«اصول المعارف» ملامحسن فیض کاشانی منتشر شد
کد خبر: 3865685
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰

«اصول المعارف» ملامحسن فیض کاشانی منتشر شد

گروه ادب ــ کتاب «اصول المعارف» از تألیفات ملامحسن فیض کاشانی به همت انتشارات «آیت اشراق» روانه بازار نشر شد.

«اصول المعارف» ملامحسن فیض کاشانی منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ ملا محسن فیض کاشانی، یکى از اساتید بزرگ علوم عقلى و نقلى از جمله فلسفه، حکمت مشایى و اشراقى، عرفان و تصوف نظرى و عملى، فقه، حدیث، رجال، تفسیر و علم اخلاق به شمار مى‌رود و در جامعیت و تبحر در علوم گوناگون و تخصص در دو رشته عقلى و نقلى یکى از نوادر دانشمندان مملکت ما، در دوران اسلامى محسوب مى‌شود.

در مقدمه ناشر آمده است؛ در این کتاب از نقل سخنان مشهور، اقوال و آرایى که مسلم نیست و مورد نقض و متحمل مناقشات و منشاء مردود و مناقضات است، دوری کرده و فقط به ذکر طریق حق و نقل مطالب و تحقیق در آرا و نظراتی که مورد تأیید اهل توحید و سالکان مسلک ایقان است، اکتفا کرده است.

فیض کاشانی در این کتاب خواننده را گام به گام به نحوی پیش می‌برد که بر او راز‌هایی از حکمت متعالیه آشکار شود. او تنها به همین مسئله اکتفا نمی‌کند، بلکه شناخت فلسفی مبتنی بر حکمت متعالیه را با معرفت قرآنی درهم می‌آمیزد و آمیزه‌ای هم‌ساز و راه‌گشا را در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد.

کتاب حاضر اگرچه چکیده مصنفات فلسفی سابق فیض کاشانی است، لکن او در این کتاب سعی کرده نکته‌هایی بدیع را بگنجاند و بیان واضحی را اختیار کند؛ او با این کار به دنبال گشودن بابی برای ورود به جهان فلسفی خود است. این کتاب از مسائل اساسی، چون وجود، زمان، حرکت و چیستان عالم به سخن می‌آورد، یعنی پرسش‌هایی که همواره ذهن آدمی را به خود مشغول داشته است. با این حال، فیض کاشانی به دور از درازگویی تمامی این پرسش‌ها را مطرح می‌کند.

کتاب حاضر هم مناسب حال محققان و دانشجویان است و هم می‌تواند به مخاطبان دیگر در فهم فلسفی خود و جهان اطراف کمک شایانی بکند. استدلال‌های این کتاب بسیار روشن است و با اندکی تأمل می‌توان به فهم آن نائل شد، در عین حال نویسنده به هیچ وجه از غنای بحث‌ها نکاسته و کوشیده عمق راستین مطالب را حفظ کند و در عین حال راهی برای فتح باب نگرش فلسفی به قرآن باشد.

انتهای پیام
captcha