امروز شاهد باروری شجره طیبه الهی بسیج در بلاد اسلامی هستیم
کد خبر: 3859035
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
رئیس سازمان بسیج در صحن علنی مجلس:

امروز شاهد باروری شجره طیبه الهی بسیج در بلاد اسلامی هستیم

گروه سیاسی ــ‌ سردار سلیمانی با اشاره به الگو شدن نسخه حضور مردمی فرزندان ملت ایران در میدان‌های نبرد در عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین، گفت: امروز شاهد باروری شجره طیبه الهی بسیج در سایر بلاد اسلامی هستیم.

به گزارش ایکنا؛ سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، به مناسبت فرارسیدن 5 آذر، سالروز صدور فرمان تاریخی امام(ره) برای تشکیل بسیج در جلسه علنی امروز، یکشنبه 3 آذر، مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد.

وی در ابتدا چهلمین سالگرد تشکیل شجره طیبه الهی بسیج را به ریاست مجلس و نمایندگان مردم تبریک و تهنیت گفت.  

سردار سلیمانی اظهار کرد: بسیج در چهل سال گذشته در انجام رسالت پاسداری از انقلاب اسلامی و پاسخگویی به ضرورت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت بزرگ و انقلابی ایران کارنامه بسیار درخشان و عملکرد گسترده و متنوعی داشته که پرداختن به همه زوایای این کارنامه امکان‌پذیر نیست.

رئیس سازمان بسیج با یادآوری فداکاری‌ها، جانبازی‌ها و ایثارگری‌های بسیجیان عزیز در 8 سال دفاع مقدس گفت: بسیجیان در آن ایام 92 هزار شهید تقدیم انقلاب و میهن اسلامی کردند و ده‌ها هزار جانباز و آزاده بسیجی به یادگار ماند و میلیون‌ها رزمنده بسیجی در میدان نبرد شرکت کردند که توانست تهدید بزرگ و چالش سنگین در پیش روی نظام اسلامی را به یک فرصت تاریخی و سازنده تبدیل کند که به تعبیر رهبری یک گنجینه تمام‌ناشدنی است.

وی ابراز کرد: حضور بسیج در میدان‌های نبرد توانست تفکر علوی و عاشورایی را وارد اتاق‌های جنگ کند و مکتب دفاعی انقلاب اسلامی از درون دفاع مقدس متولد شود. 

سردار سلیمانی بیان کرد: امروز نسخه حضور مردمی فرزندان ملت ایران در میدان‌های نبرد به شکل‌گیری بسیج در سایر کشورهای اسلامی مانند عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین تبدیل شده و امروز شاهد باروری شجره طیبه الهی بسیج در سایر بلاد اسلامی هستیم.

وی افزود: در طول سال‌های گذشته هرگاه ضرورت ملی در پیش روی ملت ایران و مسئولان خدمتگزار نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده باز هم بسیج توانسته نسخه بی‌بدیل عمل راهبردی و وسیع در سرلوحه کار خود قرار دهد و وارد میدان شود. واکسیناسیون فلج اطفال نمونه گویا و روشن یک عملکرد راهبردی، گسترده و ملی است که مسئولان عزیز به این نکته واقف و آشنا هستند. امروز اگر بیماری فلج اطفال در کشور ریشه‌کن شده در سایه آن حضور گسترده با برنامه‌ریزی دستگاه‌های مسئول بوده است.

رئیس سازمان بسیج با اشاره به تقارن چهل سالگی بسیج با صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: رسالت بسیج در یک مرحله و عصر جدید از حیات پر برکت انقلاب اسلامی و نظام اسلامی آغاز گردیده است. آن چیزی که در کانون توجه بسیج قرار خواهد گرفت تحول و ایجاد رویکردهای نو و جوانانه در برنامه‌های بسیج در سراسر کشور و از قضا فعال کردن همه رده‌های بسیج در روستاها، شهرها و مناطق عشایری است.

وی ادامه داد: بسیج دارای 190 هزار رده شامل 54 هزار رده پایگاه‌ مقاومت محلی برادران و خواهران، 60 هزار واحد دانش‌آموزی و 40 هزار واحد و کانون قشری و حوزه‌های مقاومت برادران و خواهران در کنار سازمان‌های رسمی بسیج در سطح کشور است. ارائه رویکردهای جدید و جوانانه به این رده‌ها می‌تواند در همه موضوعات و عرصه‌ها می‌تواند شرایطی را فراهم کند که بسیج بتواند میدان‌دار آن عرصه‌ها باشد.

سردار سلیمانی با اشاره به حضور بسیج در عرصه سازندگی، محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی گفت: بسیج توانسته در این عرصه‌ها نقش‌آفرینی‌های مناسبی داشته باشد و اگر این عرصه همراه با تعامل و هم‌افزایی لازم باشد بسیج می‌تواند با رویکردهای جدید، نو و متناسب با اقتضائات بومی یک تحول راهبردی در عرصه اقتصاد، رونق تولید و مبارزه با بیکاری ایجاد کند.

وی یادآور شد: بسیج گام‌های جدی در این زمینه برداشته و پروژه‌های محرومیت‌زدایی در دو سال اخیر به هزاران عدد رسیده و در سال گذشته و مصادف با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، چهل هزار پروژه محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی شد. در حال حاضر 11 هزار از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده و 28 هزار پروژه در حال اجراست.

رئیس سازمان بسیج بیان کرد: تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یاری و اشتغال‌زایی با مدیریت خود مردم و با محوریت مساجد یکی از اقدامات تحولی است. در حال حاضر 12هزار صندوق قرض‌الحسنه در مساجد توسط مردم تأسیس شد و تا پایان سال به 20هزار افزایش پیدا خواهد کرد.

سردار سلیمانی اظهار کرد: اگر در طول سال هر صندوق قرض‌الحسنه در ماه دو اشتغال ایجاد کند با توجه به فرآیند پیش‌بینی شده و آموزش افراد جویای کار و شناسایی و در مدار چرخه تولید قرار دادن آن فرد از این ناحیه می‌توان در یکسال 240 هزار شغل در کشور ایجاد کرد.

وی با اشاره به سایر طرح‌های اشتغالزایی بسیج گفت: روز گذشته تفاهم‌نامه طرح «جهاد روشنایی» با وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام(ره ) و سازمان بهزیستی امضا شد. این طرح 20 هزار نیروگاه خورشیدی خانگی با تسهیلات قرض‌الحسنه برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را هدف‌گذاری کرده که هر سال 20 هزار عدد به این آمار اضافه خواهد شد. در مجموع در طول برنامه پیش‌بینی شده با احداث 100 هزار واحد نیروگاه 5 کیلوواتی 500 مگاوات برق به جریان تولید برق کشور افزوده می‌شود و محلی برای درآمد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان بسیج ابراز کرد: تشکیل گروه‌های جهادی و حضور آنها در پروژه‌های محرومیت‌زدایی، سازندگی و امدادرسانی از اقدامات بسیار اثرگذار و تاکتیکی است که توانسته در برخی مواقع اثرات راهبردی برای کشور داشته باشد. در سیل اخیر که در فروردین امسال حادث شد 6100 گروه جهادی وارد میدان و عرصه امدادرسانی شدند و توانستند بیش از 20 هزار خانه و هزاران کوچه و معبر را از گل و لای پاک‌سازی کنند و در ادامه انجام امدادرسانی 6500 واحد مسکونی تعمیر و تکمیل کردند و در اختیار خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل قرار دهند و 3500 واحد احداثی در دستور کار قرار گرفت که بخشی از آنها تکمیل و تحویل شده و بخش دیگری نیز به سرعت در مناطق سیل‌زده در حال تکمیل است که در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

سردار سلیمانی با اشاره به در دستور کار بودن طرح‌های مختلف بسیج در حوزه امدادرسانی و خدمات اجتماعی برای همه اقشار مردم، اظهار کرد: طرح «همگام با کشاورز» با هدف گرفتن 5 محصول راهبردی کشاورزی؛ گندم، جو، برنج، ذرت و کلزا، توانسته در استان‌های هدف مانند استان گیلان، تحول قابل توجهی به استناد آمارهای رسمی جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مسئول ایجاد کند. 3 هزار مهندس کشاورزی در خصوص این طرح توجیه شدند و آموزش دیدند و انشالله این طرح در سراسر کشور و سایر استان‌ها با هماهنگی مسئولان عزیز در این حوزه عملیاتی شد و خواهد توانست تحولی در بهره‌وری از فعالیت‌های کشاورزی در میدان عمل ایجاد کند و طرح‌هایی که در این زمینه وجود دارد در صورت عملیاتی شدن به صورت کامل می‌تواند کشور را از واردات این 5 محصول بی‌نیاز کند.

وی بیان کرد: «اطلس جهادی» برای جهادگران درسراسر کشور در ابعاد مختلف تشکیل شده است. گروه‌های جهادی پزشکی که آمار بسیار بالایی در کشور دارند و توانستند در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی فعالیت‌های بسیار متنوعی را انجام دهند. این فعالیت‌ها شامل ایجاد 80 بیمارستان صحرایی در طول سال گذشته و امسال است. همچنین 22300 فیلم بهداشتی و درمانی، 425 فیلم تخصصی، تک‌تخصصی و فوق تخصصی تهیه شده است و خدامت ارائه شده به اضافه فعالیت‌های انجام گرفته در اربعین شامل 16 میلیون نفر بوده که با هزینه 100 میلیارد تومان توسط گروه‌های جهادی پزشکی با عنوان «گروه‌های جهادی شهید رهنمون» بوده است. ‌به هر حال بسیج می‌تواند در سال‌های پیش رو با توجه به سند راهبردی بیانیه گام دوم، پرچمدار ملت ایران در همه عرصه‌های نقش‌آفرینی؛ اخلاق، معنویت، علم، فناوری، اقتصاد مقاومتی و دفاع و امنیت مردمی باشد.

وی در تشریح فعالیت‌های بسیج در زمینه دفاعی و امنیت مردمی گفت: در این حوزه بسیج 2هزار گردان بیت‌المقدس را آماده و سازماندهی کرده است. هزار گردان بیت‌المقدس با رویکرد امنیتی و 500 گردان بیت‌المقدس با رویکرد امداد و نجات است که با دستگاه‌های مسئول هم‌افزایی دارند. 500 گردان دیگر نیز در حوزه دفاعی است که در واقع نزدیک به 500 هزار نفر از بسیجیان عزیز در قالب این سازمان‌ها ایفای نقش خواهند کرد و امنیت مردمی، دفاع مردمی و امدادرسانی مردمی فقط می‌تواند در قالب بسیج و پرچمداری بسیج انجام شود و اطمینان خاطری در این موضوعات ایجاد شود.

رئیس سازمان بسیج اظهار کرد: در همین حوادث اخیر هم اگر نیاز بیشتری برای استفاده از بسیج اعلام شود بسیج این آمادگی را دارد که این امر مستلزم توجه به بسیج در بعد پشتیبانی، تجهیز و آموزش است که قطعا الزامات و ضرورت‌هایی دارد که امیدواریم مسئولان بخش‌های مربوطه این فرصت و مسیر را برای خدمتگزاران بسیج فراهم کنند.

سردار سلیمانی با اشاره به اهمیت تعامل و هم‌افزایی بسیج با مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های دولتی گفت: این امر جزو اولویت‌های سازمان بسیج است و ما معمولاً در هر ماه یک تا دو تفاهم‌نامه و توافقنامه در موضوعات مختلف با وزارت‌خانه‌ها، دستگاه‌های دولتی و مرکز پژوهش‌های مجلس رد و بدل می‌کنیم. لذا خط و مشی بسیج برای تعامل و هم‌افزایی روشن است.

وی افزود: در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی توافق‌نامه‌هایی با وزارت کشور منعقد شده تا آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور مانند حاشیه‌نشینی، طلاق، بیکاری و اعتیاد در دستور کار بسیج قرار گیرد. ما به عنوان الگو برای اولین بار اردوگاه‌های بازپروری معتادان متجاهر خیابانی را تشکیل دادیم و اردوگاه شهید زیادیان به عنوان اولین اردوگاه در استان تهران بهره‌برداری شده و شرایط برای بازدید نمایندگان فراهم است.

سردار سلیمانی بیان کرد: همچنین اردوگاه‌های بازپروری در چهار استان کرمان، قم، لرستان و اصفهان در روزهای آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و سپس در استان‌های دیگر نیز در این رابطه اقدام خواهد شد. پادگان‌های بسیج به این امر اختصاص پیدا کرده و با نظارت و مشارکت دستگاه‌های مسئول و رعایت استانداردهای بهداشت و درمان و روان‌شناسی بازسازی شده که معتادان پس از سم‌زدایی وارد چرخه کار اقتصادی خواهند شد و کار تولیدی در همان اردوگاه‌ها انجام می‌شود و تا زمانی که نسبت به بازگشت آنها به استفاده مجدد از مواد مخدر اطمینان حاصل نشود از اردوگاه‌ها ترخیص نخواهند شد.

رئیس سازمان بسیج بیان کرد: بسیج اعلام آمادگی دارد که در خدمت همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی با اتکا به رهنمودها و استناد به بیانیه گام دوم باشد و هرگونه نقش‌آفرینی که نظام از بسیج مطالبه کند بسیج این آمادگی را دارد که با اندیشه‌ورزی، توانایی و روش‌های عالمانه وارد آن عرصه شود و به نیاز انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و مطالبات مردم پاسخ مثبت دهد.

سردار سلیمانی در پایان با تشکر از حمایت‌ها و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی، ریاست مجلس، نمایندگان و رؤسای کمیسیون‌ها، گفت: مجاهدت‌های شما برای بسیج با نیت الهی انجام می‌گیرد. قطعا پشتیبانی‌های مجلس برای تقویت شجره طیبه بسیج امر قیمتی، لازم و ضروری است که امیدوارم بتوانیم در ایفای نقش و استمرار رسالت بسیج از حمایت مجلس کمال بهره را ببریم.

در ادامه نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، هفته بسیج را به همه بسیجیان عزیز تبریک عرض کرد.

انتهای پیام
captcha