سوژه‌های دفاع مقدس در ادبیات تکرار شوند
کد خبر: 3844637
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰

سوژه‌های دفاع مقدس در ادبیات تکرار شوند

گروه فرهنگی ـ یك نویسنده كتاب‌های دفاع مقدس معتقد است كه حماسه دفاع مقدس مملو از اتفاق‌هایی است که باید در هنر و ادبیات تکرار شوند.

به گزارش ایكنا از فارس، آیین نقد و بررسی دو کتاب «سنگرعلاف‌ها» و «پیرمرد و حوری» امروز، 2 مهرماه با حضور اکبر صحرایی، نویسنده اثر؛ روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، مهدی امیدبخش معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان، کورش کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، عبدالرضا قیصری و سندی مومنی منتقدان اثر و علاقه مندان برگزار شد.
اکبر صحرایی، نویسنده كتاب «سنگر علاف‌ها» در این نشست، شرایط کشوری شدن برای نویسندگان شهرستان‌ها را بسیار سخت برشمرد و گفت: ناشر و نظام نشر متاسفانه در فضای امروز حرفه‌ای نیست و اگر یک نویسنده بخواهد حرفه‌ای باشد محکوم به شکست است.
خالق کتاب «حافظ هفت» با تأکید بر اینکه حماسه دفاع مقدس مملو از اتفاق‌هایی است که باید در هنر و ادبیات تکرار شوند، گفت: تکنیکی برای خودم در نویسندگی دارم که شخصیت‌ها را تکرار می‌کنم و حرف‌ها را با زبان خودم می‌زنم.
صحرایی با تصریح اینکه ناشران مختلفی از او انتظار نوشتن آثار طنز دارند، گفت: کتاب «کتیبه ژنرال» را ۱۰ نشر خواستار هستند.
این نویسنده دفاع مقدس، علت عدم چاپ کتاب «کتیبه ژنرال» را مشکل با ویراستار عنوان کرد و گفت: این کتاب درباره زندگی شهید «عبدالله اسکندری» است.
روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس هم در این نشست با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: همه باید در حفظ و ترویج تلاش‌های ایثارگران و شهدا در طول دفاع مقدس بکوشیم.
وی با بیان اینکه امثال اکبر صحرایی افتخارات فارس هستند، گفت: آثار اکبر صحرایی در زمینه ادبیات پایداری و دفاع مقدس دارای ارزش والایی است.
منوچهری به حمایت کتابخانه‌های عمومی از نویسندگان بومی اشاره كرد و گفت: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس از سال گذشته در راستای معرفی آثار نویسندگان و شاعران استان برنامه‌ریزی کرده و تاکنون چندین نشست نقد و رونمایی کتاب در استان برگزار شده است.

داستانی تاثیرگذار است که با شرایط امروز همسو شود
سندی مومنی، منتقد ادبی نیز در این نشست با بررسی دو اثر اکبر صحرایی به ویژگی‌های کتاب «پیرمرد و حوری» پرداخت و گفت: در این کتاب نقش زنان برجسته است و زنان حضوری کنشگر دارند. همچنین بیشتر شخصیت هایی که در داستان خلق شده‌اند با دیگر آثار صحرایی در اشتراک هستند و این داستان را برای خواننده ملموس می‌سازد.
وی با اشاره به اینکه اگر داستانی می‌خواهد تاثیرگذار باشد باید با شرایط امروز همسو شود، گفت: در حوزه دفاع مقدس باید به تأثیر جنگ در حال حاضر و وضعیت بازماندگان آن بپردازیم و این چیزی است که در این کتاب اکبر صحرایی رعایت شده و تعادل دارد. نیمی از داستان‌های این اثر در دوران جنگ و نیمی دیگر به تبعات و بازماندگان جنگ می‌پردازد.
این منتقد، روایت داستان از نگاه جبهه مقابل و بهره‌گیری از دیالوگ و روایت ساده را دیگر ویژگی‌های مثبت است اثر دانست و گفت: مجموعه در بیان احساسات بسیار قوی عمل کرده و مخاطب به راحتی می‌تواند موقعیت عذاب‌آور دیگری را در زمان جنگ یا بعد از جنگ درک کند؛ اما از منظر شخصیت‌پردازی در داستان، شاهد اتفاق خاص و جزئیات کارآمد نیستیم.
مومنی با بیان اینکه بسیاری از سوژه‌ها و داستان‌های این دو کتب جدید نیستند و در مجموعه داستان‌های دیگر آمده است، گفت: مجموعه داستان پیرمرد و حوری، اثری دست اول نیست و پیش از این در آثار دیگر اکبر صحرایی دیده می‌شود اما این مرسوم است که نویسندگان کارهای گذشته خود را دوباره با تغییرات جدیدی منتشر کند.
ویاو با تأکید بر اینکه زبان در مجموعه، چندان قوی نیست، استفاده از تک‌گویی را از جمله ضعف کتاب‌ها دانست و گفت: در برخی از موارد استفاده از حدیث نفس به داستان آسیب زده است.

در حوزه دفاع مقدس، داستان طنز کم داریم
در ادامه عبدالرضا قیصری، دیگر منتقد ادبی این مراسم پیرامون کتاب «سنگر علاف‌ها» به نقد و بررسی پرداخت و گفت: اگر توان ذاتی و شوق اکبر صحرایی در کنار یکدیگر قرار نمی‌گرفت شاهد آثاری به ارزشمندی کتاب‌های او نبودیم. صحرایی فرصت مغتنمی در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس به ویژه به زبان طنز است.
وی با اشاره به مقوله طنز در ادبیات دفاع مقدس افزود: در ادبیات دفاع مقدس در حوزه خاطره‌نویسی آثار طنز بسیاری داریم اما در حوزه داستان و شعر آثار طنز کم است. برای اینکه به سمت تولید داستان‌های طنز برویم نیاز به توانمندی‌هایی داریم. خاطرات طنزآمیز دفاع مقدس بر اساس تاریخ شفاهی شکل می گیرد که اصل بر استناد است.
معاون آموزش حوزه هنری فارس سپس به شگردهای نویسنده در کتاب «سنگر علاف‌ها» اشاره کرد و یادآور شد: در کتاب یادشده، متشابهاتی است که در سوژه مشترک قرار می‌گیرند؛ افزون بر سوژه‌ها شخصیت‌ها هم تکرار می‌شوند.
وی در عین حال کتاب «سنگر علاف‌ها» را دارای نکاتی بسیاری برشمرد و گفت: در این کتاب از تکنیک روایت بیرونی استفاده شده که این یکی از نکات آثار طنز است. همچنین عناوین و اسامی انتخاب شده توسط نویسنده در کتاب «سنگر علاف‌ها» به خوبی انجام پذیرفته است، این در حالی است که استفاده از اصطلاحات شیرازی از دیگر نقاط قوت اثر است.
انتهای پیام

captcha