قرارگاه هماهنگی اردو‌های سلامت بسیج راه‌اندازی شد
کد خبر: 3859493
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

قرارگاه هماهنگی اردو‌های سلامت بسیج راه‌اندازی شد

گروه سلامت ــ مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان ضمن تشریح خدمات سلامت و بیمه بسیجیان از راه‌اندازی قرارگاه هماهنگی اردو‌های سلامت بسیج در جهت هم‌افزایی خدمات جهادی در حوزه‌های مختلف سلامت و درمان بسیجیان و محرومان خبر داد و گفت: بیش از ۴۶ مرکز درمانی توسط مؤسسه احداث شده است، که از هفته بسیج تا دهه فجر ۱۲ مورد از این موارد افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ عیسی مالمیر، مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز دوشنبه چهارم آذرماه، برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج به اهم فعالیت‌های این مجموعه پرداخت و اظهار کرد: مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان از سال ۱۳۷۲ در راستای ارائه خدمات‌ درمانی به بسیجیان و خانواده‌های آنان راه‌اندازی شد و امروز بیش از دو دهه است که انواع خدمات جامع بیمه‌ای و سلامت را به جامعه ارائه می‌دهد.

وی افزود: جامعه هدف ما ابتدا بسیج و دوم تمامی محرومان جامعه فارغ از اینکه بسیجی باشند یا نباشند، است. در همین رابطه با آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هم‌افزایی داشته‌ایم، چرا که خودمان را مکلف به ارائه خدمات سلامت به عموم محرومان و توسعه و ایجاد خدمات درمانگاهی می‌دانیم. بر همین اساس تا به امروز بیش از ۱۲۲ هزار متر مربع مراکز درمانی را در مناطق مختلف و عمدتا در مناطق محروم احداث کرده‌ایم.

مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان، با بیان اینکه امروز بیش از ۴۶ مرکز درمانی توسط این مؤسسه احداث شده است، گفت: از هفته بسیج تا دهه فجر ۱۲ مورد از این موارد افتتاح خواهد شد. در حال حاضر و در هفته بسیج خدمت به بیش از ۱۵۷ هزار بسیجی را در برنامه پیش‌بینی و آغاز کرده‌ایم و در روز ۱۷ و ۱۸ آذرماه، با حضور فرمانده بسیج در یکی از شهر‌های مشهد یا تبریز چهار مرکز درمانی را در بردسکن، مشهد، نیریز و یاقچیان تبریز به صورت رسمی افتتاح خواهیم کرد. سایر درمانگاه‌های این مجموعه نیز در طول هفته بسیج به صورت رسمی تا دهه مبارک فجر افتتاح خواهد شد و جمع درمانگاه‌های مؤسسه به ۵۸ مورد در سراسر کشور خواهد رسید.

مالمیر در ادامه به بحث مشارکتی در این مؤسسه هم اشاره کرد و گفت: در بحث مشارکتی بخش‌هایی از خدمات پاراکلینیکی را برون‌سپاری کردیم. بخش دوم ارائه خدمات ما در حوزه بیمه‌ای است که ارائه خدمات جامع بیمه را انجام می‌دهد. در این حوزه سالانه بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند. طبق توافقی که مؤسسه با سازمان تأمین اجتماعی داشته است افراد توسط مؤسسه بیمه می‌شوند و تمامی افراد بسیجی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند. براین اساس نگرانی بسیجیان هم در مورد بیمه رفع خواهد شد.

مراکز درمانی بسیج در سراسر کشور و در استان‌ها سرپرستی دارد و بسیجیان و محرومین می‌توانند با مراجعه به این مراکز از این شرایط بهره‌مند شوند
وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری بار‌ها به بحث هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های بسیج در راستای محرومیت‌زدایی در مناطق محروم تأکید داشته‌اند. بسیج جامعه پزشکی نیز در این راستا با بیش از ۷۰۰ تیم جهادی به نام «شهید رهنمون» در این مناطق حضور دارند که صد مورد از این تیم‌ها در تهران است. این گروه‌ها شامل پزشک، پرستار، روانشناس و بهداشت یار هستند. برهمین اساس پیگیری سلامت افراد در مناطق محروم کشور از جمله اهداف این گروه‌های جهادی است. همچنین در آستان قدس رضوی هم نزدیک به 50 تیم حضور دارند و به همین دلیل برای هم‌افزایی تمامی این خدمات قرارگاه هماهنگی اردو‌های سلامت را راه‌اندازی کرده‌ایم.

مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان، تصریح کرد:‌ از سال ۹۵ تا به امروز و با توجه به این سیاست، بیش از ۲۸۰ گروه جهادی به مناطق محروم کشور اعزام شده‌اند. این گروه‌ها در بحران‌های اخیر از جمله سیل اخیر و حادثه زلزله ماه گذشته حضور داشتند. به نظر می‌رسد اگر بتوانیم از ظرفیت گروه‌های جهادی استفاده کنیم می‌توانیم گام عمده‌ای را در عرصه گروه‌های جهادی و خدمات‌رسانی در حوزه سلامت به مناطق محروم داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از این نشست به خدمات مرکز مهر شفا اشاره کرد و گفت: صندوق مددکاری در این مرکز وجود دارد که اگر بسیجیان در حوزه درمان با مشکلات مالی مواجهه شوند تا سقف یک میلیون تومان و در موارد اضطراری تا سقف دو میلیون تومان به صورت بلاعوض و 10 میلیون تومان وام ضروری داده می‌شود. مراکز درمانی بسیج در سراسر کشور و در استان‌ها سرپرستی دارد و بسیجیان و محرومین می‌توانند با مراجعه به این مراکز از این شرایط بهره‌مند شوند.
 
خدمات بیمه‌ای

مالمیر اضافه کرد: این شرایط بیمه‌ای به گونه‌ای است که به استثنای بیمه بیکاری، بیمه بارداری و دستمزد ایام بیماری، سایر موارد بیمه‌ای را به بیمه‌شدگان ارائه می‌کند. در حال حاضر هم بیش از هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این مرکز بیمه شده‌اند.

وی در مورد اسناد بالادستی این حوزه هم گفت: در سیاست‌های جمعیتی حوزه سلامت بحث سبک زندگی یکی از موارد مورد تأکید رهبری است؛ مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان جهت تحقق بند ۱۲ سیاست‌های ابلاغی رهبری مبنی بر نهادینه کردن طب اسلامی به این حوزه ورود کرد و در حوزه سبک زندگی بحث تعالی جمعیت مورد توجه مؤسسه قرار گرفت. در راستای تعالی جمعیت طرحی تحت عنوان رویش امید به عنوان حمایت از زوج‌های نابارور بسیجی راه‌اندازی شد و هر خانواده که در این حوزه مشکلی داشته باشد با مراکز ناباروری رویان، شهید صدوقی، جهاددانشگاهی کرمانشاه و مرکز ناباروری میلاد مشهد توسط مرکز مهر شفا تا سقف دو میلیون تومان حمایت می‌شود. تا کنون شش هزار خانواده تحت پوشش این خدمات قرار گرفتند که بالغ بر 300 زوج توانستند صاحب فرزند شوند.

مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان، تصریح کرد: بحث تعالی جمعیت از دیگر موضوعاتی است که مقام معظم رهبری به آن تأکید دارند. ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز در این حوزه ورود پیدا کرده است. در حال حاضر ستاد اجرایی بیش از 10 هزار زوج را تحت پوشش قرار داده و برانیم که در این حوزه با ستاد اجرایی هم‌افزایی داشته باشیم؛ به نظر می‌رسد این طرح را در آینده به صورت فراگیرتر و منطقه به منطقه معرفی کنیم.

مالمیر ادامه داد: فعالیت دیگر ما سبک زندگی است که بر این اساس هم تفاهم‌نامه‌ای با انجمن طب سنتی ایران داشتیم که در همین راستا دو جلد کتاب طراحی و چاپ شد. این کتاب‌ها می‌تواند مسیر زندگی انسان‌ها را تغییر دهد. تلاش می‌کنیم مرکز آموزش طب اسلامی و ایرانی را در مرکز طب شفا داشته باشیم. به‌نظر می‌رسد مؤسسه می‌تواند گام‌های ارزنده‌ای را در این راستا بردارد.

وی ادامه داد: طی برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌کنیم تا برای سال ۹۹ آموزشکده‌ای را در قالب طب سنتی اسلامی ایرانی داشته باشیم. ما معتقدیم اگر کسی در حوزه درمان ورود می‌کند باید تخصص آن را داشته باشد؛‌ مؤسسه و بسیج جامعه پزشکی فعلا در گام آموزش ورود می‌کند و درمان گام آخر است. در گام بعدی به حوزه پژوهش هم ورود پیدا خواهیم کرد.
 
اولین کنگره ملی بهداشت اربعین

مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان به خدمات این مؤسسه در اربعین هم اشاره کرد و گفت: مؤسسه در حوزه اربعین ورود کرد و امسال اولین کنگره ملی بهداشت اربعین را برگزار کردیم. در این ایام اقدام به طراحی کیف‌های امدادی داشتیم و حدود چهار هزار کیف بین زائران اربعین تقسیم شد. از سال آینده در حوزه بهداشت، پیشگیری و آموزش بهداشت زائران و موکب‌داران ورود پیدا خواهیم کرد. البته این ورود با تکیه بر بحث بهداشت و پیشگیری خواهد بود.

مالمیر با اشاره به برنامه‌های آینده این مؤسسه گفت: یکی از مواردی که در نظام سلامت داریم عدالت در سلامت است و عدالت مقوله‌ای است که محقق نخواهد شد مگر با دو شاخص در دسترس و فراهم بودن؛ لذا در همین راستا بحث سلامت الکترونیک را در پنج استان برای سال ۹۹ هدف‌گذاری کردیم. یکی دیگر از خدمات ما بحث خدمت بی‌منت است. مناطق محروم در سطح کشور را احصا و بیش از ۴۵۹ منطقه را شناسایی کردیم که خدمات بهداشتی و درمانی در این مناطق انجام می‌شود.

بیمه بیکاری، بارداری و دستمزد ایام بیماری، مشمول بیمه بسیجیان و خانواده‌های آن‌ها نمی‌شود
وی بیان کرد: همه خدمات ما در سطح یک برای این مناطق رایگان خواهد بود و در سطح دوم تا حدود ۵۰ درصد تخفیف ارائه خواهد شد. قرار است سامانه‌ای را هم برای فعالیت‌های خیرخواهانه پزشکان به نام آنی طب راه‌اندازی کنیم تا بدانیم هر پزشک در چه ساعت و چه روزی خدمات پزشکی را می‌تواند به صورت خیرخواهانه و نذر ارائه کنند.

در این نشست خبری، حسینعلی طوسی، مدیر مرکز مهرشفای مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان به خدمات بیمه‌ای این مؤسسه اشاره کرد و گفت: از سال ۸۴ با سازمان تأمین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای بسیجیان و خانواده‌های آنها، اقدام کرده‌ایم. با توجه به اینکه بسیجی بودن شغل محسوب نمی‌شود، از همین رو، با توافقات صورت گرفته با سازمان تأمین اجتماعی، بسیجیان با پرداخت ۲۷ درصد حق بیمه، از تمامی خدمات بیمه‌ای مثل مستمری بازنشستگی و...، برخودار می‌شوند.

وی در عین حال به سه خدمت بیمه‌ای که شامل بیمه بسیجیان نمی‌شود، اشاره کرد و افزود: بیمه بیکاری، بارداری و دستمزد ایام بیماری، مشمول بیمه بسیجیان و خانواده‌های آن‌ها نمی‌شود.

طوسی به بیمه تکمیلی بسیجیان اشاره کرد و گفت: از سال ۸۸ تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر از بسیجیان از خدمات بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند. برای بیمه تکمیلی نیز مؤسسه خدمات درمان بسیجیان، یارانه ۵۰ تا ۶۰ درصدی پرداخت می‌کند که شامل بیمه رایگان عمر و حوادث بیمه آتش سوزی منزل نیز می‌شود.
انتهای پیام
captcha