«دارو» غذا نیست
کد خبر: 3837855
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
به بهانه زادروز زکریای رازی؛

«دارو» غذا نیست

گروه فرهنگی ـــ یک داروساز با تأکید بر اینکه دارو غذا نیست، گفت: برخی از افراد به‌صورت خودسرانه دارو مصرف می‌کنند که نتایج خطرناکی را به‌دنبال خواهد داشت؛ لذا حتماً تجویز دارو باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

«دارو» غذا نیست

غلامرضا جعفری‌منش، یک داروساز در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، در ابتدا با اشاره به اینکه سال 75 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است، بیان کرد: بیش از 20 سال است که وارد این حرفه شده‌ام؛ از کودکی یکی از اهدافم ورود به حرفه پزشکی بود ولی تقدیر به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و وارد داروسازی شدم.

وی ادامه داد: کمک به همنوعان و دیدن لبخند رضایت بعد از بهبود بیماری ازجمله خاطرات خوشی است که در این سال‌ها به‌کرات با آن مواجه شدم؛ یک داروساز علاوه بر درمان در مشاوره عمومی و دارویی می‌تواند به بیماران نیز کمک کند تا کمی از آلام آنان کاسته شود.

این داروساز بیان کرد: زکریای رازی یکی از نخبه‌های ایران‌زمین بوده است و همیشه به این افتخار می‌کنم که زادروز این دانشمند به نام داروساز نام‌گذاری شده؛ چراکه تحول عظیمی در این رشته به وجود آورده است و هرگاه که در مراحل آزمایشگاهی و تحقیقاتی خود با مشکل برخورد می‌کردم این دانشمند را به‌عنوان یک استاد و الگو به یاد می‌آوردم تا بر مشکلات غلبه کنم.

وی گفت: همیشه به مراجعه‌کنندگان می‌گویم که در پزشکی اصولی وجود دارد و آن‌هم پیشگیری قبل از درمان در حقیقت بهترین درمان است؛ در حال حاضر مردم جامعه به علت مصرف بی‌رویه و خودسرانه و گاه غیرضروری آنتی‌بیوتیک نسبت به این دارو مقاوم شده‌اند؛ لذا  از مردم خواهش می‌کنم که بی‌رویه دارو مصرف نکنند.

جعفری‌منش با اشاره به اینکه دوره‌های مختلفی مانند فارماکولوژی یا همان داروشناسی در جهاددانشگاهی قزوین تدریس می‌کنم، بیان کرد: عموم مردم نمی‌توانند در این رشته مهارت کسب کنند به همین علت رسانه باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی داشته باشند تا آگاهی مردم نسبت به دارو افزایش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه دارو غذا نیست، اضافه کرد: برخی از افراد به‌صورت خودسرانه دارو را مصرف می‌کنند که نتایج خطرناکی را به‌دنبال خواهد داشت؛ بنابراین حتماً تجویز دارو باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

این داروساز در پایان اعلام کرد: در حال حاضر ایران یکی از کشورهای پرمصرف دارو در دنیاست و این امر علاوه بر ضرر زدن به بدن، هزینه‌های زیادی روی دست مردم و دولت می‌گذارد که گاه برخی از آن‌ها غیرقابل‌ جبران خواهد بود.

انتهای پیام

captcha