تولیدات حوزه هنری روایت‌گر محتواهای دینی و ارزشی هستند
کد خبر: 3839092
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰

تولیدات حوزه هنری روایت‌گر محتواهای دینی و ارزشی هستند

گروه فرهنگی ــ رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: تمام تولیدات حوزه هنری در رشته‌ها و واحدهای مختلف روایت‌گر محتواهای دینی و ارزشی هستند که گاه در هنرهای تجسمی و به‌ویژه در خوشنویسی، تذهیب، نگارگری و ... حضور آیات و روایات مشهودتر است.

حجت‌الله شیروانی، رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اولویت حوزه هنری پرداختن به معنویات و برجسته کردن بُعد غیر مادی انسان است و در موضوعاتی مانند پرداختن به سبک زندگی ایرانی اسلامی و ارائه خانواده الگوی ایرانی، پرداختن به ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، معرفی عناصر و دستاوردهای فرهنگ و تمدن اسلامی، توجه به اخلاق و عدالت، اهمیت دادن به پرورش و رشد فکری و هنری کودکان و نوجوانان ظهور و نمود دارد.

شیوه پرداختن حوزه هنری به تولیدات قرآنی

وی در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد حوزه هنری در قبال تولیدات قرآنی، بیان کرد: وجه تمایز حوزه هنری با سایر دستگاه‌ها در شیوه پرداخت موضوعات مختلف است که با دعوی پرداختن به هنر دینی سعی دارد محتوای ارزش‌ها و بایسته‌های دینی را در قالب و بیان هنری عرضه کند.

شیروانی افزود: تمام تولیدات حوزه هنری در رشته‌ها و واحدهای مختلف روایت‌گر محتواهای دینی و ارزشی هستند، البته گاهی در هنرهای تجسمی و به‌ویژه در خوشنویسی، تذهیب، نگارگری و ... حضور آیات و روایات مشهود و عینی است.

وی درباره تعامل با کارشناسان قرآنی و دینی در حوزه هنری گفت: هنرمندان مرتبط با حوزه هنری در راستای اصول و چارچوب‌های مورد حمایت این نهاد با آن تعامل و همکاری دارند که این چارچوب‌ها حاصل بهره‌گیری از نظرات کارشناسی و تعاملات حرفه‌ای متخصصان و صاحب‌نظران دینی است.

رئیس حوزه هنری استان در ادامه تأکید کرد: حوزه هنری به‌عنوان متولی هنر دینی همواره از نظرات و پیشنهادات کارشناسان دینی استقبال می‌کند.

شیروانی در خصوص آثار تولیدی حوزه هنری گفت: همه یا اکثر فعالیت‌های حوزه هنری رویکردی محتوامحور، دینی و مکتبی دارند که در محتوای محصولات هنرهای تجسمی، ادبیات، هنرهای نمایشی، تصویری، فرهنگ و مطالعات پایداری، موسیقی و ... قابل مشاهده است.

حمایت جدی حوزه هنری از ایده‌های هنرمندان

وی افزود: حوزه هنری همچون گذشته پذیرای ایده‌های عمیق، بکر و کاربردی هنرمندان استان است و در کنار کار هنریِ واحد پژوهش و آموزش از پژوهش‌های بنیادین و کاربردی نیز به‌طور جدی حمایت می‌کند.

شیروانی درباره کارهای در دست تولید حوزه هنری که به‌زودی اجرایی می‌شوند، بیان کرد: حوزه هنری بر مبنای اقتضائات و نیازهای جاری جامعه به مسائل اجتماعی توجه ویژه دارد و در همین راستا در خصوص تحکیم خانواده و توجه به آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، پنج اثر و رویداد هنری را در دستور کار تولید و اجرا دارد.

وی ادامه داد: به علاوه مسائل مرتبط با سیاست جهانی و مبارزه با افراطی‌گری و نیز تروریسم مورد توجه ویژه حوزه هنری در مقیاس ملی است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در خصوص اولویت برنامه‌های فرهنگی و هنری این حوزه، گفت: در حال حاضر حوزه هنری استان دو الویت ویژه دارد که اولویت نخست پرداختن به پژوهش‌های بنیادین در حوزه فهم جریان‌های فکری فرهنگی و هنری و آگاهی‌سازی هنرمندان نسبت به این معقولات است.

وی در خصوص اولویت دوم، بیان کرد: پرداختن ویژه به موضوع تاریخ شفاهی استان در مواردی مانند انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، تاریخ و ... اولویت دوم حوزه هنری است که البته در کنار پرداختن به این الویت‌ها، سایر واحدها نیز با حساسیت لازم به امور مربوط به حوزه کاری خود می‌پردازند.

انتهای پیام

captcha