میراث کردن قصه‌های اصیل خراسان در دستور کار قرار دارد
کد خبر: 3857741
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

میراث کردن قصه‌های اصیل خراسان در دستور کار قرار دارد

گروه فرهنگی ــ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه در خراسان و شهرستان‌های استان، قصه‌های اصیل و جذابی وجود دارد، بر همین اساس به دنبال این بودیم تا بتوانیم این قصه‌های اصیل را به میراث معنوی کشور تبدیل کنیم.

میراث کردن قصه‌های اصیل خراسان در دستورکار قرار داردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، امروز 26 آبان ماه در نشست خبری بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای که در محل این اداره‌کل برگزار شد، با بیان اینکه بن‌مایه اصلی همه هنرها قصه است و بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: مسئله میراث کردن قصه‌های اصیل خراسان را پیگیر هستیم تا قصه‌های اصیل خراسان به میراث معنوی و ماندگار در کشور تبدیل شود و آن‌ها را ثبت کنیم.، همچنین ثبت قصه‌های زیبای دفاع مقدس را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: از سویی نیز در تلاش هستیم تا با همکاری دستگاه‌های فرهنگی این قصه‌ها را با ابزارهای هنری به قالب‌های کودکان و نوجوانان تبدیل کنیم تا فضای خوبی از این بابت فراهم شود، چرا که این محتواها بسیار غنی هستند و نیاز است که این محتواها توسط ابزار هنر و بن مایه قصه به نحواحسن برای کودکان و نوجوانان اجرا، اکران و نمایشگاه‌های خوبی را نیز داشته باشیم.

مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی عنوان کرد: در خراسان رضوی ما شاهد ماندگاری قصه‌های فولکلور زیادی هستم. در بسیاری از روستای استان قصه‌های بومی وجود دارد که در کنار آن، برخی ابزارها و عروسک‌ها نیز وجود دارند که نسل به نسل منتقل شده‌اند.

وی تصریح کرد: در برخی از شهرستان‌ها قصه‌های عمو نوروز را داریم که هم عروسکی و هم قصه‌گویی هستند، در این شهرستان‌ها همچنین عروسک‌هایی وجود دارد که قصه‌ها را به صورت نمایشی و به وسیله عروسک طلب باران دارند. عروسک‌های قصه‎گویی که ارتباط فرزندان با بزرگترهای خود را روایت می‌کند اگر دارای محتوای غنی باشند، قطعا می‌تواند در آینده فرد تاثیرگذار باشد.

زره‌ساز عنوان کرد: ذات اقدس الهی که او به نوعی قصه‌گوی عالم هستی است، رسالت نبی اکرم(ص) را با فضای قصه پیشینیان برای ما به عنوان روشنگری و هدایت بشر ارسال کردند و پیامبر(ص) از زبان خدا بارها قصه‌های زیادی از درس‌آموزی انبیاء و روایات گذشته را برای ما حکایت می‎کنند.

وی با بیان اینکه خداوند قصه را حکایت می‌کند و در قرآن هدفی دارد و آن، هدف تربیتی آموزش پرورش، هدایت‎گری و روشنگری است، عنوان کرد: براین اساس قصه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در فضای مسائل تاریخی نیز شاهد قصه‌های مختلفی هستیم، همچنین در مسائل مذهبی- دینی نیزبا توجه به روایت‌هایی که وجود دارد، قصه از جایگاه خاصی برخوردار است.

مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: اگر امروز شاهد این هستیم که فرهنگ عاشورا و فرهنگ محرم به عنوان فرهنگ پایداری که نسل به نسل چرخیده و به اینجا رسیده به این دلیل است که قصه عاشورا به دلیل اینکه یکی از الزامات قصه دراماتیک بودن آن است، به عنوان تراژدی نسل به نسل به ما منتقل شده است.

زره‌ساز گفت: در مسائل تاریخی هم به همین صورت است ما در بهترین کتاب‌های تاریخی، اشعار و ادبیات کهن بن مایه قصه را مشاهده می‌کنیم که نسل به نسل منتقل شده و در این میان نیز شاهنامه یکی از کتاب‌هایی است که درون آن قصه‌های زیادی وجود دارد، این قصه‌های اساطیری و تاریخی برای ما می‌تواند الگوی مناسبی باشد.

به مباحث بازیابی هویت دینی خود توجه کنیم

وی خاطرنشان کرد: اکنون که در وضعیتی هستیم که می‌توانیم از قصه بهره‌مند شویم، جا دارد که مباحث بازیابی هویت دینی و هویت تاریخی برای نسل امروز به ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازگو شود، از ابزارهای هنر باید استفاده کنیم و قصه یکی از ابزارهای هنر است که برای نسل آینده مفید خواهد بود.

مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به شعار جشنواره امسال نیز بیان کرد: شعاری که امسال برای این جشنواره انتخاب شده است تحت عنوان «آینده ساختنی» است، در تلاش هستیم که فضای قصه و قصه‌گویی را به سمتی پیش ببریم که از گذشته پرمحتوای خود الهام بگیریم، تا آینده زیبایی را برای نسل امروز بسازیم. «آینده ساختنی» شاید اگر شعار باشد، اما اقدامات عملیاتی بسیاری در این راستا صورت گرفته است.

زره‌ساز خاطرنشان کرد: این در حالی است که این کانون در استان تمامی فعالیت‌های خود را به صورت فرآیندی در طی سال انجام می‌دهد و این فعالیت‌های فرآیندی به دلیل اینکه با محوریت کتاب همراه است، می‌توان بر روی این موضوع نیز از جمله بحث قصه برنامه‌ریزی کرد.

وی عنوان کرد: جشنواره قصه‌گویی امسال به صورت فرایندی است و بالغ بر 5000 نفر به صورت فرآیندی با این جشنواره در ارتباط هستند و از تمامی افرادی که به ما کمک کردند که بحث قصه‌گویی رونق داشته باشد و رشد کندف تشکر می‌کنیم.

مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی اظهار کرد: این جشنواره در سه بخش دختر و پسر از سنین 12 تا 18 سال، بزرگترها، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها دنبال شد و آثار خود را ارسال کرده‌اند. هدف ما این بود که افراد شرکت‌کننده در جشنواره خودشان قصه‎گو شده و ترغیب شوند در کانون برای کودکان و نوجوانان قصه‌هایی را تعریف کنند.

فرآیندهای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

زره‌ساز با اشاره به فرآیند مراحل انجام شده در مسیر برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نیز تصریح کرد: پس از انجام این اقدامات به مرحله استانی رسیدیم که در این مرحله، 50 نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند و از این تعداد تنها 5 نفر به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

وی افزود: جشنوراه قصه‌گویی در مرحله استانی در دو قالب «فیلم 90 ثانیه و صحنه‌ای» برگزار شد که افراد شرکت‌کننده می‌توانستند در قالب صحنه‌ای که زمان 15 ثانیه است، قصه خود را در قالب فیلم ضبط و ارسال کند.

مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی عنوان کرد: در مرحله فراخوان جشنواره قصه‌گویی استانی با همکاری که با شهرداری مشهد داشتیم، استقبال خوبی از بخش قصه‌گویی 90 ثانیه‌ای شد که در این مرحله 1000 اثر از سوی همشهریان مشهدی به این جشنواره در قالب‌های «شهر من»، «زندگی در شهر شهد»، «خبرنگاران» و «دفاع مقدس» آثار خوبی در قالب فیلم 90 ثانیه‌ای به جشنواره قصه‌گویی ارسال شد. در بخش صحنه‌ای نیز حدود 540 اثر به جشنواره ارسال شد.

زره ساز اظهارکرد: با توجه به صحبت‌هایی که با ستاد اجرایی این جشنواره انجام گرفت، جشنواره منطقه‌ای‌ 4 تعریف شد که در این مرحله میزبان استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان و خراسان رضوی خواهیم بود و برگزیدگان این استان‌ها در روزهای 28 و 29 آبان ماه سال جاری به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

وی اضافه کرد: در مراسم اختتامیه نیز بخش 90 ثانیه‌ای در قالب «قصه شهرمن»، «قصه زندگی من» و «خبرنگاران» داوری شده و برگزیدگان این جشنواره هم در روز 29 آبان ماه معرفی می‌شوند.

مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به انجمن قصه‌گویی نیز عنوان کرد: جایی که هنرمندان، شعرا و داستان‌نویسان در کنار یکدیگر جمع می‌شوند، می‌توانند از فضاهای فراهم شده استفاده کنند، اتفاقات خوبی را شاهد هستیم. این انجمن که حدود دو ماه است در استان شکل گرفته و با حضور قصه‌گویان حرفه‌ای مشهد و استان همراه است، در حال برنامه‌‌ریزی برای برگزاری کارگاه‌های بسیار هستند.

زره‌‎ساز در ادامه با بیان اینکه اتفاقات خوبی که در این انجمن روی خواهد داد و همچنین در حال انجام است، اظهار کرد: همکاری خوبی با بیمارستان اکبر داشتیم، در این راستا پرستاران این بیمارستان با همکاری این انجمن ادبی دوره‌هایی را می‌گذرانند تا بتوانند برای کودکانی که در این بیمارستان بستری می‌شوند، قصه‌هایی را تعریف کنند.

مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به داورانی که در این جشنواره حضور خواهند داشت، بیان کرد: افرادی چون علی خانجانی، رضا بابک و عباس جهانگیریان داوری بخش منطقه 4 جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را برعهده دارند. داوران بخش 90 ثانیه‌ای هم از همکاران این کانون به فراخور موضوعی که داشتیم و در بخش «شهر من» نمایندگانی را از شهرداری مشهد خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در بخش نهایی نیز تندیس جشنواره و مبلغ نقدی به برگزیدگان هر دو بخش اعطا خواهد شد.، خاطرنشان کرد: بخش نهایی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نیز در 26 الی 30 آذر ماه سال جاری در تهران افتتاح و اختتامیه آن نیز در شب یلدا برگزار خواهد شد، همچنین بنا داریم بتوانیم در سال‌های آینده این جشنواره را میزبانی کنیم.

مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: گفتنی است که 6 استان در جشنواره منطقه‌ای حضور دارند که از هر استان 5 نفر به عنوان برگزیده انتخب خواهند شد، این افراد در طی 6 روز با یکدیگر رقابت خواهند کرد و در پایان این رقابت‌ها تنها پنج نفر برگزیده می‌شوند. در بخش «90 ثانیه‌ای»، «شهر من»، «خبرنگاران» و «زندگی من» 6 نفر و در بخش «دفاع مقدس» نیز 3 نفر به عنوان برگزیده انتخاب خواهند شد.

وی تاکید کرد: همچنین همکاری‌های خوبی میان بهزیستی، مهدها و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال شکل‌گیری است. همکاران ما که در عرصه قصه‌گویی حضور دارند نه تنها در مشهد بلکه در استان افراد شاخصی هستند و ناخودآگاه در بسیاری از برنامه‌ها، دستگاه‌ها، پایگاه‌های عرصه کودک فعالیت دارند وبا مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قصه‌گویی در ارتباط هستند.

زره ساز خاطرنشان کرد: بسیاری از مربیانی که در مدارس و مهدها فعالیت دارندريال در دوره‌های متفاوتی که در این کانون برگزار می‌شود حضور دارند و بسیاری از آن‌ها عضو انجمن قصه‌گویی کانون پرورش کودکان و نوجوانان شده‌اند، این افراد به دنبال فضاهای آموزشی هستند و ما در این راستا در تلاش هستیم که این فضا را برای آن‌ها مهیا کنیم.

مدیر کل پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین همکاری با بسیج خواهران امام رضا(ع) داشتیم که جشنواره غنچه‌های امید را در سال گذشته برگزار کردیم که علاقه‌مندان زیادی در این جشنواره شرکت کردند. در این خصوص کانون یک روند فرآیندی و زیرساختی را در نظر گرفته که با همکاری دستگاه‌های متولی به سرانجام خواهد رسید.

وی اضافه کرد: حدود 30 هزار جلد کتاب نیز از سوی کودکان و نوجوانانی که در این کانون عضو هستند درخواست داده شده که باید این تعداد کتاب فراهم شود و ما در این مسیر نیازمند به حمایت برخی از دستگاه‌های متولی هستیم.

انتهای پیام
captcha