دفاع از مهدویت همواره مورد تأکید آیت‌الله موسوی‌خلخالی بود
کد خبر: 3866040
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱

دفاع از مهدویت همواره مورد تأکید آیت‌الله موسوی‌خلخالی بود

گروه معارف ــ یکی از شاگردان مرحوم آیت‌الله موسوی‌خلخالی با بیان اینکه توجه به ائمه در زندگی این عالم بزرگوار نقش پررنگی داشت، افزود: ایشان اهتمام زیادی در خصوص تبیین مسئله مهدویت، فاطمیه و محرم داشت و هرساله جشن‌های باشکوهی را برای ترویج مهدویت در مسجد صدریه تهران برگزار می‌کرد که سابقه این جشن‌ها به قبل از انقلاب برمی‌گردد.

دفاع از مهدویت و مورد تاکید آیت‌الله موسوی خلخالی بودحجت‌الاسلام سیدکمال‌الدین موسوی، از شاگردان آیت‌الله موسوی خلخالی، امروز، دوم دی‌ماه در حاشیه مراسم تشییع این عالم بزرگوار در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: حدود 11 سال در کلاس درس معظم‌له شرکت می‌کردم، ایشان از بزرگانی به شمار می‌رفت که در مسائل فقه و حقوق تحقیقات بسیار گسترده‌ای داشت و از شاگردان برجسته مرحوم آیت‌الله خویی بود.

وی ادامه داد: این عالم بزرگوار چه در مقام تدریس و چه در مقام اهتمام به امور اجتماعی و سیاسی خصوصیات بارز اخلاقی بسیاری داشت، در مباحث درسی ایشان بسیار شاگردپرور بود و توجه ویژه‌ای به شاگردان مستعد داشت و با اخلاق و روی خوش با آنان برخورد می‌کرد. یکی از توصیه‌هایی که در مجالس مختلف به شاگردان خود داشت، توجه به موضوع توکل به ذات باری تعالی و توسل به ائمه معصومین بود.

این استاد حوزه علمیه خراسان بیان کرد: توجه استاد به تحصیل بسیار بود و در این خصوص بارها فرمود که بی‌رنج گنج به دست نمی‌آید و ما شاگردان را به تلاش و تحصیل در راه علم تشویق می‌کرد.

توجه به ائمه

وی بیان کرد: توجه به ائمه در زندگی ایشان نقش پررنگی داشت و اهتمام زیادی در خصوص تبیین مسئله مهدویت، فاطمیه و محرم داشت و همه ساله در ایام محرم، صفر و فاطمیه در منزل خود مجلس روضه برگزار می‌کرد. هرساله جشن‌های باشکوهی در رابطه با ترویج مهدویت در مسجد صدریه تهران برگزار می‌کرد که سابقه این جشن‌ها به قبل از انقلاب برمی‌گردد. مرحوم موسوی خلخالی توجه جدی به خانواده داشت و این خصوصیت اخلاقی ایشان زبانزد بود. ایشان در مقام عمل خانواده را مورد تأکید قرار می‌داد و در این خصوص نیز نسبت به خانواده طلاب و معیشت آنان دغدغه‌مند بود.

شاگرد مرحوم آیت‌الله خلخالی موسوی گفت: این استاد بزرگوار در خصوص مسائل اجتماعی، امور طلاب و نسبت به درس نیز اهتمام جدی داشت، با توجه به شرایط سنی تلاش می‌کرد که کلاس درس و بحث تعطیل نشود و اکنون که ما ایشان را در سن 95 سالگی از دست دادیم، اما وی تا دو یا سه سال پیش منظم در کلاس درس حاضر می‌شد و تدریس می‌کرد، ضمن اینکه در مجالس خصوصی بحث داشتند و مباحث موردنظر و مباحث روز را مطرح می‌کرد.

وی افزود: آیت‌الله موسوی‌خلخالی توجه بسیاری به تحقیق و تألیف داشت و در این خصوص نیز تألیفات بسیاری در زمینه فقه و اصول و به ویژه در دفاع از مهدویت و ولایت داشتند و کتب بسیاری را در این خصوص تألیف کرد که از آن می‌توان به کتاب «حاکمیت در اسلام» که به زبان عربی هم ترجمه شده، کتاب «طوفان امت و کشتی نجات» و کتاب «امام منتظر» اشاره کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

موسوی اظهار کرد: در زمینه فقه نیز این استاد گرانقدر کتاب‌های زیادی را تألیف کرد که از آن می‎توان به اثر گران‌سنگ «فقه‌الشیعه» اشاره کرد که از تقریرات آیت‌الله خویی است که به اعتراف اساتید و خواص از بهترین تقریرات ایشان به شمار می‌رود.

اهتمام به امور سیاسی

این استاد حوزه علمیه خراسان گفت: آیت‌الله موسوی‌خلخالی به امور سیاسی نیز اهتمام داشته و در این خصوص نیز دغدغه‌مند بود. ایشان از مشاورین در تدوین قانون اساسی بودند و مقالات بسیاری در این زمینه نوشت.

وی ابراز کرد: استاد خلخالی همواره پشتیبان نظام اسلامی و رهبریت بود و در این راستا دغدغه داشت و با توجه به علاقه‌ای که به امام رضا(ع) داشت و این نیز کاملاً در زندگی ایشان مشهود بود و با ارتباطی که با ایشان داشتیم، علاقه زیادی به زیارت امام داشت و اینکه اواخر عمر خود را در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم سپری کنند و در جوار حضرت دفن شوند مورد تأکیدشان بود.

یادآور می‌شود که مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله موسوی خلخالی صبح امروز، اول دی ماه با حضور جمعی از اساتید حوزه علمیه خراسان و شاگردان ایشان، خانواده این عالم فرزانه از محل مهدیه مشهد به سمت حرم مطهر رضوی برگزار شد.

همچنین مراسم ترحیم و بزرگداشت آن عالم فرزانه روز دوشنبه دوم دی‌ماه، از سوی آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی پس از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر برقرار خواهد بود.

انتهای پیام
captcha