فعالیت ۲ هزار کانون فرهنگی در مساجد خراسان رضوی/ شبکه‌سازی قرآنی با فهما
کد خبر: 3877095
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳

فعالیت ۲ هزار کانون فرهنگی در مساجد خراسان رضوی/ شبکه‌سازی قرآنی با فهما

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت قریب به ۲ هزار کانون فرهنگی ـ هنری مساجد گفت: در طرح فهما افراد قرآنی شناسایی و از ظرفیت آن‌ها در شبکه‌سازی قرآنی استفاده خواهد شد.

فعالیت قریب به 2 هزار کانون فرهنگی و هنری مسجد در خراسان رضوی/ شبکه سازی قرآنی با فهماجعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، با بیان اینکه در حال حاضر 115 مؤسسه قرآنی در خراسان رضوی زیرنظر ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال فعالیت هستند، گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از ظرفیت‌های دینی جامعه هستند که می‌تواند با زبان هنر فرهنگ دینی را تبیین کند و در حال حاضر قریب به 2000 کانون فرهنگی و هنری در استان در حال فعالیت هستند و در حالی که کانون‌های مساجد پل ارتباطی نسل جوان با مساجد هستند، تأثیر فعالیت‌های این کانون‌های فرهنگی در فضای مجازی نیز به‌خوبی دیده می‌شود.

وی با اشاره به برنامه فهما و دعوت از قرآنیان شهرستان‌ها برای حضور در مرکز استان بیان کرد: در این طرح شبکه‌سازی قرآنی انجام می‌شود و با استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌ها، افراد قرآنی شناسایی و از ظرفبت آن‌ها در این شبکه‌سازی استفاده خواهد شد.

مروارید با اشاره به سامانه سایت مسجد و برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری از این طریق این سایت در ۶ محور برای کودکان و نوجوانان، افزود: این طرح از ایام‌الله دهه فجر آغاز شده و افراد علاقه‌مند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند و در حوزه مفاهیم قرآنی، انقلاب اسلامی، مقاومت و فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی شرکت کنند.

رونق تولید در گرو رونق اقتصادی فرهنگ

وی با تأکید بر اینکه رونق تولید در رونق اقتصادی فرهنگ و هنر و راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر یکی از راه‌های ایجاد رونق اقتصادی است، اظهار کرد: همانطور که در شهرستان‌های مشهد و نیشابور این گذرهای فرهنگی ایجاد شده است، امیدواریم در آینده نزدیک در شهرستان خوشاب و سلطان‌آباد نیز با کمک جوانان انقلابی این گذرهای فرهنگی با هدف امیدآفرینی بین جوانان ایجاد شود.

دانش‌آموخته دکتری فلسفه با اشاره به آمار تقریبی راه‌اندازی ۶ مؤسسه آموزش هنر، سه مؤسسه قرآنی و دو خانه هنرمندان در خراسان رضوی در ایام‌الله دهه فجر سال جاری، گفت: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان راه‌اندازی شده که در مجموع با کمک بودجه‌های دولتی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی در خصوص نقش بخش خصوصی در فرهنگ کشور بیان کرد: در فضای کنونی کشور برای رونق اقتصاد فرهنگ و هنر نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.

وی تصریح کرد: در برنامه مثلث اقتصادی استاندار خراسان رضوی ما نمی‌توانیم صرفاً نگاه دولتی را به فرهنگ داشته باشیم، در این خصوص نیازمند این هستیم که با توجه به شرایط و نیاز منطقه‌ای و بین‌المللی از طرح‌های گروه‌های استارتاپ و شرکت‌های فرهنگ بنیاد در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت خصوصی انجام شود.

این دانش‌آموخته دکتری فلسفه گفت: در یک سال اخیر نمونه‌های خوبی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش فرهنگی مانند توسعه سینماها در مشهد و شهرستان‌ها داشتیم، از دیگر فعالیت‌ها در این حوزه ساخت و راه‌اندازی سینمای امید، راه‌اندازی سینما تئاتر و پردیس‌های کتاب به کمک کسانی است که دغدغه فرهنگی دارند. با کمک سرمایه‌گذاران سود اقتصادی لحاظ شده و ادامه مسیر فرهنگ و هنر با این نگاه محقق و توسعه خواهد یافت.

مروارید در رابطه با آمار انجمن‌های موسیقی و خوشنویسی در خراسان رضوی گفت: آمار دقیقی در این رابطه در حال حاضر در دست ندارم اما، همایش انجمن موسیقی استانی را داشتیم که اخیراً در مشهد برگزار شد و انجمن‌های موسیقی شهرستان‌ها نیز در آن حضور داشتند و بیش از ۲۰ انجمن در یک جا متمرکز و نظرات‌شان را بیان کردند.

حمایت‌ها از انجمن خوشنویسی کافی نیست

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی در رابطه با انجمن خوشنویسان نیز با بیان اینکه این انجمن یک نهاد مستقل در حال فعالیت است و از قدیم تاکنون نیز وجود داشته و با انجمن‌های خوشنویسی تهران نیز ارتباط دارند، بیان کرد: انجمن‌های خوشنویسی خوبی در مشهد داریم که در حال فعالیت هستند و یک مجموعه با نام «سلطان علی مشهدی» که به‌طور خاص فعالیت‌های انجمن خوشنویسی را انجام می‌دهد، در حال فعالیت است.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: پیشنهاد می‌کنیم یک شعبه از انجمن خوشنویسان استان در سلطان‌آباد، مرکز شهرستان خوشاب نیز دایر شود.

وی در رابطه با انتقاد برخی از هنرمندان و عدم حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از این انجمن‌ها، بیان کرد: انجمن‌ها نماینده صنفی هنرمندان هستند و هدف از پدید آمدن انجمن‌ها این بوده که نقش دولتی در این مجموعه‌ها کمرنگ‌تر شود و هنرمندان مانند یک صنف سندیکا فعالیت کنند و هدف نهایی این است که به خودکفایی برسند.

مروارید اضافه کرد: سعی داریم فعالیت‌ها را به هنرمندان واگذار کنیم و در عین حال ردیف‌های حمایتی به‌طور مستقل به‌صورت متمرکز پیگیری می‌کنیم و از تهران نیز به‌صورت مستقل به حساب این انجمن‌ها واریز می‌شود.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی در پایان تصریح کرد: انجمن‌ها چون ثبت شده هستند و نهادینه شده‌اند، برای این انجمن‌ها ردیف بودجه مشخصی وجود دارد که از طریق وزارتخانه به آن‌ها پرداخت می‌شود. این حمایت‌ها کامل و کافی نیست اما نگاه ما این است که باید زمینه‌های بهتری فراهم شود.

انتهای پیام
captcha