گفت‌وگوی اسلام و مسيحيت؛ عامل همگرايی در مجامع بين‌المللی
کد خبر: 3856414
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد:

گفت‌وگوی اسلام و مسيحيت؛ عامل همگرايی در مجامع بين‌المللی

گروه بین‌الملل ــ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه گفت‌وگوی بین ادیانی، نزدیکی ملت‌ها به یکدیگر را به دنبال دارد، گفت: گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت موجب همفکری و همگرایی در مجامع بین‌المللی می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کاردینال میگل آنجل آیوسو گیسو، رئيس شورای پاپی گفت‌وگوی اديان واتيكان و هیئت همراه در جریان سفر خود به کشورمان به منظور شرکت در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی ايران و كليسای واتيكان، صبح امروز (20 آبان‌ماه) با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس این سازمان دیدار کردند.

ابراهیمی‌ترکمان در سخنانی، با اشاره به سابقه گفت‌وگوهای دينی بين جمهوری اسلامی ایران و واتیکان گفت: این گفت‌وگوهای دینی به اولین گفت‌وگوی مركز گفت‌وگوی اديان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای پاپی گفت‌وگوی اديان واتيكان در سال 1373 باز می‌گردد و تاكنون 10 دور از گفت‌وگوها به صورت دو سالانه يك نوبت در رُم و يك نوبت در تهران برگزار شده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: گفت‌وگوی بين اديانی، نزديكی ملت‌ها به يكديگر و رشد و توسعه زندگي مسالمت‌آميز را به دنبال دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه گفت‌وگو یکی از شکل‌های ایجاد تعامل میان افراد جامعه است، گفت: انسان برای گفت‌وگو از ابزار کلام استفاده می‌کند، اما گاهی معانی نا محدود را کلمات و الفاظ محدود نمی‌توانند منتقل کنند. بسیاری از آموزه‌های دینی آموزه‌هایی هستند که نامحدود هستند و متأسفانه کلمات گنجایش و ظرفیت انتقال تمامی معانی را ندارند.

تأکید اسلام و مسیحیت بر درک قلوب انسان‌ها

وی ادامه داد: بنابراین گاهی این نقش حمل کنندگی معنا را به خوبی نمی‌تواند ادا کند و باید ما نقش دریافت کنندگی قلب‌ها و دل‌ها را افزایش دهیم. از این رو، دو دین اسلام و مسیحیت نسبت به دریافت کنندگی قلب‌ها تأکید دارند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: آن قلبی می‌تواند معانی بیشتری دریافت کند که گناه نکرده باشد یا کمتر به گناه آلوده باشد و به همین دلیل خداوند در قرآن کریم درباره کسانی که نمی‌توانند حقایق را درک کنند می فرمایند: «في قُلوبِهِم مَرَضٌ».

ابراهیمی‌ترکمان همچنین، گفت: در طول تاریخ، هیچ بُرهه از زمان همانند امروز، قلب انسان‌ها از یکدیگر دور نبوده و در جهان خشونت عادی‌سازی نشده بود. علت اینکه این زخم و خشونت در جامعه جهانی رو به گسترش است، برای این است که قلب‌ انسان‌ها از یکدیگر دور است.

وی در ادامه، افزود: متأسفانه این وضعیت رو به تشدید است به همین منظور، گفت‌وگوی زبان‌ها باید به گفت‌وگوی قلب‌ها تبدیل شود. باید انسان‌ها همدیگر را از طریق قلب‌ها بپذیرند و به نظر می‌رسد این آموزه‌ای است که هم اسلام و هم مسیحیت آن را مورد تأکید قرار می‌دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف از برگزاری گفت‌وگوهای دينی را نزدیکی قلب‌ها برشمرد و گفت: در 10 دور گذشته گفت‌وگوهای دینی ايران و كليسای واتيكان، قلب‌های ما به خوبی به هم نزدیک شده است، زیرا گفت‌وگو می‌تواند انسان‌ها را به هم نزدیک کند و از نفرت به سمت محبت، صلح و دوستی حرکت کنند.

گفت‌وگو؛ راه حل غلبه بر خشونت‌ و افراطی‌گری

کاردینال میگل آنجل آیوسو گیسو در سخنان خود، با تأکید بر استمرار گفت‌وگوهای دینی ايران و كليسای واتيكان گفت: گفت‌وگوهای دینی بین ايران و كليسای واتيكان به رهبران دو مذهب کمک می‌کند تا راه حلی برای درمان زخم‌ها و خشونت در جهان امروز پیدا کنند.

ریيس شورای پاپی گفت‌وگوی اديان واتيكان تأکید کرد: ما رهبران مذهبی مسئولیت مشترکی در جامعه داریم که با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی به یکدیگر احترام بگذاریم و به قدرت معنوی دست یابیم.

وی همچنین، با تأکید بر ضرورت پایدارسازی این گفت‌وگوها بیان کرد: عمل صالح نشانه وجود ایمان در دل‌ها و مایه تجلی آن در قلمرو زندگی است و در پرتو عمل صالح، محبت و دوستی، صلح و زندگی مسالمت آمیز به جامعه باز می‌گردد.

بنابر اعلام این خبر، یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان با عنوان «مسلمانان و مسیحیان با یکدیگر در خدمت انسان» (20 و 21 آبان‌ماه) با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی در محل حوزه ریاست این سازمان، برگزار می‌شود. این دور از گفت‌وگوهای دینی شامل چهار پنل «حقوق و تكاليف فرد»، «خانواده و آموزش جوانان»، «خدمت به جامعه از ديدگاه مسلمانان و مسيحيان» و «خدمت به جامعه بين‌المللی از ديدگاه مسلمانان و مسيحيان» می‌شود.

انتهای پیام
captcha