کم‌کاری شیعیان در مسئله امامت در سایه فراموشی پیام غدیر
کد خبر: 3839809
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
حجت‌الاسلام علوی تهرانی بیان کرد:

کم‌کاری شیعیان در مسئله امامت در سایه فراموشی پیام غدیر

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام علوی با تاکید بر اینکه امامت جزء اصلی و روح دین است، از کم‌کاری شیعیان در مسئله امامت انتقاد کرد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری با حضور حجت‌الاسلام علوی تهرانی، شب گذشته در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد. وی به تبیین اهمیت امامت پرداخت و اظهار کرد: پیامی که به حسب فرمایش پیامبر(ص) در خطبه غدیر، هرکسی وظیفه دارد ابلاغ کند، به حسب فرمایش حضرت زهرا(س) بحث امامت است. مسئله امامت را باید نسل به نسل انتقال داد. وقتی در روز غدیر امام علی(ع) به صورت علنی توسط رسول گرامی(ص) معرفی شدند، این آیه نازل شد: «الیوم اکملت لکم دینکم» یعنی امروز دین کامل شد.

وی ادامه داد: در بحث‌های دقیق منطق می‌گویند اجزا دو قسم است: برخی اجزا، اجزای اصلی هستند و برخی اجزا، اجزای فرعی هستند. برای اینکه این مطلب معلوم شود یک مثال می‌زنم. شما پیکره انسان را در نظر بگیرید. این پیکر از اجزایی ساخته شده است. یک جزئش چشم است، یک جزء گوش است، یک جزء سر است. به گوش و دست و بینی و ... اجزای فرعی می‌گویند؛ چون اگر باشد یا نباشد به حقیقت انسان ضرر نمی‌زند. شما انسان‌هایی را دیدید که یک دست ندارند ولی انسانیت آنها به وقت خودش باقی است. مرادم از انسانیت، همان جسمانیت و پیکره است. سر انسان جزء است ولی جزء اصلی است که اگر باشد، انسان هست و اگر نباشد انسان نیست. لذا به سر می‌گویند جزء رئیسه و اصلی.

امامت جزء رئیسه و اصلی دین است

علوی تاکید کرد: در طول 23 سال اجزایی برای دین معرفی شد. یک بخش آن نماز بود، یک بخش روزه بود، یک بخش امامت بود. امامت جزء هست ولی جزء رئیسه است. اگر امامت باشد دین هست ولی اگر امامت نباشد، دین باقی نیست. به همین خاطر آیه قرآن فرمود: «الیوم الملت لکم دینکم». دلیلیش این است که اگر امامت را کنار بگذاری چیزی از دین باقی نمی‌ماند. مثل امامت مثل رکعات نماز است. اگر شما نماز ظهر را دو رکعت بخوانی فایده ندارد، چون اجزای نماز با هم ارتباط پیوسته دارند.

کارشناس معارف اسلامی تصریح کرد: بنابراین امامت جزء است ولی روح دین است، نه جزء سازنده دین. نماز و جهاد سازنده دین است؛ ولی روح دین، امامت است. در لسان حضرت رضا(ع) این روایت آمده است: همانا امامت تمام‌کننده و کامل‌کننده دین است. به تعبیر دیگر، روح دین است. در ادامه روایت آمده است: خداوند متعال در مورد هیچ چیز به اندازه اقرار و اعتراف به امامت به بندگان تاکید نکرده است, چون این جزء، جزء رئیسه است. برخی نماز می‌خوانند ولی به امامت اعتقاد ندارند لذا نمازشان باطل است. به همین دلیل به ما تاکید می‌کنند که از امامت غافل نشوید و ما از امامت غافل هستیم.

وی افزود: امام باقر(ع) در روایتی می‌فرمایند: اسلام پنج رکن دارد: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت. مفاد تمام خطبه غدیر ولایت امیرالمومنین(ع) است و این امامت باید از طریق صحیحش فهمیده شود. طرفداران سقیفه بالکل امامت را کنار گذاشتند و آن را در حد ریاست عامه حکومتی تنزل دادند. در اسلام امامت صرفا ناظر به خلافت نیست، بلکه یکی از شئون امامت خلافت است. امیرالمومنین(ع) فقط چهار سال خلافت ظاهری داشت ولی همواره امامت داشت و به وقت خودش باقی بود؛ چون مسئله امامت ناظر به خلافت نیست. اگر مردم لیاقت داشته باشند خلافت امام را می‌بینند و الا خیر.

پنج وظیفه اساسی در قبال امام

علوی تهرانی تاکید کرد: ما شیعیان در مسئله امامت از جهات متعدد کم گذاشتیم. شأن امام پنج امر است: محبت؛ معرفت؛ ولایت؛ اطاعت؛ شباهت. ما فقط مسئله محبت را گرفتیم لذا نمره قبولی نمی‌گیریم. ما باید معرفت پیدا کنیم، باید اطاعت داشته باشیم و به ولایت ائمه(ع) پایبند باشیم. اولا باید از امام تبعیت و اطاعت کرد. اطاعت امام جزء رئیسه و اصلی است که اگر بود بقیه را می‌پذیرند.
انتهای پیام

captcha