مجموعه اشعارم نذر ائمه(ع) است
کد خبر: 3867836
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

مجموعه اشعارم نذر ائمه(ع) است

گروه فرهنگی ــ شاعر کاشانی با بیان اینکه مجموعه اشعارم در شش عنوان کتاب و در ۲۶ هزار و ۵۰۰ نسخه چاپ شده که تماماً نذر ائمه اطهار(ع) و رایگان است، افزود: با گرفتن وام مخارج خرید کاغذ و چاپ اشعار را تأمین می‌کنم.

اشعارم، نذر ائمه اطهار(ع) استعلی بوستانی طاهری، شاعر کاشانی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: مجموع اشعارم در شش عنوان کتاب و در 26هزار و 500 نسخه چاپ شده که تماماً نذر ائمه طهار(ع) و رایگان است. 

طاهری افزود: وام می‌گیرم و از این طریق مخارج خرید کاغذ و چاپ آن را تأمین می‌کنم. البته برخی از افراد هم هستند که در تامین این هزینه‌ها تا جایی که در توانشان باشد کمک می‌کنند که آن را برای تجدید چاپ این کتاب‌ها به انتشارات می‌دهم.

وی گفت: خانواده‌ام در طاهرآباد کاشان در خانه‌ای زندگی می‌کردند که به آن «خانه عَلَم» می‌گویند. جایی که به خاطر وجود علم حضرت ابوالفضل(ع) قداست یافته بود و در آن مراسم عزاداری و روضه‌خوانی برپا می‌شد. به علاوه، پدرم و چند نفر دیگر بنیانگذار تعزیه‌خوانی بودند. با وجود اینکه سواد نداشت از حافظه بسیار خوبی برخوردار بود و در هر مراسم تعزیه‌ای که شرکت می‌کرد، به راحتی تمام اشعار آن را به ذهن می‌سپرد و در تعزیه خوانی‌اش استفاده می‌کرد. سال 1345 که به دنیا آمدم؛ عَلَم را از این خانه بردند.

تخلص «بوستان» را برای خود برگزیدم

شاعر کاشانی افزود: اوایل برای دل خودم شعر می‌گفتم تا اینکه در سال 1371 به کاشان آمدم و در انجمن ادبی «صبا» شرکت کردم. در آنجا یکی از اشعارم را که خواندم مورد توجه اساتید قرار گرفت. سال 66 در دانشگاه آزاد اسلامی و در رشته مهندسی تکنولوژی نساجی قبول شدم.

بوستانی ادامه داد: روزی نزد استاد ادبیات دانشگاه رفتم که پس از خواندن یکی از شعرهایم با تشویق وی روبه رو شدم. علاوه بر این، استاد پیشنهاد دادند که برای خود، تخلص انتخاب کنم و رشته دانشگاهی‌ام را به ادبیات تغییر دهم. از آن پس تخلص «بوستان» را برای خود برگزیدم. از سال 1385 در سایر انجمن‌های ادبی نظیر سخن کاشان، کلیم کاشان و کانون نشر فرهنگ اسلامی نیز حضور پیدا کردم.

شاعر کاشانی توضیح داد: اولین کتابم با عنوان «بوستان عشق» و با راهنمایی استاد صائم کاشانی در 4 هزار نسخه چاپ شد. «بوستان نور» دومین کتاب من و با موضوع ائمه اطهار(ع) در 3 هزار نسخه انتشار یافت. کتاب سوم به نام «بوستان اشک» و با راهنمایی «شهاب تشکری آرانی»؛ شاعر برجسته در هزار و پانصد نسخه منتشر شد که این اثر، ترجمه منظوم زیارت عاشوراست. به یاد دارم که این شعر را با توسل به حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) در یک روز جمعه سرودم. بعضی از ابیات این شعر مثل مصرع دوم بیت دهم بعداً در عالم خواب به من الهام شد. این شعر در 114 بیت تنظیم شده است.

انتشار اشعار در فضای مجازی

وی با اشاره به اینکه کتاب چهارم، مختص امام حسین(ع) و با عنوان «بوستان عاشورا» و کتاب پنجم یعنی «بوستان هل اتی» در وصف امیرالمؤمنین(ع) است، بیان کرد: این دو کتاب با مقدمه‌ای از محمدرضا سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کشور و مجموعاً در 4 هزار و 500 نسخه به چاپ رسید. همچنین «بوستان ادب» که ششمین اثر و با موضوع اشعار عاشقانه است نیز در هزار و پانصد نسخه منتشر شد. کتابی هم در دست چاپ دارم که اشعارش در وصف حضرت زهرا(س) است.

بوستانی درباره انتشار اشعارش در فضای مجازی گفت: از فضای مجازی، رادیو و تلویزیون فاصله گرفته‌ام و خرده‌ای که برمن گرفته می‌شود این است که چرا اشعارم را در در قالب یک سایت منتشر نمی‌کنم. باید بگویم که من چون زمان این کار را ندارم خیلی خوشحال می‌شوم اگر کسانی داوطلب شوند و در نشر این اشعار چه در قالب سایت، چه در قالب کتاب همت بگمارند.

وی با بیان اینکه ابتدای تمام کتاب‌هایش، با اشعار توحیدی آغاز می‌شود، بیان کرد: همیشه مطلع سخنانم یکی از رباعیاتی است که در مقام حضرت امیر سرودم که «در کشور عشق، من گدای علی‌ام/ من عاشق بی چون و چرای علی‌ام/ بر سنگ مزارم بنویسید علی/ تا فخر کنم که خاک پای علی‌ام». همچنین اشعاری برای حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین(ع) دارم که تابلوی آن‌ها در موزه‌های این حضرات در کربلا قرار دارد. به علاوه شعری که در مورد زیارت عاشوراست در تخته فرش‌هایی نفیس بافته شده که یک تخته آن در موزه امام حسین(ع) است و یک تخته آن را به آستان قدس رضوی اهدا کردم.

شاعر کاشانی ادامه داد: در آستانه ولادت حضرت زینب(س) هستیم. شعری در وصف ایشان به نام قهرمان کربلا در کتاب دوم دارم که گفته‌ام: « ناخدای کشتی صبر و وِلا/ بحر دین را دُرّ و گوهر، زینب است/ کودکان داغدشت شوق را/ از دل و جان، یار و یاور زینب است...». قبل از اینکه شعری بسرایم ابتدا راجع به شخصیت مدنظرم مطالعه می‌کنم. همچنین سایر سروده‌های شعرا را هم در آن زمینه می‌خوانم تا با یک زمینه ذهنی، کارم را آغاز کنم. هر چقدر مطالعه بیشتر باشد، شعر هم بلندتر و پر معنی‌تر می‌شود.

برکت شاعری

بوستانی به برکت شاعری در این مسیر اشاره کرد و گفت: قبلاً منزل‌مان در یکی از مکان‌های شلوغ شهر بود و من برای شعر گفتن تمرکز نداشتم. یکی از دوستان که در کار ساخت و ساز خانه بود وقتی این مشکل مرا شنید برای خرید خانه‌اش در یکی از مکان‌های خوب کاشان به من اصرار کرد، اما چون پول آن را نداشتم از این معامله اجتناب می‌کردم. گفت که می‌خواهد در ثواب اشعاری که برای امام حسین (ع) می‌گویم، شریک باشد. پس سند خانه‌اش را به محل کارم آورد و برای اینکه کارهای انتقال سند را انجام دهم، آن را به من سپرد. پس از یک سال، این خانه موقعیت خوبی پیدا کرده و این از برکات شاعری در این راه است.

شاعر کاشانی در پاسخ به اینکه تاکنون از محضر کدام استاد بهره برده است، توضیح داد: اساتید بزرگی دارم. تاکنون از محضر اساتیدی چون حافظ کاشانی، شهاب تشکری آرانی، شریف کاشانی و صائم استفاده کرده‌ام. شعر چون یک سنگ قیمتی است که هر چه بیشتر روی آن کار شود و صیقل پیدا کند، قیمتی‌تر می‌شود. شعر گفتن آسان، اما تصحیح آن سخت است که تصحیح این اشعار را همیشه به کمک این اساتید انجام داده‌ام.

بوستانی ادامه داد: تاکنون در محافل ادبی که شاعران در نزد مقام معظم رهبری شرکت می‌کنند، حضور پیدا نکرده‌ام. دوست دارم اگر این فرصت نصیب شود، یکی از اشعار توحیدی‌ام یا به فراخور زمان یکی از سروده‌هایم، مثلاً در مورد امام حسین(ع) را در یکی از این جلسات بخوانم. خیلی دوست دارم به محضر ایشان برسم، اما فکر می‌کنم که این موقعیت شاید تنها برای بزرگان اهل ادب حاصل می‌شود.

وی در پایان گفت: اگر یک قدم برای امام حسین(ع) برداری تا صد قدم، برایت برندارد تو را رها نمی‌کند. به هیچ عنوان ائمه(ع) بدهکار نمی‌مانند. اگر ذوقی دارم اول به لطف خدا، دوم نیزکرم ائمه و سوم در اثر دعای پدر و مادر است و بعد هم برکت پیشینیه اجدادی‌مان که علمدار بودند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۱۱:۰۰
0
0
کاش قشنگ ترین شعرش رو از نظر خودشون آخر مصاحبه می ذاشتید مثلا اونی که دوست داشته محضر رهیر بخونه
فاطمه ف ف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۱۱:۰۹
0
0
عالی بود..خسته نباشی..
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۱۳:۱۹
0
0
ان شاالله توفیقات روز افزونی از جانب ائمه، نصیب ایشان شود
captcha