای عرفه، همایش بانوان ولایی، اطعام غدیر(در 429 بقعه) تجلیل از سادات خادم، خیمه معرفت، ارائه مشاوره شرعی و خطبه خوانی برگزار و 462 مبلغ از شهر قم و 785 مبلغ بومی در این برنامه‌ها حضور داشتند.

وی از اجرای طرح نشاط معنوی در هزار و 253 بقعه متبرکه خبر داد و گفت: این برنامه برای مقاطع مختلف تحصیلی برگزار و با پایان یافتن تابستان در حال اتمام است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه سخنان خود به تشریح برنامه‌های ماه محرم و ویژه برنامه مهر تحصیلی پرداخت و گفت: با استفاده از موقوفاتی که نیات واقفان آنها حمایت از دانش‌آموزان است و با رویکرد تکریم دانش‌آموزان، بسته‌های تحصیلی شامل کیف و لوازم‌ا‌لتحریر مورد نیاز یک سال دانش‌آموزان به آنها اهدا می‌شود.

وجود هزار و 185 موقوفه برای حمایت از تحصیل دانش‌آموزان

وی تشریح کرد: هزار و 185 موقوفه با هزار و 513 نیت مرتبط با دانش‌آموزان در کشور وجود دارد که امسال 30 هزار بسته به قیمت تقریبی هر بسته 125 هزار تومان به دانش‌آموزان نیازمند اهدا می‌‌شود. البته سال گذشته 40 هزار بسته به دانش‌آموزان اهدا شد که با توجه به افزایش قابل توجه لوازم‌التحریر امسال توانستیم فقط 30 هزار بسته آماده کنیم و امیدواریم خیران در این زمینه به ما کمک کنند تا تعداد بسته‌ها را افزایش دهیم.

عادل اعلام کرد: امسال برنامه‌های بصیرت عاشورایی، لبیک یا حسین، شیرخوارگان حسینی، احلی من‌العسل، برنامه تاسوعا و عاشورا و رهروان زینبی(روز 12 محرم) در 30 هزار و 23 بقعه برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال به نیت واقفانی که برای مراسم امام حسین(ع) وقف کرده‌اند متفاوت از سال‌های گذشته عمل و طرحی با عنوان «شمیم حسینی» را در بقاع متبرکه برگزار می‌کنیم. اجراکننده این طرح، سازمان اوقاف است که طرح را با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در 400 امامزاده کشور اجرا می‌کند. در نیت واقفان سه سرفصل روضه خوانی، اطعام و تعزیه وجود دارد که بعضی از این نیت‌ها دارای زمان و مکان خاص و برخی دیگر بدون اعلام زمان و مکان هستند که درآمد موقوفاتی که بدون اعلام زمان و مکان هستند در طرح شمیم حسینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تشریح کرد: نمایشگاه‌هایی با 30 درصد تخفیف در 400 امامزاده برگزار می‌شود و هیئت‌های مذهبی که مجوز سازمان تبلیغات اسلامی را دارند با دریافت حواله می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را از این نمایشگاه‌ها خریداری کنند. زمان برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات نیز بر عهده خود بقاع گذاشته شده است.

هیئت‌های مذهبی در سامانه بیرق ثبت‌نام کنند

در ادامه این نشست خبری، حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص طرح شمیم حسینی گفت: از زمانی که سازمان اوقاف اعلام کرد از هیئت‌های مذهبی برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) حمایت می‌کند، برای همکاری با اوقاف وارد کار شدیم و به هیئت‌های مذهبی اعلام کردیم با ثبت‌نام در سامانه بیرق می‌توانند از کمک‌های سازمان اوقاف استفاده کنند.

وی ادامه داد: در امامزادگانی که این طرح در آنها اجرا می‌شود نماینده سازمان تبلیغات حضور دارد و پس از تأیید فعال بودن هیئت‌ها در کشور، حواله برای خرید به هیئت ارائه می‌‌شود.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان اضافه کرد: همچنین مجموعه‌هایی که کارهای هنری فاخر انجام می‌دهند را به هیئت‌های مذهبی متصل کرده‌ایم تا از فضاسازی‌های فاخر هنری برای هیئت‌های مذهبی استفاده کنند.

وی با اشاره به دیدار مداحان با مقام معظم رهبری و مطالبه رهبری برای ورود این قشر به حوزه خانواده، گفت: به عنوان کارویژه محتواهایی فراهم شده تا در اختیار مداحان قرار گیرد.

در پایان این نشست نیز، حجت‌الاسلام عادل گفت: برآوردها از وجود 90 هزار هیئت مذهبی در کشور حکایت دارد که با توجه به موجودی موقوفات از یک سوم این هیئت‌ها یعنی 30 هزار هیئت با پرداخت 500 هزار تومان و تخفیف 30 درصدی حمایت می‌شود. امیدواریم خیران نیز در این زمینه به ما کمک کنند.

انتهای پیام

captcha