تدبیری برای تبعیض‌های آموزشی اندیشیده شود
کد خبر: 3865891
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷

تدبیری برای تبعیض‌های آموزشی اندیشیده شود

گروه فرهنگی ــ تولیت آستان قدس رضوی به طرح موضوع تبعیض آموزشی پرداخت و ضمن درخواست از وزیر آموزش و پرورش برای تلاش جهت کاهش فاصله این تبعیض‌ها و برقراری عدالت آموزشی، گفت: باید برای تبعیض‌های آموزشی تدبیری اندیشیده شود.

بنای شاکله تمدن اسلامی در مدارس استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در دیدار وزیر و معاونان وزارتخانه آموزش و پرورش در تالار ولایت حرم مطهر رضوی، با بیان اینکه اهمیت کار آموزش و پرورش بسیار بالا و قابل قیاس با هیچ وزارتخانه و نهاد دیگری نیست، اظهار کرد: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) می‌فرمایند: «اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا، مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند از ما پیروی خواهند کرد»، بر این اساس ما آستان قدس رضوی و آموزش و پرورش را در یک راستا می‌دانیم.

وی با اشاره به اهمیت کار تعلیم و تربیت، اظهار کرد: نقش، جایگاه و تأثیر مهم معلمان در ساختن آینده روشن برای جامعه بر هیچکس پوشیده نیست، اینکه قبل از انقلاب بزرگانی همچون شهیدان بهشتی و باهنر در مقوله آموزش و پرورش فعال بودند، خود گواهی بر اهمیت این مقوله است.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به تشریح اهمیت ارزش کار معلمی پرداخت و ابراز کرد: شاکله تمدن نوین اسلامی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، باید در آموزش و پرورش ایجاد شود.

وی افزود: معلمی شغل انبیاست و باید در جامعه اهمیت و منزلت بسیار بالایی داشته باشد، متأسفانه مسائل اقتصادی و سایر مشکلات یکسری از این نظامات و ترتیب‌ها را بر هم زده است. آموزش و پرورش باید به قداست، منزلت، تأثیرگذاری و اهمیت کار خود واقف باشد، معلمی جایگاهی رفیع و شأن والایی دارد و مؤثر بر سرنوشت یک ملت است.

جامعه با بخشنامه دیندار نمی‌شود

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم مدارس بر تعمیق باورهای دینی دانش‌آموزان، تصریح کرد: با بخشنامه نمی‌شود جوانان را دین‌دار و نمازخوان کرد، جامعه را نمی‌توان بخشنامه‌ای دین‌دار کرد، در این عرصه معلمان هستند که می‌توانند مفاهیم والای دینی و ارزش‌های اسلامی را بر قلوب متعلمین خود حک و نسل جوان را با عمق دینی آشنا کنند که کاری بسیار دشوار و مهم است.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: سازوکارهای امور دینی و پرورشی در آموزش و پرورش باید تقویت شود و افراد دانشمند در این عرصه‌ها فعال باشند، پیش از انقلاب شهیدان بهشتی و باهنر در این عرصه‌ها فعال بودند که نشان از اهمیت آن دارد.

وی ابراز کرد: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از آموزش و پرورش تغذیه می‌شوند و اگر آموزش و پرورش نتواند نقش اثرگذار خود را ایفا کند، نمی‌توانیم نتیجه را در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برداشت کنیم.

مروی با تأکید بر اینکه شاکله ذهنی نسل جوان در دبستان‌ و دبیرستان شکل می‌گیرد، ابراز کرد: اگر شاکله ذهنی دانش‌آموزان در مدارس به درستی نهادینه نشود و شکل نگیرد، در آینده تغییر آن بسیار سخت و گاهی امکان‌ناپذیر خواهد بود؛ لذا تفکری که در سن نوجوانی در ذهن دانش‌آموز حک می‌شود برای همیشه ماندگار و همراه او خواهد بود.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح موضوع تبعیض آموزشی پرداخت و ضمن درخواست از وزیر آموزش و پرورش برای تلاش جهت کاهش فاصله این تبعیض‌ها و برقراری عدالت آموزشی، تصریح کرد: باید برای تبعیض‌های آموزشی تدبیری اندیشیده شود، نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که یکسری مدارس بهترین امکانات آموزشی را داشته و تنها قشر مرفه جامعه از آن‌ها بهره‌مند باشند و نیازمندان و فقرا که صاحبان اصلی این انقلاب هستند از حداقل امکانات اولیه آموزشی که حق هر شهروندی است، محروم باشند.

وی با تأکید بر اینکه نظام اسلامی بی‌عدالتی آموزشی را برنمی‌تابد، ابراز کرد: صاحبان اصلی انقلاب همین پابرهنگان و مستضعفان هستند، این‌ها انقلاب کردند، جنگ را اداره کردند و در طول این چهل سال پای انقلاب ایستادند، اما از نعماتش دیگرانی که کمترین نقش را داشتند بهره‌مند می‌شوند، وزارت آموزش و پرورش باید تدبیری برای برقراری عدالت آموزشی بیندیشد.

ضرورت کاهش تبعیض آموزشی

وی با بیان اینکه باید شیب خدمات آموزشی به سمت مناطق محروم سرازیر شود، تصریح کرد: فاصله تبعیض‌های آموزشی باید در کشور کاهش یابد، اگر می‌خواهیم نسل آینده از تربیتی صحیح برخوردار باشد، باید تمام دانش‌آموزان در مدارس احساس‌کننده عدالت نسبی آموزشی برقرار است.

مروی در ادامه مهدکودک‌ها را از حوزه‌های مورد غفلت خواند و ابراز کرد: مهد کودک‌ها به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین محیط‌ها بر تربیت کودکان نباید مورد غفلت واقع شود، مهدکودک‌ها بسیار مهم هستند که متأسفانه مورد غفلت ما است؛ مصوبات خوب شورای انقلاب فرهنگی که سال‌ها مسکوت مانده، باید احیا شود.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان ضمن اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش گفت: آستان قدس وظیفه خود می‌داند به میزان امکانات و مقدورات در حوزه‌های فرهنگی، قرآنی و دینی به آموزش و پرورش کمک کند.

وی تصریح کرد: آستان قدس رضوی با برخورداری از مدارس امام رضا(ع) و مهدالرضاها از تجارب خوبی در رویکردهای آموزشی و دینی برخوردار و آماده همکاری در زمینه‌های مختلف با آموزش و پرورش است.

انتهای پیام
captcha