نیاز به كار زینبی از سوی فرهیختگان داریم/ دانشگاهیان و حوزویان مروج رحمت و وحدت باشند
کد خبر: 3870821
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
آیت‌الله دژكام:

نیاز به كار زینبی از سوی فرهیختگان داریم/ دانشگاهیان و حوزویان مروج رحمت و وحدت باشند

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به حوادث اخیر و شهادت سردار سلیمانی و جان‌باختن تعدادی از هموطنان در هواپیمای اوكراین گفت: امروز نیازمند كار زینبی از سوی همه فرهیختگان و دلسوزان جامعه هستیم.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر امروز، 21 دی‌ماه در مراسم بزرگداشت سپهبد شهید قاسم سلیمانی كه با حضور دانشگاهیان استان در مسجد جامع دانشگاه شیراز برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی و جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراین گفت: امروز وظایفی به دوش همه ماست و باید با بازنگری و شناخت عمیق و دقیق ابعاد مسئله تلاش کنیم که این وظایف را درست انجام دهیم.
وی با بیان اینكه شهدا با رفتن و نثار خونشان به بازماندگان تلنگر زده‌اند كه كارشان را درست انجام دهند، افزود: امروز نیازمند كار زینبی از سوی همه فرهیختگان و دلسوزان جامعه هستیم.
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه 150 سال است كه علاقه داریم ایران نقش متناسب خودش را در جامعه جهانی ایفا كند، گفت: طی 150 سال گذشته قیام‌ها و نهضت‌های مختلفی در ایران برای یافتن جایگاه شایسته ایران راه‌اندازی شده است و آخرین آزمایش‌های خودمان را نسبت به جامعه جهانی انجام دادیم به عنوان مثال در قضیه برجام ما راست می‌گفتیم كه اگر مذاكره جواب می‌دهد ما اهل مذاكره هستیم و با همه كسانی كه مدعی تمدن و پیشرفت‌های انسانی هستند، مذاكره كردیم.
امام جمعه شیراز ادامه داد: تجربه نشان داد كه هنوز برای ایران حساب شایسته باز نكرده‌اند و پایان قضیه هم همین بود كه ترامپ رسماً دستور داد تا سردار سلیمانی را به شهادت برسانند و برخی از مسئولان کشور ما به نخست وزیر انگلستان رسما اعلام کردند که اگر امروز لندن امنیت دارد حاصل زحمات کسی است که رئیس جمهور آمریکا دستور قتلش را صادر کرد وگرنه داعش همه شما را به روزگار سیاهی مبتلا می‌كرد لذا امروز حتی آن‌ها هم نمی‌توانند نقش شهید سلیمانی را انكار كنند ولی نمی‌توانند بپذیرند كه ما در تعیین تكلیف منطقه خودمان نقش داشته باشیم و این مسئله را واضح و آشكار مشاهده كردیم.

مسیر سازش، بازگشت به عقب است
وی با بیان اینكه امروز دو راه بیشتر نداریم یا سازش یا مقاومت، گفت: مسیر سازش یعنی بازگشتن به همانجایی که از آن شروع کردیم و بعد دوباره چند سال دیگر عده‌ای از این کشور جان به لبشان برسد و بگویند بی‌خود کردند سازش کردند دوباره شروع می‌کنیم و این قضایا در طول 150 سال گذشته رخ داده است.
آیت‌الله دژكام اظهار كرد: ما کشور انقلاب‌های ناتمام هستیم و باید در جایی انقلاب را تمام کرد و به جایی رساند و اگر می‌خواهیم به جایی برسانیم راهش مقاومت است وگرنه سازش یعنی بازگشتن به همانجایی که آغاز کردیم به کمتر از آن تاکنون آمریکا و جبهه استكبار رضایت نداده است.

راه مقاومت و انقلاب از سنگلاخ می‌گذرد
وی با ذكر این نكته نیز كه در مسیر مقاومت هم حلوا تقسیم نمی‌كنند، گفت: راه انقلاب و مقاومت از سنگلاخ می‌گذرد تا بتواند یک ملت جایگاه و قدرت خودش را در دنیا تثبیت کند و این مسئله بسیار طول می‌کشد. خط و نشانی که در همین یکی دو دهه پیش تحلیلگران آمریکایی کشیدند این بود که جنگ تمدن‌هایی آغاز شده است و تمدنی که نابود می‌شود تمدن اسلامی است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: در قضایای اخیر ترامپ گفته بود که اگر موشك بزنید 52 مرکز فرهنگی ایران را می‌زنم معلوم است که کاری به تمدن ایرانی و اسلامی ندارند و این‌ها را جزو حذف شده‌ها فرض می‌کنند چون اگر حذف نشویم دست این دولت‌های کفر به هم نمی‌رسد و این وسط ما مانع هستیم.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه اگر بخواهیم مقاومت كنیم باید شرایط را برای دیگران تبیین كنیم، این رسالت بر عهده اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌ها دانست و گفت: امروز با مسائل متعددی درگیر هستیم و حال و هوای جامعه و كشورمان نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد و لحظه به لحظه مسئله‌ها نو می‌شود و در این فضا باید به این فكر باشیم كه چه كارهایی را باید خودمان انجام دهیم تا بتوانیم در مسیر مقاومت موفق باشیم.
وی به آیه آخر سوره فتح «... وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ...؛ ... و كسانى كه با اویند بر كافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند...»، گفت: در این آیه دو ویژگی را مشاهده می‌كنیم كه باید با هم نشان دهیم یعنی بین خودمان مهربان و برای دشمنان سخت‌گیر باشیم.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر فرمودند نقشه دشمن و راه مبارزه با او را بشناسید، گفت:‌ این كار بسیار سنگینی است اما یك طرف قضیه است و از طرف دیگر باید در درون مجموعه كشور با یكدیگر با رحمت و محبت بتوانیم رفتار كنیم.

رحمت نیاز به عدالت دارد
وی اضافه كرد: اگر بناست با همدیگر رحمت داشته باشیم باید به چند عنصر در روابط درونی خودمان باید توجه کنیم. یکی مسئله عدالت است اگر عدالت در رفتارهای ما رخ ندهد چگونه می‌خواهیم « رُحَمَاءُ بَینَهُمْ» باشیم. باید به مسئله عدالت اهمیت دهیم بسیاری از رفتارهای ما نسبت به همدیگر ممکن است رفتار عادلانه نباشد.
آیت‌الله دژكام اظهار كرد: اینقدر مسئله جناح‌بندی‌های سیاسی و رقابت در قدرت برایمان بزرگ کردند که مثل یك دشمن خارجی به طرف رقیب سیاسی می‌تازیم؛ در همین قضایایی که پیش آمد که هر اتفاقی كه می‌توان به ریش جریانی چسباند به او حمله می‌کنند. در قضیه کرمان دیدیم و بعد هم در قضیه سقوط هواپیما مشاهده كردیم یعنی نیروهایی كه می‌گویند مقاومت کنیم حالا حاضر نیستند در جاهایی به همدیگر رحم کنند و بعد ما در مقابل دشمنی که اینجور دارد همه حیثیت ملی ما را به باد می‌گیرد، چه كار كنیم آن هم با این نوع رفتارهایی كه با یكدیگر داریم.
وی با اشاره به برخی از صحبت‌ها و پست‌های فضای مجازی گفت: در فضای مجازی چقدر به جان هم می‌افتند و این مباحث چگونه با « رُحَمَاءُ بَینَهُمْ» همخوانی داریم ضمن اینکه به هیچکس نباید اجازه دهیم که اگر اشتباهی کرده است از این اشتباه با زمینه‌سازی که می‌کنیم دربرود و تقاصش پس ندهد. اگر کسی کوتاهی کرده و خلاف کار کرده، بپذیریم که اگر همینجا جواب دهد بهتر از آخرت است ولی نه اینکه روسیاهش کنیم.
امام جمعه شیراز به سخنان سپهبد شهید سلیمانی در خصوص جامعه اشاره كرد و گفت: آن مجاهد شهید گفت كه اگر بخواهیم همه سلیقه‌ها را حذف كنیم پس چه كسی در مقابل دشمنان بایستد لذا آیات قرآن كریم می‌فرماید کاری کنید درون خودتان تا رحمت فضای جامعه را پر کند.
وی تأكید كرد: نسبت به جریان‌های مختلف سیاسی سوای رقابت سالم، مجال دهید تا احساس احترام، رحمت، مروت و مردانگی هم در جامعه شکل بگیرد نه اینکه هرکسی را به نوعی بخواهیم بزنیم که ادامه دادن کار سیاسی با این كارها غیرممکن است و اصولاً این روش خوبی نیست که در هر دو جریان مطرح کشور این قضیه هست و همدیگر را تند می‌زنند در صورتی که ما مسلمان هستیم و چگونه داریم با هم رفتار می‌کنیم.

لازمه داشتن رحمت در میان جامعه، عدالت و صداقت است
آیت‌الله دژكام لازمه داشتن رحمت در میان جامعه، عدالت و صداقت است، گفت:‌ در یک برهه آخرالزمانی قرار داریم و باید شفافیت داشته باشیم. ما نمی‌توانیم پنهان‌کاری‌هایی از نوعی کنیم که قبلا مرسوم بوده است. فضای جهانی این‌گونه شده و وقتی اینطور است چه کسی می‌تواند بگوید درون جامعه ما رحمت است پس اگر با همدیگر راست باشیم می‌توانیم ادامه دهیم و اگر راست نباشیم نمی‌توانیم ادامه دهیم.
وی با تأكید بر اینكه صداقت و عدالت زمینه‌ساز رحمت بین مومنان هستند و باید این‌ها را تبلیغ کنیم، گفت: گمان نکنیم بدون اینها به رحمت می‌رسیم. بعد از رحمت، وحدت هم ایجاد می‌شود پس همه ما یک جبهه بیشتر نیستیم در مقابل کسانی که به‌طور کلی هویت و دینداری ما را نمی‌پسندند و با آن‌ها باید شدید باشیم و اگر می‌خواهیم در مقابل آن‌ها بایستیم باید فضا را برای عدالت، صداقت و رحمت بین خودمان آماده کنیم.

دانشگاهیان و حوزویان مروج رحمت و وحدت باشند
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس وصایای امام راحل را مبنی بر اینكه حوزه و دانشگاه دو بال شوند تا این انقلاب جلو برود، یادآور شد و گفت: این نقش تاریخی به عهده دانشگاهیان و حوزویان است و باید این دو بال بتوانند دعوت به رحمت، وحدت، عدالت و صداقت را در جامعه رواج دهند.
وی با بیان اینكه امروز جامعه فرهیخته ما باید در این زمینه قدم جلو بگذارد و امیدوارم در این فضا نقش‌آفرینی کند، گفت: هیچکس از هیچ جریان خاص سیاسی طوری صحبت نکند که آن جریان دیگری در این امر شریک نیست همه ما درگیر هستیم و این مسئله همگانی ماست و رهبر فرمودند حواستان به بزرگی مسئله باشد.
آیت‌الله دژكام تأكید كرد: تنها به فریادهایی که در خیابان برای مظلومیت شهید سلیمانی سر داده شد، نمی‌توان اکتفا کرد. دشمن طوری رفتار می‌‌کند تا جای دوست و دشمن در ذهن مردم عوض شود و به‌صورت حساب شده با تمام زوایای ریزی که یک جنگ روانی و نرم دارد جلو می‌رود و اگر به داد مردم نرسیم مردم در این فضا چه کسی را دارند و سردرگم خواهند شد.
امام جمعه شیراز خطاب به دانشگاهیان و حوزویان گفت: به همان نسبتی که سر کلاس برای ارائه درس وظیفه دارید امروز برای تفهیم این درس‌های بزرگ انقلابی و تاریخی برای ایرانیان وظیفه دارید و این وظیفه را به همدیگر یادآور شویم و سعی کنیم برای ادای این وظیفه به هم کمک کنیم و دست همدیگر را بگیریم.

شهید سلیمانی برای وحدت آمد
وی بیان كرد: شهید سلیمانی آمد تا یک بار دیگر ما بتوانیم دستان همدیگر را بگیریم و این كار شاید صدای دیگرانی را هم بلند می‌کرد اما در آن غوغای رقابت‌های جهانی به گوش نمی‌رسید و عظمت شهید سلیمانی این بود که این فریادها را به گوش ما رساند و این انقلاب با آن همه زحمت‌هایی که کشیده شده است آبیاری شد تا به اهدافش بزرگش برسد.
آیت‌الله دژكام یادآور شد: یکی از هدف‌های اصلی انقلاب ما عدالت بوده است که صدای عدالت خیلی جاها شنیده نمی‌شد البته نه اینکه وجود ندارد می‌خواهیم بگوییم برای همه اینها باید راه حل ارائه شود و ارائه این راه حل‌ها نیاز به حرکت و به میدان آمدن اقشار اهل علم دارد
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در پایان تأكید كرد: این کشور باید با عدالت، علم و اخلاق اداره شود تا بتواند توانمندی و فرهنگ خود را به رخ جهانیان بکشاند.

انتهای پیام
captcha