پایان مسابقات قرآن ارتش در مشهد/ پشتوانه آموزشی یگان‌ها برای قرآنیان
کد خبر: 3866456
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

پایان مسابقات قرآن ارتش در مشهد/ پشتوانه آموزشی یگان‌ها برای قرآنیان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پس از سه روز رقابت قرآنی کارکنان و دانشجویان ارتش جمهوری اسلامی ایران، سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن ارتش در مشهد پایان یافت.

پایان مسابقات قرآن ارتش در مشهد/ پشتوانه آموزشی یگان‌ها برای قرآنیانسی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن ارتش جمهوری اسلامی ایران که از دوم دی‌ماه در مشهد و به میزبانی پدافند هوایی شمال شرق کشور آغاز شده بود پس از سه روز رقابت کارکنان و دانشجویان ارتش و مشخص شدن نفرات برتر پایان یافت.

سرهنگ مهدی میدانی، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن اشاره به برگزاری سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: این دوره از مسابقات برای اولین بار از پایتخت کشور به پایتخت معنوی جهان اسلام یعنی مشهدالرضا(ع) منتقل شده است و میزبانی آن نیز به پدافند ارتش سپرده شده و برگزاری آن در تراز ارتش انقلابی و ولایت‌مدار و مسابقات قرآن ملی و بین‌المللی بوده است.

وی اضافه کرد: کار شروع این دوره از مسابقات از خردادماه گذشته در تمامی یگان‌ها آغاز شد، نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، پدافند هوایی و ستاد آجا مرحله مقدماتی را برگزار کردند و متسابقان برتر به مسابقات قرآن ادارات پنجگانه عقیدتی سیاسی ارتش راه یافتند.

میدانی اظهار کرد: بیش از هزار نفر از قرآنیان ارتش در مسابقات قرآن ادارات عقیدتی ـ سیاسی طی سه ماه اخیر شرکت کرده‌اند و از این میان حدود ۳۵۰ نفر در سه بخش کارکنان پایور، کارکنان وظیفه و دانشجویان به مرحله نهایی این دوره از مسابقات راه یافتند، بعد از سه روز رقابت معنوی قرآنیان ارتش منتخبان این دوره از مسابقات نیز مشخص شدند.

وی با اشاره به پیوند قرآن و عترت در ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ظهور و بروز این پیوند در برگزاری و میزبانی این دوره از مسابقات دیده می‌شود، متسابقان در این دوره از مسابقات علاوه بر بهره بردن از فیوضات معنوی قرآن از نعمت همجواری با حضرت رضا(ع) بهره‌مند می‌شوند.

100 منتخب قرآنی ارتش در مسابقات نیروهای مسلح

رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی با قدردانی از میزبانی اداره پدافند هوایی شمال شرق در این دوره از مسابقات قرآن ارتش گفت: در این دوره از مسابقات بیش از ۱۰۰ نفر به‌عنوان منتخبان قرآنی ارتش مشخص شدند که این منتخبان به مسابقات قرآن نیروهای مسلح راه می‌یابند، کارکنان پایور و وظیفه ارتش جمهوری اسلامی در اکثر دوره‌های مسابقات قرآن نیروهای مسلح به رتبه‌های برتر دست یافتند.

وی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی بیش از ۲۵ هزار نفر فعال قرآنی در سه بخش حفظ، مفاهیم و قرائت دارد که این افراد فقط در عرصه مسابقات قرآن مورد نظر بودند، اما اگر بخواهیم کل فعالیت‌های قرآنی ارتش را عنوان کنیم، فعالان قرآنی ما چیزی معادل کل ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند.

میدانی اظهار کرد: ما در سه‌شنبه هر هفته در تمامی این یگان‌های ارتش، کلاس‌های آموزش قرآن از روحانی روان‌خوانی و تجوید تا صوت و لحن و تفسیر قرآن را داریم، ما در این رابطه بیش از ۷۰۰۰ کلاس آموزشی داریم که نشانگر توسعه نهضت قرآنی در ارتش است، علاوه بر مسابقات قرآن جشنواره حدیث را در هشت دوره برگزار کردیم که در دوره آینده آن نیز حدود ۷۰ هزار نفر متسابق حاضر خواهند شد.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم تمایزی بین فعالان قرآنی در رشته‌های مختلف قائل شویم؛ چراکه نقطه قوت ما فعالیت در تمامی رشته‌ها است، اما راهبرد اصلی ما در حال حاضر حفظ قرآن است، با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب در رابطه با تربیت ۱۰ میلیون حافظ ما نیز برنامه ریزی مدونی داشته وضعیت فعلی خود را مشخص کردیم و به سمت مطلب مورد نظر یعنی تربیت ۶۵ هزار حافظ در ارتش حرکت می‌کنیم، ما تاکنون بیش از ۸ هزار نفر حافظ قرآن در اجزاء مختلف و در حفظ کل قرآن داشتیم و امیدواریم طی هشت سال آینده به مطلوب مورد نظر در این زمینه برسیم.

رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با اشاره به برگزاری همزمان هجدهمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان ارتش جمهوری اسلامی اضافه کرد: در این دوره از مسابقات ارتش حدود یک سوم از متسابقان قرآنی به دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش اختصاص یافته بود.

ضعف کارکنان وظیفه در حفظ قرآن

محمدجواد پناهی، قاری بین‌المللی قرآن و داور سی‌و‌نهمین دوره مسابقات قرآن ارتش جمهوری اسلامی ایران در تحلیل فنی این مسابقات عنوان کرد: در بحث حفظ قرآن که طی دو روز ابتدایی مسابقات به اجرا رسید ما به جز چند نفر از متسابقان حافظان قوی مشاهده نشد، به خصوص در حفظ اجزای پایین قرآن مثل حفظ ۵ جزء و بیشتر بین کارکنان وظیفه این ضعف بیشتر دیده می‌شد.

وی اضافه کرد: در روز پایانی این دوره از مسابقات که شاهد رقابت در رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق همچنین این رشته از آن بودیم، سطح بسیار خوبی از متسابقان دیده شد، نقطه قوت قاریان ارتش جمهوری اسلامی در هر چهار بخش تجوید، صوت و لحن و وقف و ابتدا بود و ما تلاوت های بسیار عالی در این دوره از مسابقات را شنیدیم.

پناهی گفت: نکته مهمی که در این دوره از مسابقات قرآن ارتش لحاظ شد، این بود که در تمامی نیروهای ارتش قبل از مسابقات کارگاه های آموزشی و عملی برگزار شده بود و مطمئناً این کارگاه ها بسیار تأثیرگذار دارد، فعالیت‌های قرآنی ارتش است، نظیر چنین کاری را در رابطه مسابقات قرآن نهادهای مختلف کمتر دیده می‌شود و ادامه‌دار بودن این کارگاه‌های عملی در طول سال برای نخبگان قرآنی ارتش، آنان را همیشه در صدر نگه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha