جشنواره فیلم کودک و نوجوان بیانگر حقوق کودکان است
کد خبر: 3837815
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶

جشنواره فیلم کودک و نوجوان بیانگر حقوق کودکان است

گروه فرهنگی ــ شهردار اصفهان گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان توانست کاری کند که کودکان و نوجوانان نه فقط در موضوع توسعه پایدار، بلکه به عنوان کسانی که کارگزاران اصلی در عرصه هستند نقش ایفا کنند. آنها واقعاً دیده شدند و حقوقشان به معنای واقعی رعایت شد.

در  جشنواره فیلم کودک و نوجوان اقتصاد هنر و سینما تقویت شدبه گزارش ایکنا از اصفهان، قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان، شب گذشته، 4 مرداد ماه، در آئین اختتامیه سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اظهار کرد: اکنون شاهد اختتامیه جشنواره‌ای هستیم که از ابعاد و جهات مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد، اولین ویژگی این جشنواره تقویت حس مشارکت در میان شرکت‌کنندگان بود، در این دوره شاهد بودیم نوجوانان و کودکان در همه بخش‌های جشنواره نقش فعالی داشتند و مشارکت‌جویانه ایفای وظیفه می‌کردند.

وی ادامه داد: در این جشنواره 26 خبرنگار و 32 داور از میان داوطلبان با طی مراحلی برگزیده شدند و در طول دوره جشنواره نقش مشارکتی بسیار بالایی داشتند. جشنواره نقش مسئولیت اجتماعی را به شدت افزایش داد. ما در این جشنواره فقط از نام کودکان استفاده نکردیم، بلکه جشنواره برای کودکان بود و کودکان و نوجوانان، هنرمندان و متولیان امر با اتحاد و انسجام توانستند جشنواره و فیلم‌های آن را به محیط شهری وارد کنند.

شهردار اصفهان افزود: در این جشنواره سینما به نقاط محروم شهر رفت و زمینه‌ای فراهم شد تا معلولین و نابینایان و کودکانی که عاجز از حضور در جشنواره بودند بتوانند به راحتی در آن شرکت کنند. جشنواره در نشاط اجتماعی نقش بسیار مهمی داشت و شادی و نشاط را میان مردم برد.

نوروزی بیان کرد: اگر امروز یک نظرسنجی داشته باشیم حتما به این نتیجه خواهیم رسید که شور و نشاط در همه نقاط اصفهان فراگیر شده بود. در اصفهان امسال غوغایی برپا بود و سینمای سیار در نقاط محروم شهر کاری کرد که کودکان این مناطق هم بتوانند به تماشای فیلم‌های جشنواره بنشینند.

وی گفت: به علاوه، این جشنواره دستاوردهای دیپلماتیک زیادی داشت؛ گزیده فیلم‌های جشنواره به 34 شهر کشور رفت و حدود 130 برنامه و فیلم در نقاط مختلف شهر و کشور به ویژه در نقاط سیل‌زده و محروم به اجرا درآمد.

نوروزی بیان کرد: در یکی از پوسترهای جشنواره تصویر پنج کودک از پنج قاره جهان در شهر جهانی اصفهان رونمایی شد که نشانه وحدت، یکدلی و گفت‌وگوی میان اقلیت‌ها و قومیت‌ها و نژادها است.

وی اضافه کرد: در این جشنواره سفیران هنری 27 کشور در طول برگزاری جشنواره در اصفهان اندیشه‌ورزی کردند. علاوه بر این یکی از کارکردهای اجتماعی جشنواره این بود که کسانی که نمی‌توانستند هنر خود را به نمایش بگذارند در این جشنواره موفق به این کار شدند و فقط در یک شب 80 میلیون تومان فروش داشتند. پس اقتصاد هنر و اقتصاد سینما در این جشنواره تقویت شد.

شهردار اصفهان در ادامه گفت: در جشنواره تفاهم‌نامه همکاری میان ایران، روسیه و کره جنوبی در عرصه سینمایی امضا شد و قرار شد چند نفر از مسئولان بازار فیلم که در دنیا توانمندی‌هایی دارند به اصفهان آمده و در زمینه تبادلات اقتصادی برای فیلم‌سازی همکاری کنند، این یعنی اقتصاد هنر و سینما. این مسئله اتفاقی جدید است که از یک جشنواره بین‌المللی در اصفهان ناشی شده است.

نوروزی تأکید کرد: البته این جشنواره امروز با حضور شما در این اختتامیه پایان نمی‌پذیرد؛ جشنواره دو سال است که برای اصفهان دائمی شده و من امروز اعلام می‌کنم که برگزاری جشنواره در اصفهان به صورت مستمر در آمده است.

وی اظهار کرد: جشنواره در نظر دارد باشگاه مخاطبان و مدرسه جشنواره درست کند و به مناسبت هر رویدادی که به سینما مربوط می‌شود برای هنرمندان زمینه را فراهم کند تا در طول سال بتوانند با مخاطبان سخن بگویند.

شهردار اصفهان خطاب به حاضران گفت: این جشنواره شاخص بهزیستی فرهنگی را در شهر اصفهان ایجاد کرد که امتیاز بسیار مهمی است. چراکه فیلم‌ها و برنامه‌های جنبی متعدد آن در شهر شور و نشاط ایجاد کرد و به صورتی هدفمند سینما به نقاط مختلف شهر برده شد.

وی اظهار کرد: جشنواره توانست همبستگی ملی ایجاد کرده و در بعد بین‌المللی دیپلماسی شهری را تا حد زیادی تقویت کند. چند شب پیش که من برای ملاقات با خبرنگاران رفته بودم، دو خبرنگار از شهرهای دیگر جهان به دنبال این بودند که تحت تاثیر این فضا با اصفهان خواهرخوانده شوند.

وی ادامه داد: جشنواره ظرفیت عظیمی نه تنها برای اصفهان، که برای کشور است. ما از طریق این جشنواره می‌توانیم منادی این پیام باشیم که برای صورت‌بندی زندگی مهربانانه به تخیل کودکانه نیاز داریم و رخ دادن این اتفاق بزرگترین دستاوردی است که جشنواره می‌تواند داشته باشد.

نوروزی بیان کرد: این جشنواره توانست کاری کند که کودکان و نوجوانان نه فقط در موضوع توسعه پایدار، بلکه به عنوان کسانی که کارگزاران اصلی در عرصه هستند نقش ایفا کنند. آنها واقعا دیده شدند و حقوقشان به معنای واقعی رعایت شد. مگر نه این است که ما می‌خواهیم کودکان محترم شمرده شده و دیده شوند؟ در این جشنواره چنین شد.

وی افزود: در این جشنواره سینما به نحو شایسته‌ای در خدمت کودکان قرار گرفت. بر همین اساس معتقدم همانگونه که در این چند روز همه دستگاه‌ها دوستانه با یکدیگر همکاری کردند تا این فضا نه در ایران بلکه در جهان برای کودکان فراهم شود، باید بتوانیم صمیمانه و عاشقانه این مسیر را در اصفهان ادامه دهیم تا آثار آن بتواند در خدمت کودکان قرار گیرد.

نوروزی در پایان گفت: به خاطر همکاری همه دستگاه‌ها، نقشی که وزارت ارشاد ایفا کرد، همکاری که همه دستگاه‌های اجرایی استان با ما داشتند و حضور جدی جوانان و نوجوانان و کودکان از همه شما سپاسگذارم. از میهمانان عزیز خارجی هم به خاطر حضورشان تشکر می‌کنم که پیام‌آوران خوبی برای شهر اصفهان به عنوان شهری که می‌تواند مهم‌ترین شهر گردشگری ایران باشد، هستند.
انتهای پیام

captcha