خبر سریع و صحیح در کاهش آلام بشری تاثیرگذار است
کد خبر: 3860306
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹

خبر سریع و صحیح در کاهش آلام بشری تاثیرگذار است

گروه اجتماعی ــ رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور گفت: حرفه خبرنگاری از حساسیت بالایی برخوردار است زیرا خبر سریع و صحیح تأثیر بسزایی در کاهش آلام بشری در زمان وقوع حوادث و سوانح دارد.

خبر سریع و صحیح در کاهش آلام بشری تاثیرگذار استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مصطفی کواکبیان، رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور در اولین مجمع استانی انتخابات باشگاه خبرنگاران هلال احمر که روز گذشته 7آذرماه در سالن مرحوم بیژن دفتری جمعیت هلال احمر خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی هلال احمر کاهش آلام بشری در زمان رخداد یک حادثه چه طبیعی و چه غیرطبیعی است.

وی افزود: خبرنگاران افرادی هستند که با ورود به این حرفه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان را می‌سازند و دغدغه آن‌ها در کنار انعکاس فعالیت دستگاه‌ها، پیگیری و بررسی مشکلات مردم و جامعه و ارائه راهکارهای رفع آن است.

در ادامه سیدمجتبی احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: باشگاه خبرنگاران هلال احمر به منظور ساماندهی اصحاب رسانه‌ای‌ است که در زمان یک حادثه بدون درگیری و دغدغه شخصی قادر باشند اخبار را به صراحت انتقال دهند.

وی بیان کرد: بی‌شک وظیفه یک خبرنگار تنها نوشتن نیست، خبرنگاران باید با احساس مسئولیت اجتماعی که دارند بحران‌های جامعه را برای کاهش حداقلی و رفع منعکس کرده و در این زمینه تحلیل‌های جامع و درستی داشته باشند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی افزود: حدود ۱۴ هزار نفر از شهروندان خراسان رضوی آموزش‌های امدادی را در قالب طرح آمادگی در برابر مخاطرات در این استان فرا گرفته‌اند.

احمدی مطرح کرد: جمعیت هلال احمر در استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۳۱ پایگاه امداد و نجات، ۲۲ نمایندگی و شعبه، ۶۰۰ کارمند، ۴۴ دستگاه آمبولانس، یک فروند بالگرد، 2340 امدادگر، ۴۰ هزار داوطلب و ۱۰۳ هزار نفر عضو جوان دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، حجت شایانفر نیز در این جلسه گفت: همانطور که پشتیبانی و خدمات‌رسانی سریع و به موقع در زمان حوادث و سوانح تاثیرگذار است، اطلاع‌ رسانی به موقع و صادقانه هم نقش بسزایی دارد.

وی رسانه را ابزار مدیریتی در زمان بحران دانست و گفت: رسانه در افکار عمومی همان‌قدر که تاثیر مثبت دارد نقش منفی هم ایفا می‌کند، لذا میزان حرفه‌ای بودن یک خبرنگار در تاثیر حوادث بر افکار عمومی بسیار حائز اهمیت است.

شایان‌فر مطرح کرد: مدیریت بحران به منظور جلوگیری از حوادث نیست، بلکه برای کاهش آن تشکیل می‌شود. برای جلوگیری از بحران ابتدا باید ظرفیت‌های مکان شناسایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: خبرنگار باید با یک نگاه پیشگیرانه از بدو حادثه در دل بحران قرار گیرد و آنچه اتفاق افتاده را بدون حاشیه و صادقانه منتشر کند.

کوروش شجاعی، مدیرمسئول سابق روزنامه خراسان گفت: علم خبر شاخصه مهمی برای توسعه محسوب می‌شود که برای گسترش آن باید تصمیم‌گیری‌های جدی صورت بگیرد و در این راه خبرنگاران می‌توانند در زمینه حل مشکلات اثرگذار باشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های خبرنگار حوادث تصریح کرد: فعال رسانه در این حوزه نباید به هیچ حزب و سیاستی وابسته باشد علاوه بر این باید مانور حضور در حوادث را داشته باشد. هیچگاه دچار هیجان خبری نشود و تعریف بحران را بداند.

شجاعی با اعلام اینکه آموزش‌های امداد و نجات در هر خانواده کمک موثری به اقتصاد کشور می‌کند، اظهار کرد: اگر در هر خانه یک امدادگر وجود داشته باشد تلفات کم شده، تلفن به اورژانس کاهش می‌یابد، هزینه‌های درمان کاسته شده و... که هر یک از موارد ذکر شده کمک شایانی در اقتصاد کشور خواهد کرد.

در ادامه جلسه 22 نفر از نمایندگان مشهد و شهرستان‌های استان کاندید انتخابات شدند و براساس سوابق و مدارک مندرج در پرونده افراد و بر حسب تعداد آراء نتایج به زودی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha