چگونه نماز زمینه‌ای برای رفتن به جهنم می‌شود
کد خبر: 3845673
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
حجت‌الاسلام انصاریان تبیین کرد:

چگونه نماز زمینه‌ای برای رفتن به جهنم می‌شود

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام انصاریان با تأکید بر اینکه انسان با گرایش و مواظبت آماده دریافت فیوضات الهی می‌شود و دانش‌ها و تحصیلات ظاهری ملاک نیست، تصریح کرد: ملاک اصلی همان گرایش به فرمان‌های الهی و حفظ خود از حملات ابلیس است. اگر این گرایش رخ ندهد، انسان حتی اهل ذکر و نماز باشد، چون گرایش حقیقی نیست، هیچ سودی ندارد؛ لذا «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ» در قرآن یعنی نماز زمینه‌ای برای جهنم رفتن است.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) در دهه سوم محرم، صبح امروز ۷ مهر با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در حسینیه هدایت تهران برگزار شد.

وی بیان کرد: اتصال به فرمان‌های خداوند، با قبول فرمان‌ها و عمل به آن‌ها محقق می‌شود و در کنار این پذیرش و عمل، حفظ وجود خویش از هجوم میکروب‌های ابلیسی یعنی انواع گناهان ظاهری و باطنی که در قرآن نیز مطرح است و در این مورد بیان می‌کند که «وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ»، موجب رستگاری انسان خواهد شد.

فواحش در قرآن

انصاریان افزود: لغت فحشا که جمع آن فواحش است، در اصطلاح قرآن به معنای زشتی و زشتی‌هاست. این زشتی‌ها را همه انبیا برای مردم بیان کرده‌اند و شما اگر به سوره مبارکه هود، اعراف و سوره‌های جزء پایانی قرآن رجوع کنید می‌بینید که بیان انبیا در این سوره‌ها در این زمینه منعکس است که به امم خود زشتی‌ها را تذکر داده‌اند و این زشتی‌ها کار‌هایی است که طبق آیات سوره بقره، خشم خدا و خوشحالی ابلیس را در پی دارد. البته در خوبی‌ها نیز خشم ابلیس و رضایت خدا مطرح است.

این استاد برجسته اخلاق تصریح کرد: بنابراین انسان با این گرایش و مواظبتی که انجام می‌دهد، به طور یقین به بارگاه ربوبی راه پیدا می‌کند و قلب او، خواه با سواد باشد یا نباشد، آماده گرفتن فیوضات الهیه خواهد شد و اینجا است که دانش‌های ظاهری و تحصیلات ظاهری ملاک نیست. بلکه ملاک همان گرایش به فرمان‌های الهی و حفظ خود از حملات میکروب‌های ابلیسی است.

معنای فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ

وی بیان کرد: اگر این اتفاق در زندگی کسی نیفتد و این گرایش رخ ندهد، فرض کنید که این آدم اهل ذکر و نماز و روزه هم باشد، چون گرایش حقیقی در او نیست، آن نماز و ذکر نیز هیچ سودی ندارد؛ لذا در قرآن است که خداوند فرمود «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ»، یعنی این نماز، زمینه‌ای برای جهنم رفتن است. «ویل» بنا بر آنچه در تفاسیر مهم آمده، نام چاهی در دوزخ است و «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ»، یعنی این‌ها گرایش واقعی به فرامین الهی ندارند و این نماز آنها، نماز فرمان داده شده نیست. آن نمازی که مورد نظر خداوند است این است که فرمود «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ»، یعنی آن نمازی که خدا دستور داده اگر با اخلاص قلبی خوانده شود گرچه طولانی نباشد، این نماز خودش از زشتی‌ها و گناهان کبیره بازدارنده است.

این استاد برجسته اخلاق بیان کرد: لذا کسی که گرایش واقعی و جدی به فرمان حق ندارد و گرایش او یک فلسفه و نیت دیگری دارد به سعادت هم نخواهد رسید. در سوره حج فرمود: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةَ ذَلِکَ هوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ». یعنی یک عده‌ای خدا را عبادت می‌کنند، اما باطن عبادت آن‌ها یکسویه است و نیت دیگری دارند و آن اینکه، اگر با این عبادت پول و قدرت به دست بیاورد، می‌گویند دین خوبی است؛ و اگر هم یک سختی در زندگی‌اش پیدا شود به تمام به دین و عبادات پشت می‌کند. این‌ها فکر می‌کردند دین و عبادات، دنیاساز و صندلی‌ساز است و می‌گویند اگر دین این آثار را ندارد، آن را نمی‌خواهیم و به همین دلیل در بخش پایانی آیه فرمود «ذَلِکَ هوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ»، این یک خسارت آشکار است.

دین صندلی‌ساز

وی ابراز کرد: نشنیده‌اید که عالم یا گوینده‌ای آگاه به تاریخ اسلام گفته باشد که طلحه و زبیر جزء منافقین بوده‌اند و در کتابی هم این مطلب نوشته نشده است. زبیر خدمت‌گزار خوبی برای اسلام بود، طلحه نیز کسی بود که امام حسین(ع) دامادش شد که افتخار بزرگی است. اما همین افراد ۳۰ سال بعد از وفات پیامبر(ص) خودشان را نشان دادند و معلوم شد که از این جهت به دین متصل بودند که روزی به پست و صندلی ریاست برسند که در اینجا یک مانع بزرگ پیش پایشان بود و آن امام علی(ع) بود.

انصاریان تصریح کرد: این در حالی است که حکومت به عنوان یک مسئولیت الهی به عهده علی(ع) افتاد و الا علی(ع) نظری به حکومت و پست و مقام نداشت و نظر داشت که از این مسند به دین و جامعه خدمت کند و خودش فرمود که اگر مسئله خدمت به مردم نبود، حکومت بر شما برای من از آب بینی خوک جزام گرفته ارزشش کمتر بود؛ بنابراین اگر کسی گرایش قلبی‌اش به خداوند این قدر شدید باشد همه چیز را در خدا می‌بیند و به حکومت منهای دین اهمیتی نمی‌دهد.

وی در پایان گفت: اگر انسان در وسعت وجودی خودش به این نقطه نرسد، بهره‌ای نمی‌برد و آخرت آبادی هم پیدا نخواهد کرد. انسان باید خودش را بسنجد و ببیند کجاست که اگر الآن امام عصر(عج) تشرف آوردند و به ما دستوری دادند ببینیم که آیا مطیع هستیم یا خیر. بسیاری از مردم این طور هستند که با ایشان نیز جواب مثبت نمی‌دهند؛ بنابراین به این جهت است که انبیا(ع) روی گرایش و اعتقاد و ایمان قلبی تأکید داشته‌اند.

انتهای پیام

captcha