امامت و نظام حکومتی از آن مردم و برای مردم است
کد خبر: 3837670
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
حجت‌الاسلام علوی:

امامت و نظام حکومتی از آن مردم و برای مردم است

گروه سیاست و اقتصاد ــ وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه قرآن و پیامبر(ص) نیز طبق آیات قرآن برای مردم و هدایت انسان است، ادامه داد: امامت و نظام حکومتی از آن مردم و برای مردم است بنابراین حکومت و رهبری برای مردم بوده و مسئولین و دولت مردان نیز خود جزئی از مردم هستند.

رعایت حقوق متقابل حکومت و ملت، عزتمندی حق را در پی داردبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، امروز، 4 شهریورماه، در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت در همدان، اظهار کرد: مباهله، روز تجلی حقیقت تابناک وحدت معنوی رسول اکرم(ص) حضرت امیر(ع) و اهل بیت پاک ایشان است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری هفته دولت، هفته پیوند مردم و ملت با یکدیگر است، افزود: مسئولان در این هفته باید کارکرد یک ساله خود را مرور و آسیب و ضعف‌های موجود در مدیریتی خود شناسایی و اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه هفته دولت، هفته تجدید بیعت و پیوند مردم با خدمت‌گزاران خود است، افزود: مسئولان، مدیران و دولت‌مردان باید در این هفته زمینه را برای خدمت هر چه بیشتر به مردم فراهم آورند که هرچه این خدمت بیشتر باشد مردم و مسئولان بیشتر حق یکدیگر را ادا کرده و ثمرات بسیاری برای جامعه حاصل خواهد شد.

مسئولان جزئی از مردم هستند

علوی با اشاره به اینکه حکومت و نظام حکومتی برای مردم است، اضافه کرد: طبق آیات نورانی وحی، اسلام هر آنچه بروی کره زمین و حتی فضا وجود دارد را برای مردم عنوان می‌کند، در فرهنگ اسلام، کعبه به عنوان اولین خانه‌ نهاده شده بروی زمین برای مردم است.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه قرآن و پیامبر گرامی اسلام نیز طبق آیات قرآن کریم برای مردم و هدایت انسان است، ادامه داد: امامت و نظام حکومتی از آن مردم و برای مردم است بنابراین حکومت و رهبری برای مردم بوده و مسئولان و دولت مردان نیز خود جزئی از مردم هستند.

وی ابراز کرد: بخشی از کار مردم بر دوش مسئولان و مدیران جامعه به عنوان امانت قرار گرفته است که نتیجه این مهم زمانی حاصل خواهد شد که مسئول و مردم هر دو حق یکدیگر را به خوبی ادا کنند.

علوی ادامه داد: هزار و 400 سال پیش آن زمان که سخنی از دموکراسی، حفظ ارزش انسان‌ها و رعایت حق بشریت مطرح نبود و حکومت، حکومت سلطانان و پادشاهان غاصب بود امام علی(ع) سخن از «حقوق متقابل مردم و حکومت» به میان می‌آورد.

این مقام مسئول بیان کرد: حضرت امیر(ع) هزار و 400 سال پیش می‌فرمایند «من از آنجا که مسئولیت رهبری شما را برعهده دارم حق و حقوقی بر گردن شما دارم (همراهی با من و لبیک به خواسته‌هایم در زمان دعوت از شما برای حضور در جنگ و یا برگزاری برنامه‌ای و ... است). شما نیز ای مردم بر من حقی دارید (مالیات گرفته از شما را در مسیر آبادانی شهر و دیارتان استفاده کنم، امنیت را در راه‌ها برای شما تأمین کنم، برنامه‌های آموزشی مختلفی در راستای ارتقا سواد شما برگزار کنم و ...).

علوی گفت: امام علی(ع) آن زمان سخن از حقوق متقابل دولت و مردم و ملت و حکومت می‌کند این در حالی است که در آن ایام هیچ خبری از دموکراسی و رعایت حق انسان‌ها نبود هر چند که با مهاجرت اسلام به سرزمین‌های دیگر و به حکومت سلطانان قرون وسطی، این مهم وارد شده و نهادینه می‌شود.

وظیفه مردم نسبت به دولت

وزیر اطلاعات ادامه داد: وظیفه مردم نسبت به دولت، حمایت و همراهی با حکومت و تکیه به فرهنگ مقاومت در برابر فشار و توطئه‌های دشمن است، اگر ما شهیدان بسیاری همچون رجایی، باهنر و امثال این عزیزان را تقدیم اسلام کردیم، برای آن بود تا کشور به «استقلال» رسیده و ملت با اراده خویش حرکت کند.

وی بیان کرد: این کشور برای رسیدن به استقلال خون‌های بسیاری داد تا هیچ دولتی بر او حکومت نکند و خواسته‌های خود را بر او تحمیل نکند، همانگونه که امام خمینی(ره) فرمود «ما انقلاب کردیم تا برای تهران در تهران تصمیم گرفته شود نه واشنگتن».

علوی ابراز کرد: امروز مقام معظم رهبری امانت‌دار جایگاه رهبری است و ایران اسلامی در جایگاه عزت و اقتدار قرار گرفته است که بسیاری از ملت‌ها به این جایگاه غبطه می‌خوردند.

این مقام کشوری با اشاره به اینکه امروز ابر قدرتی همچون آمریکا از ایران می‌ترسد، گفت: ما روح تجاوز به هیچ‌کس را نداریم اما اگر کسی بخواهد کوجکترین جسارت و تجاوزی به خاک و ملت این سرزمین داشته باشد مشت محکمی را بر دهان او خواهیم کوفت.

وی با اشاره به اینکه پیوند میان مردم ایران و حکومت اسلامی، کشور عربستان را بر آن داشت تا دیگر اجازه دوشیدن شیر و سرمایه خود را به آمریکا ندهد، گفت: هفته دولت هفته تجدید پیوند مردم و ملت است و مسئولان باید فصلی نو از مجاهدت‌های خویش را آغاز کرده و مردم را نسبت به خود دلگرم کنند.

علوی بیان کرد: همانگونه که حضرت امیر(ع) فرمودند «اگر والی نسبت به رعیت حق خود را ادا کند و رعیت نیز نسبت به والی خویش حقش را ادا کند، این جا است که «حق در میان آنان عزت می‌یابد» و نتیجه چنین حرکتی، عزتمندی نظام و ملت خواهد بود-.

وزیر اطلاعات ادامه داد: آن هنگام که پیوند مردم و ملت در فضا و فرهنگی مقتدر، در چارچوبی قانونمند و تحت هدایت‌های رهبری عادل و حکیم صورت گیرد میان مردم وحدت شکل گرفته و از اتلاف انرژی در بخش‌های مختلف جلوگیری می‌شود و آن جا است که استمرار نظام ثابت شده و امید در میان مردم به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام

captcha